تاثیر سیاست بر سیاحت

امروزه شناخت ایران و شهرهای گردشگرپذیر آن ارتباط مستقیمی با سیاست پیدا کرده است و البته جای تاسف است که سیاست تا این اندازه بر گردشگری اثرگذار شده است؛ اما شاید برای کاهش بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری ایران، بهترین روش آن باشد که وزارت را به گردشگری راه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری هم تحریم می شود! با ذکر این جمله و قدری تفکر در خصوص درگیر شدن سیاست با گردشگری در ایران، یادآوری این نکته ضروری است که تفکرات جهانیان نسبت به ایران با انعقاد برجام تا اندازه ای تغییر کرد اما نه چندان که باید... طبق بررسی مرکز تحقیقات pew (پیو) که به عنوان یک اندیشه، در خصوص نظرسنجی‌ و گزارش‌های افکار عمومی در سراسر دنیا فعالیت می کند و هدف آن فهم نگرش‌های جهانی دربارهٔ موضوع‌های مختلف است، میزان رضایت و علاقه مندی به کشور ایران از بین ۴۰ کشور دنیا که گزارش آن سال ۲۰۱۵ در سایت ایندیپندنت منتشر شد و ایران نیز  در این نظرسنجی حضور داشت، تنها پاکستان با ۵۷ درصد، بالاترین میزان رضایت و علاقه‌مندی را نشان داده بود؛ این امر نشان می دهد که همچنان ایران و شهر تاریخی اصفهان با این تعداد از آثار و بناهای تاریخی به‌جای آنکه در صدر شهرهای پُر رونق گردشگری جهان بنشیند، حتی میان ۳۰ یا ۴۰ شهر پر جاذبۀ گردشگری جهان هم حضور ندارد.

یکی از فعالان گردشگر در هتل پنج ستاره کوثر اصفهان که تمایلی به ذکر نام ندارد در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: مباحث سیاسی تاثیر مستقیمی بر گردشگری می گذارد، کافی است یکی از شخصیت های سیاسی کشور در مورد ایران صحبتی کند تا نگاه دنیا نسبت به ایران تغییر کند و چه بسا خیلی از مردم جهان کشور ایران را به عنوان کشور گردشگر پذیر و امن نمی دانند و متاسفانه تا چند سال گذشته ایران را به عنوان یک کشور تروریستی می‌شناختند.

وی با مثالی این مسئله را عینی تر می کند و می گوید: سال گذشته زمانی که یک حمله تروریستی در فرانسه در ایستگاه قطار اتفاق افتاد، صبح فردا فکس تور های فرانسوی کنسل شد چراکه همه این اتفاقات را به داعش و ایران ربط می دهندو فکر می کنند مقصر این اتفاقات ایران است.

اما در مقابل نیز حسن نصر اصفهانی مدیر روابط عمومی هتل عباسی اصفهان معتقد است که گردشگری مانند نفت قابل تحریم شدن نیست و اگر زیرساخت ها بهبود یافته و جاذبه ها به جهانیان معرفی و سفارت‌خانه ها در کشورهای خارجی فعال تر شود، مطمئناً  می توان در جذب گردشگر موفق شد.

وی به تجربه خود در هتل عباسی اشاره کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: حدود ۲۸ سالی که در هتل عباسی کار کردم بارها شنیدم که آژانس ها می گویند اگر در هتل عباسی اصفهان نتوانیم اتاق بگیریم، آن تور به اصفهان نمی آید؛ بنابراین نتیجه می گیریم که ما جاذبه و مقصد گردشگری را داریم اما باید زیرساخت ها را تقویت و سرمایه گذاری را به مرحله عمل برسانیم.

نصر اصفهانی با بیان اینکه بخش گردشگری می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد، می افزاید: ایران برای جذب توریست جاذبه های دارد، اما متاسفانه باید حرف ها را به عمل تبدیل کرد و بدانیم که خواستن، توانستن است؛ بنابراین اگر فعل خواستن را برای خودمان صرف کنیم با حل شدن مشکل گردشگری، مسایل اقتصادی، اشتغال، ازدواج و بسیاری مسایل دیگر نیز حل و فصل می شود.

