فوتسالیست‌هایی که فوتبالیست می شوند

با توجه به ناخوش‌احوالی فوتسال بانوان در استان پهناور اصفهان، دو بانوی فوتسالیست اصفهانی در خصوص عدم حمایت ها از این رشته در اصفهان می گویند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فوتسال بانوان اصفهان فعالیت خود را به طور رسمی از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و با برگزاری نخستین دوره مسابقات استانی در سال ۷۸ به هدف‌های پیش رو و آرزوی دختران فوتسالیستی که سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند، معنا بخشید.

سال ۷۹ تیم منتخب استان تشکیل شد و در اولین دوره رقابت‌های کشوری که با حضور ۲۶ تیم از سراسر کشور در مجموعه ورزشی آزادی تهران انجام گرفت، شرکت کرد؛ در آن مسابقات تیم‌های خوزستان، تهران و گیلان با بازی‌های خوبی که به نمایش گذاشتند سه سکوی برتر اول تا سوم را فتح کردند و تیم ملی بانوان در خرداد ماه سال ۸۰ با حضور بازیکنان برتر همین مسابقات برگزار شد.

سال ۸۹ بود که تیم مس پارس اصفهان راهی لیگ برتر شد و به یک تجربه جدید دست یافت؛ به دلیل عدم حمایت از این رشته چند سالی اصفهان در لیگ برتر نماینده‌ نداشت تا اینکه سال ۹۵ بازیکنان نوجوان و جوان تیم شقایق سرخ مبارکه که در لیگ دسته یک بازی می‌کردند، توانستند جواز حضور در لیگ برتر را کسب کنند؛ آن‌ها کار بزرگی انجام دادند چون بدون هیچ توقعی تنها به خاطر شأن این رشته در اصفهان با امکانات بسیار محدود تلاش کردند و موفق شدند با چنین نتیجه‌ای استان اصفهان را در لیگ برتر صاحب یک نماینده کنند. 

با کمی تغییرات در کادر فنی و حمایت باشگاه فولاد مبارکه سپاهان این تیم در لیگ برتر حضور پیدا کرد و با کسب نتایج ضعیف در طول دو فصل و قرار گرفتن در رتبه یازدهم جدول رده‌بندی در پایان رقابت‌ها، نهایتا منحل شد، به طوری که از آن زمان تا کنون فوتسال بانوان اصفهان در این سطح از رقابت‌ها تیمی نداشته است.

دادن تنها یک فرصت دیگر آن هم به فوتسالیست‌های نوجوان و جوانی که برای اولین بار در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند و از اکثر بازیکنان لیگ برتر سن کمتری داشتند، سخت به نظر نمی‌رسد، چون با تجربه‌ای که به دست آوردند قطعا می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند اما افسوس که در این شهر بزرگ صنعتی حامیان از فوتسال بانوان حمایتی به عمل نمی‌آورند و نسبت به آن کم‌توجه هستند، وضعیتی که پیامد خوبی در پی نخواهد داشت.

نشاط و شادابی جای خود را به غم و تنهایی داده که نتیجه‌ آن حضور کم‌تعداد یا عدم حضور بانوان فوتسالیست اصفهانی در تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف است؛ در یک کلام«حال فوتسال بانوان در اصفهان اصلا خوش نیست.»

برابر تیم‌هایی بازی کردیم که با تیم ملی فرقی نداشتند

زینب شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به نظر من آنقدر که به فوتبال در اصفهان توجه می‌شود، فوتسال مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، به عنوان مثال دو تیم فوتبال بانوان داریم که بیشتر بازیکنانشان غیر بومی هستند.

وی افزود: اگر تیم من دو سال پیش مقابل تیم‌های بزرگ ملی حفاری اهواز، پالایش نفت آبادان و دانشگاه آزاد باخت سنگین داشت، به این دلیل بود که آن ها از تیم های قدرتمند لیگ برتر هستند که همیشه مقام‌های اول تا سوم بین این‌ها جابجا می‌شود و از بازیکنان ملی‌پوش بهره می بیند.

سرمربی سابق تیم فوتسال بانوان سپاهان اضافه کرد: ما جلو تیم‌هایی باختیم که بازیکنانشان قهرمان آسیا هستند، تیم ملی فوتسال بانوان ایران از این بازیکنان تشکیل شده و جزو ۱۰ تیم برتر دنیاست در حالی که بازیکنان ما از رده‌های سنی نوجوانان و جوانان بودند.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه دیدگاه مدیریتی ما اینگونه است که چون باخت سنگین برابر این تیم‌ها داشتیم، تیم ضعیفی بوده ایم و نباید از آن حمایت شود؛ اگر سال ۹۶ به من اجازه داده می‌شد که تیم را خودم ببندم و یک تیم خوب تشکیل می‌شد، قول می‌دادم می‌توانستیم جزو چهار تیم برتر کشور باشیم و حتی در سال‌های بعد قهرمانی هم بیاوریم.

همه به بعد خبری فوتبال نگاه می‌کنند

شریفی خاطرنشان کرد: آنقدر توانمند هستیم که اصفهان را قطب فوتسال بانوان کشور کنیم، چیزی که برای فوتبال اتفاق افتاد و می‌توانست برای فوتسال هم اتفاق بیفتد؛ الان در رده جوانان دو بازیکن اصفهانی عضو تیم ملی هستند که اگر حمایت نشوند و خودمان برای لیگ برتر تیم نداشته باشیم، این بچه‌ها مجبور می‌شوند در تیم‌های شهرهای دیگر بازی کنند.

