تجلی هایکوهای عباس کیارستمی در چاپ دستی

نمایشگاه آثار گروهی "چاپ دستی" با موضوع "هایکوهای عباس کیارستمی" به مناسبت بزرگداشت وی در پنچ شهر تهران، اصفهان، شیراز، کرمان و یزد برگزار شده و در اصفهان نیز در فاصله زمانی سالروز تولد تا درگذشت عباس کیارستمی در گالری اکنون برپا است.

مدیر گالری "دورگان" تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پرداختن به موضوع عباس کیارستمی برای من یک دغدغه شخصی است و آثار ایشان برای من به عنوان یک فیلمساز، سرچشمه تفکر است و به لحاظ فکری بسیار تحت تاثیرشان هستم.

آرش رئیسیان با بیان اینکه گالری "دورگان" دو سال قبل در تهران افتتاح شده است، افزود: از ابتدای افتتاح این گالری تصمیم گرفتم هرساله به نام آقای کیارستمی یادمانی را برگزار کنم و در حوزه تجسمی یک نوع ارتباط بیناهنری بوجود بیاورم، یعنی از هنرمندان دعوتی داشته باشم که هرساله به یک بهانه‌ از زاویه‌ای به آثار آقای کیارستمی بنگرند و در آثار خودشان منعکس کنند و این یک نوع ارتباط دایمی بین هنرمندان و فردی به نام کیارستمی باشد که از نظر من و در عصر کنونی سرچشمه تفکر در عرصه هنر است.

وی گفت: سال گذشته اولین بزرگداشت عباس کیارستمی را اول تا چهاردهم تیرماه در قالب نمایشگاه برگزار کردم و دلیل انتخاب این بازه زمانی به این دلیل است که اول تیرماه تولد آقای کیارستمی و چهاردهم تیرماه نیز سالگرد درگذشت وی است و این فاصله دو هفته‌ای موقعیتی را فراهم می‌کند که من هر سال در این دو هفته، این نمایشگاه را برگزار کنم.

رئیسیان تصریح کرد: سال گذشته انجمن حامیان کودکان آسیب‌دیده از ایدز مورد حمایت قرار دادیم و به همین دلیل یکی از آثار آقای کیارستمی با نام "اِی بی سی افریقا" را مبنا قرار دادیم و از ۴۰ نفر نقاش دعوت کردم که این فیلم را ببینند و با الهام از این فیلم نقاشی بکشند. درنهایت حدود ۴۰ اثر آماده و در تهران و بعد از آن نیز در هر شهر که امکانی به وجود می آمد و من می توانستم مکانی دولتی یا خصوصی را مُجاب کنم این نمایشگاه را برگزار کردم و در واقع  و این نمایشگاه نوعی پیام دوستی از تهران برای سایر شهرها بود و برای من هم آشنایی با مراکز فرهنگی و هنری در شهرهای دیگر صورت گرفت.

مدیر گالری "دورگان" ادامه داد: من از این تجربه بسیار لذت بردم و تصمیم گرفتم که سفر ایرانگردی را در مورد نمایشگاه‌های دیگر نیز انجام دهم و برای سال دوم که تصمیم گرفتم بزرگداشت آقای کیارستمی را برگزار کنم مدیایی متفاوت با سال گذشته انتخاب کردم و چون توانستم حمایت آقای احمد وکیلی از استادان برجسته چاپ را جلب کنم، با حمایت ایشان که به عنوان دبیر نمایشگاه فعالیت دارند فراخوانی را منتشر کردیم و از هنرمندان سراسر ایران دعوت کردیم که در عرصه چاپ شرکت کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه آقای کیارستمی در عرصه‌های مختلف هنر فعال بودند برای موضوع این نمایشگاه به‌دنبال هایکوها و اشعار کوتاه ایشان رفتم چرا که هایکوهای آقای کیارستمی وواقعا الهام‌بخش است. به این ترتیب هایکو تِم نمایشگاه شد و از هنرمندان دعوت کردم تا از هایکوهای آقای کیارستمی الهام بگیرند. هریک از هنرمندان یک هایکو را انتخاب کردند و اثری را خلق کردند و بهترین آثار توسط هیئت انتخاب شامل "فرشته متقی"،  "الهه میرمیران" و "شهروز صدر فرزانه" برای ارایه در نمایشگاه انتخاب شدند.

رئیسیان درباره علت انتخاب چاپ به عنوان مِدیای این نمایشگاه، تصریح کرد: عکس و چاپ به ما این امکان را می‌دهند که از آن‌هاچند اِدیشن داشته باشیم و به همین دلیل همزمان می‌توانیم چند نمایشگاه در چند شهر برگزار کنیم. در نهایت من پنج شهر را انتخاب کردم و این نمایشگاه علاوه بر گالری دورگان تهران، در چهار شهر دیگر شامل گالری سروناز شیراز، گالری دیبای کرمان، گالری مارلیک یزد و گالری اکنون اصفهان نیز برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه جمعی چاپ دستی با تِم اشعار عباس کیارستمی می‌توانند تا ۱۴ تیرماه ساعت ۱۷ تا ۲۱ به گالری اکنون، واقع در خیابان خاقانی، کوچه افشین(۱۴)، بن بست حریر مراجعه کنند.

کد خبر 346629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.