فقدان وزارت گردشگری

مدیر روابط عمومی هتل عباسی اصفهان فقدان یک متولی مشخص برای رسیدگی به مشکلات و معضلات گردشگری را یکی از ضعف های کشور و استان می داند و می گوید: در اصفهان هر سازمان و ارگانی گردشگری را به سمت خودش می کشد که اگر یک مجموعه واحد به مسایل گردشگری رسیدگی کند و دیگر سازمان ها زیر مجموعه آن باشند،خیلی راحت تر مشکلات حل خواهد شد. در شرایط کنونی که صنعت گردشگری نسبت به صنایع دیگر اولویت دارد و به عنوان صنعت سبز شناخته شده است، باید به فکر تشکیل وزرات گردشگری باشیم.

وی ادامه می دهد: سالها پیش بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، وزیر توریست مالزی به ایران آمد و از ۱۱ گروه موسیقی که به همراه داشت، سه یا چهار تا از آنها اجازه ورود به ایران را پیدا کردند؛ وزیر گردشگری مالزی تمام رییس آژانس ها را به صورت رایگان دعوت کرد تا برای جذب گردشگر بازاریابی کند! اگر ما به این صورت کار کنیم حداقل ۶۰ الی ۷۰ درصد در جذب گردشگر موفق خواهیم شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در مورد چنین طرحی به خبرنگار ایمنا می گوید: "طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به وزارت خانه را به مجلس ارایه داده ایم که مبادلات و مراودات راحت تر انجام گیر."

حال اما باید منتظر ماند تا ببینیم این طرح کی به مرحله عمل می رسد!

ورود بخش خصوصی به گردشگری

اکثر فعالان گردشگری و هتل داران اصفهان ورود بخش خصوصی به صنعت گردشگری را لازم و مفید می دانند؛ محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان نیز در نشست مشترک کمیسیون گردشگری اتاق های بازرگانی تهران و اصفهان بر این نکته تاکید داشت که "باید این رویه که بخش خصوصی همچنان مطالبه گر و بخش دولتی مقاومت نماید و یا تصمیمات بخش خصوصی را معطل نگه دارد، تغییر کند."

نصر اصفهانی مدیر روابط عمومی هتل عباسی در این باره اظهار می کند: به دلیل اینکه بخش خصوصی اهل عمل است و برای خودش کار می کند، ورود آن در مباحث گردشگری باعث پیشرفت می شود.

وکیلی رییس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز می گوید: بخش خصوصی می تواند مشکلات گردشگری را مرتفع کند، زمانی که بخش خصوصی در هر صنعتی ورود پیدا می کند متعاقباً با انگیزه، هدف و با برنامه ریزی بهتر می تواند آن کار را پیش ببرد؛ البته بخش دولتی هم باید نسبت به سیاست گذاری و برنامه ریزی لازم جهت ایجاد بستر مناسب برای ورود سرمایه گذاران را فراهم کند.

این درحالی است که فعال گردشگر هتل کوثر معتقد است: سرمایه گذاری برای تاسیس یک هتل پنج ستاره شرایط خاصی می طلبد که شاید سرمایه گذاران با محدودیت های قانونی و با دیدن بازخورد ورود گردشگر به اصفهان رقبتی به سرمایه گذاری نشان ندهند؛ صنعت هتل داری تخصصی است که اگر سرمایه گذاران به آن توجه نداشته باشند و به شکل بازار به آن نگاه کنند، نمی توانند در این صنعت دوام داشته باشند.

سبقت استان یزد از اصفهان

مسئله اقامت گردشگران و هتل ها از دیگر مباحث محوری در گردشگری است که مدیر روابط عمومی هتل عباسی در این خصوص تصریح می کند: استان یزد، با همکاری مردم و مسئولان توانستند با سرمایه گذاری و ترمیم خانه های قدیمی، آن‌ها را به هتل تبدیل کنند و این معضل را حل کند که حتی در چند سال گذشته شهر یزد از اصفهان سبقت گرفته و خود را به ثبت جهانی رسانده است.

وی ادامه می دهد: تعداد هتل های پنج ستاره اصفهان نسبت به ۶۰ سال پیش که فقط هتل عباسی تاسیس شده بود، بسیار کم است و تا امروز کلان شهر اصفهان فقط با دو هتل پنج ستاره میزبان گردشگران است. استاندار ناصفهان یز به این مسئله اشاره کرده است که قرار است هتل های پنج و چهار ستاره در کلان شهر اصفهان ساخته شود.

