کشت موسیر راهکاری برای مقابله با خشکسالی

دهاقان –کشت گیاه موسیر که مقاوم به خشکی است و راهکاری برای مقابله با خشکسالی به شمار می آید از امسال در سه هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان به صورت آزمایشی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، هر چند سال ها است که از تداوم خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی در شهرستان می گذرد، اما مردم دهاقان همیشه امیدوار به آینده هستند البته همت و تلاش برای استفاده از فرصت های موجود می تواند  در مهار معضل خشکسالی موثر باشد.

امروز با توجه به قابلیت اراضی دهاقان و کم توقعی گونه موسیر و همچنین اقتصادی بودن کشت بذر یا پیاز موسیر علاوه بر رونق اقتصادی، این گیاه ارزشمند می تواند الگویی جدید در کشت دیم در اراضی شهرستان محسوب شود.

کشت موسیر در ۳هکتار از مزارع کشاورزی

امیر صفر پور، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، گیاه موسیر را مقاوم به خشکی دانست و اظهار کرد: کشت این گیاه راهکاری برای مقابله با خشکسالی به شمار می آید و از امسال در سه هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان به صورت آزمایشی کشت شده که امیدواریم بازدهی خوبی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی و کمبود منابع آبی، تغییر الگوی کشت در منطقه یکی از اهداف مهم متخصصان بخش کشاورزی است و در این راستا محصولاتی دارای اولویت است که نیاز آبی کمتری نسبت به کشت های قبل داشته باشند، بنابراین کشت گیاه موسیر می تواند جایگزین مناسبی برای محصولات همچون لوبیا، ذرت  با نیاز آبی بالا باشد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان گفت: برداشت این محصول به زودی انجام می شود و اگر شاهد بازده خوب آن باشیم این طرح گسترش می یابد.

بذر مورد نیاز موسیر در سطح استان یافت نمی شود

محمد جواد آقاسی، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان نیز از کشت این گیاه در سه هکتار از مراتع شهرستان خبر داد و به خبرنگار ایمنا گفت: برداشت موسیر در ماه جاری انجام می شود.

وی با اشاره به کشت موسیر در مراتع دزج، بودجان و دشتک دهاقان، تصریح کرد:  بذر مورد نیاز این گیاه در سطح استان یافت نمی شود و مجبور به تامین بذر از منابع خارج از استان هستیم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان با اشاره به محدودیت مالی برای کشت این گیاه اقتصادی و مقاوم به خشکسالی، افزود: محدودیت مالی در  این راستا می تواند از طریق ارایه تسهیلات برطرف شود البته در صورتی که شاهد بازدهی خوبی باشیم کشت این گیاه در مزارع کشاورزی و مراتع ادامه خواهد داشت.

موسیر خواص دارویی زیادی دارد

وحید فرهمندیان، کارشناس گیاهان دارویی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به خواص دارویی موسیر اظهار کرد: مقابله با میکروب ها، هضم آسان غذا و درمان گوارشی، تامین ویتامین های A و C و... از خواص درمانی موسیر به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه دهاقان مستعد کشت موسیر است، افزود: تکثیر بذر این گیاه در مراتع باعث افزایش اقتصاد کشاورزی می شود و به آب زیادی نیز نیاز ندارد.

این کارشناس گیاهان دارویی، گفت: موسیر برای هضم راحت غذا همچنین جلوگیری از سرطان گوارش موثر و نسبت به سیر نیز نرم تر و خوش خوراک تر است.

فرهمندیان خاطرنشان کرد: امروزه عشایر این شهرستان از موسیر در لبنیات خود استفاده می کنند و نمونه بارز آن ماست موسیر است که طرفدار بی شمار دارد البته در بسیاری از شهرستان ها از این گیاه استفاده می شود.

کد خبر 346833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.