مرزهای اصفهان و چهار محال و بختیاری تعیین تکلیف شود

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با توجه به اختلاف موجود در مرزهای استان اصفهان با استان چهار محال و بختیاری ضروری است که استانداری نسبت به تعیین تکلیف مرزهای استان اصفهان اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد حسین شاملی پیش از ظهر امروز (سه شنبه)  در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به روند ثبت املاک و اراضی ملی اظهار کرد: در بحث مالکیت در کشور تا سال ۱۳۱۰ قانون ثبتی وجود نداشت و مالکیت‌ها به صورت سیاق دستی بود که افراد معتمد آن را تعیین می‌کردند و از سال ۱۳۲۰ قانون ثبت در کشور اجرایی شد.

وی با بیان اینکه قانون ثبت اراضی از سال ۱۳۴۱ در کشور رسمیت یافت، افزود: در بررسی‌های صورت گرفته در این سال مشخض شد اراضی ثبت شده توسط مردم دو برابر مساحت ایران بوده و از همان سال اصلاحات اراضی اعمال و قانونی در این خصوص تصویب شد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه از سال ۴۱ تا قبل از انقلاب هر گونه اعتراض در خصوص ثبت اراضی در کمیسیون ماده ۵۶ رسیدگی می‌شد، اضافه کرد: در سال ۱۳۶۷ فقهای شورای نگهبان کمیسیون ماده واحده را در این خصوص فعال کردند که تا سال ۹۴ ادامه داشت. همچنین در سال ۱۳۶۵ دولت بخش نامه‌ای صادر کرد که هر کس اراضی را قبلاً گرفته است در اختیارش بماند.

شاملی با اشاره به عدم شناخت کافی مردم نسبت به قوانین گفت: برای مردم رفتن به دادگاه و شعبه ۲۴ مشکل است، تعدادی از مردم که در زمان اصلاحات اراضی، زمین را خریدند و برای تعدادی هم "نَسَق" تعریف شده است  در حالی که قانون رفع تداخلات تنها دو سال است که اجرایی شده است و دبیر آن اداره جهاد کشاورزی است.

۹.۵ میلیون هکتار از اراضی اصفهان سنددار شد

شاملی وسعت استان اصفهان را ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: ۹ میلیون و ۵۰۰ هکتار از این اراضی تحت عنوان اراضی طبیعی عنوان و برای آن‌ سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه ۹۳۵ روستا در استان اصفهان وجود دارد، گفت: به محض اینکه طرح هادی توسط بنیاد مسکن تهیه شد اراضی ملی داخل طرح هادی را رایگان تحویل بنیاد مسکن می‌دهیم و اگر در روستایی مشکل مسکن دارند و مسکن ها در اراضی ملی ساخته شده باشند مباحث قابل حل است حتی خانه هایی خارج از طرح بوده و در خواست الحاقیه برای آن ها صادر شده است. برای فضاهای شهری اعم از مسجد، پارک، مسکن و غیره که در طرح هادی دیده شده است زمین در اختیار بنیاد مسکن قرار می گیرد.

چالش مازاد دام ورودی به برخی از مراتع شهرستان‌ها

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به وجود شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع در استان اصفهان گفت: در شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا و همچنین چادگان و فریدون شهر به دلیی وجود عشایر قشقایی با مشکل مازاد دام مواجه هستیم و برای مابقی عرصه‌های مراتع، تعیین تکلیف شده است.

شاملی با تأکید بر اینکه در اراضی که استعداد کشت دیم دارند نباید به سمت کاشت گونه‌های یکساله رفت، اظهار کرد: در حال حاضر برای مناطق غرب استان کشت گونه‌های موسیر، کرفس و بادام دیم در نظر گرفته شده است و بعضاً دیده می شود زمین‌هایی که زیر کشت دیم می‌روند بازده اقتصادی نداشته و تنها  برای حفظ مالکیت در این اراضی کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علوفه مراتع استان بیش از ۱۲۲ میلیارد ارزش دارد، افزود: در آینده بسیاری از قسمت‌های استان قابل سکونت نیست اما شهرستان‌های خوانسار، فریدن، فریدون شهر و چادگان جزء بهترین مناطق استان خواهد بود که پوشش گیاهی فوق‌العاده‌ای دارند و این مناطق جزء ثروت‌های استان اصفهان بوده که باید در حفظ آن بکوشیم.

شاملی اضافه کرد: با بیان اینکه ۳۰ درصد از اراضی استان اصفهان بیابانی است ر حالی که میانگین وجود بیابان در کشور ۲۰ درصد و در کل دنیا ۱۰ درصد است.

منابع طبیعی همیشه در نگاه عموم محکوم می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه سالانه دو تا سه هزار پرونده با موضوعات منابع طبیعی در دادگستری‌ها مطرح می‌شود، اظهار کرد: اکثر این پرونده‌ها در خصوص تخریب منابع طبیعی و ورود دام به مراتع است و منابع طبیعی در صورت برخورد و یا عدم برخورد از نگاه عموم مردم جامعه محکوم می‌شود.

شاملی در خصوص صدور مجوز معادن گفت: صدور مجوز معادن با اداره صنایع و معادن است و تنها استعلاماتی از منابع طبیعی صورت می‌گیرد و معادن استان اجازه دارند درصدی از بهره مالکانه هر معدن را در صورت تخریب زیست محیطی را به شهرستان مورد نظر اختصاص دهند.

وی در خصوص اختلاف مرزی با چهارمحال بختیاری گفت: برای این موضوع در شهرستان‌های ونک، چادگان و کاشان جلساتی برگزار می‌شود و تقسیمات کشوری استانداری باید مرز استان با سایر استان‌ها را مشخص کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: باید تکلیف مجوزهای صادر شده و ادعاهای مالکیت در مرزهای استان توسط استانداری بررسی و به اختلافات رسیدگی شود.

شاملی در خصوص خاکبرداری های غیرمجاز در استان اصفهان نیز گفت: در مناطقی که کشاورزان استان نیاز به خاک دارند باید با کمک صنف کشاورزان معادنی احداث شود که مشکلات کشاورزان در زمینه تأمین خاک را حل کند.

وی در خصوص لزوم آموزش برای مباحث منابع طبیعی گفت: خط تلفن ۱۵۰۴ به صورت شبانه روزی در خصوص تخریب ها، آتش سوزی و تمام موارد مربوط به مراتع و منابع طبیعی آماده دریافت پیام های مردمی است و در حوزه مسائل آموزشی نیازمند ارتباط و همکاری بیشتر شوراهای روستایی و شهری هستیم.

کد خبر 346885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.