اصفهان علاوه بر ظرفیت های غنی تاریخی و گردشگری، از جاذبه های طبیعی نیز برخوردار است که می تواند مقصد طیف بسیاری از گردشگران چه کسانی که گردشگران طبیعی هستند و چه کسانی که گردشگران فرهنگی، تاریخی و هنری هستند، باشد. همان‌طور که فتح الله معین رییس شورای شهر اصفهان اشاره کرده است که "اصفهان در حوزه بوم‌گردی رتبه اول را دارد و طیف زیادی از گردشگران داخلی و خارجی مشتاق هستند در اقامت های بوم گردی و برای بازدید از جاذبه های طبیعی ما به این کشور سفر کنند و نیاز است که اصفهان را با بازاریابی و تبلیغات مناسب و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به توسعه و افزایش گردشگر خارجی اغنا کنیم که در این زمینه مشخص نکردن اهداف گردشگران خارجی و نیاز سنجی یکی از گله های فعالان گردشگری بود." 

زمانی که دیده می شود توریست های خارجی مقصد گردشگری خود را روستاها و خانه های کپری و قدیمی قرار می دهند، پی می بریم که ما نیاز سنجی درستی نداشته ایم و اهداف گردشگران خارجی را به‌درستی نمی شناسیم."

پیشنهاد فعالان گردشگری

وکیلی رییس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: یکی از زیرساخت هایی که باید در بخش گردشگری فعال شود بحث تور اپراتور است؛ تور اپراتور، پکیجی را با قیمت مناسب تعریف می کند و به آژانس ها می فروشد که در ایران متأسفانه چنین چیزی وجود ندارد؛ همیشه پیامک های تورهایی مانند ترکیه و گرجستان با قیمت های مشخص دیده می شود اما ما حتی در این زمینه هم خودمان را برای رقابت آماده نکرده ایم.

نصر اصفهانی مدیر روابط عمومی هتل عباسی نیز در این خصوص اظهار می کند: با توجه به توافقات و همکاری های انجام شده و روابط خوب دیپلماتیک، بعد از توافق برجام گردشگران زیادی به ایران آمدند که الان هم ادعا می کنیم خللی ایجاد نشده و ما حتی بیشتر از قبل در تلاش هستیم با بازاریابی مناسب و حتی حضورمان در نمایشگاه های گردشگری بین المللی در خارج از کشور در هفته های فرهنگی و به ویژه با کشور های هدف و خواهرخوانده، از کشورهای حوزه آسیا و همینطور کشور چین که بازار قوی دارد، گردشگر خارجی بیشتری جذب کنیم. این امر مستلزم آن است که ما هر روز و بیش از پیش نسبت به بازاریابی و روابط بهتر با دست‌اندرکاران صنعت گردشگری در داخل و خارج ارتباط برقرار کنیم. اصفهان نیز با شرکت در نمایشگاه های بین المللی گردشگری داخلی و خارجی که از اعتبار بالایی در سازمان جهانی برخوردارند، با همکاری بخش خصوصی و حمایت از آن ها و ترغیب و تشویق آن ها، نسبت به معرفی این استان و جذب بازار ورودی اقدام کرده است.  

فعال گردشگری هتل پنج ستاره کوثر نیز پیشنهاد خود را در این زمینه ارایه می دهد و می گوید: با وجودی که کشور ایران برای کشورهای خارجی خیلی ارزان است اما همانطور که کشورهای دیگر در برخی فصل ها بستههای ارزان قیمت ارایه می دهند، ما نیز باید در راستای برنامه ریزی استراتژیک در صنعت گردشگری  بسته های ارزان سفر را برای توریست ها قرار دهیم. در زمینه هتل داری نیروی انسانی آموزش دیده کمتر است که در زمینه نیروی متخصص سرمایه گذاری نشده است، هتل داری صرفا آموزش آکادمی نیست و نیاز به آموزش کاربردی و عملیاتی دارد.

گزارش از ریحانه شهبازی، سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 346607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    0 0
    متاسفانه اصلا تصور نمی شود که تا این میزان سیاست تاثیر گذار باشد