سن اهداکنندگان خون اصفهان به سمت پیری می رود

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با انتقاد از استقبال کم جوانان نسبت به گذشته از اهدای خون گفت: سقف سنی اهدای خون از ۱۸ تا ۶۰ سال است این در حالی است که بیشتر گروه اهداکننده اصفهان افراد ۳۰ تا ۴۰ سال هستند که این نشانگر پیش رفتن اهداکنندگان به سمت پیری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید زینلی ظهر امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد مراجعات سال ۹۶، ۱۷ هزار و یکصد و سی نفر بوده که بیشترین خونگیری در مرکز خواجوی اصفهان انجام شده است.
وی با اشاره به میزان مشارکت پایین خانم ها در اهدای خون افزود: میزان مشارکت آقایان ۹۶.۵ درصد بوده و خانم ها متاسفانه ۳۰.۵ درصد مشارکت داشته اند و این در حالی است ‌که در جوامع توسعه یافته این رقم بالغ بر ۵۰ درصد است.
زینلی با مهم دانستن دلایل فرهنگی در مشارکت پایین خانم ها در اهدا گفت: متاسفانه خانم ها با دلایلی چون کم خونی و فقر آهن از این امر امتناع می کنند که باید  این مسائل را برای آنها روشن کرد که در صورت سلامتی و نبود کم خونی مشکلی برای اهدای خون نخواهند داشت.
مدیرکل انتقال خون استان با تاکید بر روند نزولی آلودگی های ویروسی تصریح کرد: به واسطه تجهیزات نوین و انتخاب صحیح اهداکنندگان روزبه روز شاهد کاهش میزان آلودگی خون دریافتی هستیم چرا که بعد از انجام آزمایشات گسترده ویروسی، خون معیوب از چرخه مصرف خارج می شود.
وی با اشاره به روشهای نوین در انتقال خون گفت: انجام خون اشعه دیده در انتقال خون از سال ۹۱ آغاز شده و در این روش افرادی که نسبت به خون واکنش نشان می دادند کاهش داشته اند و در سال ۹۱ خون اشعه دیده تولید شده ۸۰۰ واحد و در سال گذشته ۱۳ هزار و ۷۰۰واحد بوده است.
زینلی در خصوص استفاده یکی دیگر از محصولات نوین گفت: پلاکت آفرز یکی دیگر از محصولات است که در تمام دنیا استفاده می شود و از محاسن آن اثربخشی بیشتر پلاکتهاست که در درمان سرطان نقش مهمی داشته است و در سال گذشته ۸۴۰ واحد پلاکت به این روش تهیه شده است که باعث زودتر رسیدن به بهبودی و کاهش عوارض جانبی است و آمار درخواستی بیمارستانها در این زمینه روبه افزایش است.
چهار فراورده خونی در ایران تولید نمی شود
مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به تولید ۱۴ نوع فرآورده اصلی از خون اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۴ نوع از این فرآورده ها در ایران تولید نمی شود و مابقی محصولات همگی در ایران و اصفهان در حال تهیه و تولید است.
وی انتقال خون را یکی از ارکان مهم سلامت دانست و گفت: مراکز درمانی همیشه فعال است اما در مقاطعی از سال آمار اهداکنندگان کاهش می یابد که یکی از آنها ماه رمضان است.
زینلی با اشاره به اینکه اهدای خون باعث باطل شدن روزه نمی شود، افزود: توصیه می کنیم مراجعات در این ماه صبح هنگام انجام شود همچنین بعد از افطار از ساعات ۹ تا ۱۲ شب هم مرکز اهدای خون خواجو فعال و پذیرای اهداکنندگان است.
مدیر کل انتقال خون استان اصفهان در خصوص تقاضای بیمارستان ها برای خون گفت: بیمارستان ها روزانه تقریبا ۳۰۰ واحد خون از انتقال خون دریافت می کنند که برای تامین آن باید میزان دریافت خون ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از این رقم باشد تا بتوانیم بیمارستانها را به خوبی پوشش دهیم.
وی با اشاره به افزایش آمار اهدا کنندگان ۲ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته تصریح کرد: در دوماهه اول سال ۹۷، کل مراجعات برای اهدای خون در سطح استان رقمی بالغ بر ۲۹ هزاروپانصد نفر بوده و چیزی حدود ۲۲ هزارنفر موفق به اهدای خون شدند.
وی در خصوص آمار اهدای خون سال گذشته گفت: در سال گذشته ۲۸ هزارو۸۰۰ نفر برای اهدا مراجعه کردند که ۲۱ هزارو۸۰۰ نفر موفق به اهدا شدند.
زینلی در خصوص مقایسه آمار اهدای خون در ۱۶ روزه ماه مبارک رمضان سالهای ۹۶ و ۹۷ گفت: در ۱۶ روزه ماه رمضان در سال ۹۶، از ۴ هزارو۸۰۰ مراجعه کننده، ۳هزار و۷۰۰ نفر موفق به اهدا شدند و در سال ۹۷ هم ۶ هزارو ۱۰۰ مراجعه برای اهدا بوده که از این رقم ۴ هزارودویست نفر موفق به اهدای خون شدند که این رقم آمار خوبی برای اهدا است.