وی تصریح کرد: اصفهان در اکثر رشته‌ها قطب ورزش کشور و واقعا باعث تأسف است که اصفهان در تیم ملی فوتسال بانوان یک بازیکن هم ندارد، چون حمایت نمی‌شویم، بازیکنان تیم ملی از لیگ برتر انتخاب می‌شوند و عدم حضور در لیگ برتر تبعات دارد ضمن اینکه حتی در کادر فنی هم خبری از اصفهانی‌ها نیست.

سرمربی سابق تیم فوتسال بانوان سپاهان با بیان اینکه همه به بعد خبری فوتبال نگاه می‌کنند، تاکید کرد: امیدوارم روزی برسد که به فوتسال هم مانند فوتبال نگاه شود و بازیکنان مجبور نباشند سالن را ترک کرده و به سمت زمین چمن بروند چراکه خیلی از فوتسالیست‌ها ناامید می‌شوند، سالن را رها می‌کنند، کنار می‌گذارند و به سراغ فوتبال می روند.

وی تأکید کرد: هنوز هم دیر نشده و اصفهان فرصت دارد، می‌تواند سهمیه حضور در لیگ برتر را بگیرد، البته اگر بخواهند حمایتمان کنند.

سپاهان و ذوب‌آهن از فوتبال حمایت کردند

راضیه پرسه بازیکن تیم ملی فوتسال جوانان نیز در این رابطه گفت: تیم ما در لیگ برتر سال ۹۵ اولین تجربه را بدست آورد، اما خوب نتیجه نگرفت و منحل شد؛ سال ۹۶ هم برخی بازیکنان خوب به تیم‌های شهرهای دیگر رفتند و در لیگ برتر بازی کردند، خودم به خاطر تحصیل در لیگ‌های دسته پایین‌تر بازی کردم که توانستیم در لیگ دسته دو با کسب عنوان سومی به لیگ دسته یک صعود کنیم.

وی افزود: سپاهان و ذوب‌آهن دو حامی خوب بودند که ترجیح دادند از فوتبال حمایت کنند اما ما فوتسالیست‌ها در رده نوجوان و جوان با مشکلاتی مواجه هستیم. خانواده‌هایمان راضی نیستند که به شهرهای دیگر برویم و آنجا بازی کنیم، مسئله دیگر رفت‌وآمد است چون خیلی به درس خواندن‌مان لطمه می‌زند به همین خاطر ترجیح می‌دهیم در شهر خودمان باشیم و برای تیم‌های اصفهانی بازی کنیم.

ملی‌پوش اصفهانی تیم ملی فوتسال جوانان ایران خاطر نشان کرد: لیگ‌های دسته پایین‌تر هم درست حمایت نمی‌شوند، اسپانسر خوبی ندارند، وضعیت مالی خوبی ندارند و رفت‌وآمد هم سخت است به همین دلیل خیلی از فوتسالیست‌ها به این فکر می‌کنند که فوتسال را کنار بگذارند و در فوتبال ادامه فعالیت دهند چیزی که برای خود من هم پیش آمده است.

ما هم توانمندیم اگر به توانایی‌هایمان اعتماد شود

وی اضافه کرد: خیلی وقت‌ها خواستم به خاطر قراردادهای مالی بهتری که در فوتبال هست، وارد این رشته شوم اما سرمربی تیم ملی گفته باید یکی از این‌ها را انتخاب کنم و من فوتسال را انتخاب کردم.

پرسه تصریح کرد: وقتی اصفهان در لیگ برتر تیم نداشته باشد بازیکنانی مانند من که سابقه حضور در این لیگ را دارند یا باید به تیم‌ شهرهای دیگر بروند و یا در لیگ‌های دسته پایین‌تر بازی کنند؛ مربی تیم ملی متعجب است از اینکه چطور اصفهان در لیگ برتر تیم نمی‌دهد تا من که ملی‌پوش هستم، بتوانم در این مسابقات بازی کنم؛ نه اینکه مجبور باشم در لیگ‌های دسته پایین‌تر حضور پیدا کنم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد بازیکنان رده جوانان در کنار بازیکنان بزرگسال تجربه‌های زیادی کسب می‌کنند و برای ورود به تیم ملی استعدادیابی می‌شوند، بزرگسالان هم برای دعوت به تیم ملی بهتر دیده می‌شوند.

بازیکن تیم ملی فوتسال جوانان به تصمیمات گرفته شده برای اعزام تیم ملی فوتسال جوانان آقایان به مسابقات المپیک آرژانتین(۲۰۱۸ میلادی)، اشاره‌ای کرد و افزود: دو سال است تمرین می‌کنیم که در مسابقات المپیک جوانان (۲۰۱۸ میلادی) شرکت کنیم، چهار ماه هم بیشتر به آغاز رقابت‌ها باقی نمانده، اما تصمیم گرفته شده تا تیم ملی فوتسال جوانان آقایان در مسابقات حضور پیدا کنند؛ دلیلشان را هم این طور عنوان کرده‌اند که چون آقایان زودتر سهمیه کسب کردند، آن‌ها به رقابت‌ها اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: فوتسال بانوان توانمندی خوبی دارد؛ اگر اعزام می‌شدیم ما هم می‌توانستیم توانایی‌هایمان را نشان دهیم.

حال با این تفاسیر، حمایت های متولیان ورزش و فوتسال از این دختران که کمترین انتظارات را دارند می تواند نسلی با پشتوانه خوب برای فوتسال اصفهان بنا کند و سر آغازی برای تشویق بیشتر دختران ورزشکار در اصفهان باشد.

کد خبر 346384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.