مدیرکل انتقال خون استان با تاکید بر اینکه مردم تنها در ایام خاص نباید برای اهدا مراجعه کنند، افزود: مراکز درمانی در تمام ایام نیازمند خون هستند و نباید این امر را مردم به روزهای خاص چون شبهای قدر و روز عاشورا محدود کنند.
وی در خصوص ازدحام جمعیت در ایام خاص گفت: مردم نذر خود را در ایام دیگر هم می توانند انجام دهند چرا که در روزهای خاص ذخایر خونی ناگهان با افزایش بسیاری روبرو می شود و این در حالی است که خون را بیشتر از ۴۰ روز نمی توان نگهداری کرد و بعد از این تاریخ خون تاریخ گذشته دورریز می شود که این امر باعث صدمات بسیار و محرومیت از ذخایر خونی می شود.
زینلی با اشاره به وجود چهار پایگاه اصلی در استان اصفهان گفت: شهرستان های کاشان، نجف آباد، شهرضا، خوانسار از پایگاه های اقماری انتقال خون هستند که خوانسار با زیرمجموعه گلپایگان و اصفهان با زیرپوشش داشتن نایین و خمینی شهر در حال فعالیت است و در سطح استان ۹ مرکز اقدام به جمع آوری خون می کنند.
وی با انتقاد از استقبال کمتر جوانان نسبت به گذشته از اهدای خون گفت: سقف سنی اهدای خون از ۱۸ تا ۶۰ سال است و افراد در این سنین می توانند برای اهدا مراجعه کنند این در حالی است که بیشتر گروه اهداکننده را افراد ۳۰ تا ۴۰ سال دربر می گیرد که این نشانگر پیش رفتن اهداکنندگان به سمت پیری است اما استقبال سنین ۲۰ تا ۲۵ سال در گذشته بیشتر بود.
مدیرکل انتقال خون استان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص "فرآیند تولید فرآورده های خونی در داخل کشور" گفت: فرآیند تهیه فرآورده ها در هر استانی به طور کامل و جداگانه انجام می شود اما برخی فرایندها در برخی استان ها انجام نمی شود برای مثال تهیه خون اشعه دیده تنها در ۹ استان انجام می شود اما تمام فرآیندهای فرآورده ها و عملیاتی که روی خون انجام می شود در کشور بوده و بدین شکل نیست که خونی به خارج از کشور برده شود و فرآورده های آن برگردد البته در تولید داروهای مشتق از پلاسما به این شکل عمل می شود که پلاسمای تولید شده به کشور آلمان رفته و در آنجا داروهای مشتق از پلاسما نه خودِ خون، تولید شده و در ویال های مخصوص به کشور برمی گردد و معمولا تبادل فرآورده های خونی در هیچ جای دنیا اتفاق نمی افتد.
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه "ذخیره استاندارد خونی استان چقدر است" گفت: برای استاندارد ذخایر خونی عدد خاصی درنظر گرفته نشده است این عدد از یک تا پنج روز متفاوت است حتی بیشتر از پنج روز هم ممکن است اتفاق بیفتد اما بالای پنج روز اطمینان خاطر بیشتری دارد وگرنه استاندارد و عدد دقیقی در این زمینه نداریم و این ارقام تنها اطمینانی است که اگر زمانی امکان تولید خون را در شهر نداشتیم بتوانیم پاسخگوی مراکز درمانی باشیم.
مدیرکل انتقال خون استان در خصوص دیگر سوال خبرنگار ایمنا درباره اینکه "وضعیت گروه های خونی کمیاب در استان چگونه است،" افزود: معمولا گروه های خونی منفی گروه های خونی کمی هستند و در سطح جامعه افراد دارای گروه های خون منفی کم است بنابراین در همه دنیا ذخایر گروه های منفی کم است و وقتی بیمارستان ها نیاز دارند تا حدودی برای تامین آن با مشکل مواجه هستیم و معمولا تعداد آنها زیاد نیست و طبق آمار اگر از هر ۱۰ هزارنفر چنین گروه خونی دریافت شود به آن گروه خون کمیاب می گویند.
زینلی در پاسخ به این سوال که "تفاوت آمار افراد مراجعه کننده و موفق شده به اهدای خون چیست" گفت: دو موضوع سلامت فرد و سلامت خون برای کسی که وارد چرخه اهدای خون می شود موردنظر ما است که باید هر دو این موارد تامین شود و حدود ۲۲ درصد از اهداکنندگان به خاطر وجود برخی موانع اعم از مصرف دارو یا وجود بیماری هایی که سلامت خود فرد را به خطر می اندازد از خون دهی معاف می شوند و این تفاوت رقم به این دلیل است.
وی مبادلات بین استانی خون را رایج دانست و افزود: شبکه ملی خون رسانی در کشور وجود دارد که عمده فعالیت آن تبادل خون بین استانی است و برای جلوگیری از ضایع شدن خون های مازاد در استان ها به محض کمبود در یک استان، استان های دیگر این کمبود را جبران می کنند.
۹۹.۵ درصد نیاز خونی بیمارستان های استان از ذخایر درون استانی تامین می شود
مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به تامین ۹۹.۵ درصدی بیمارستان های استان از ذخایر استانی تصریح کرد: به تمام نیازهای استانی خود در سال گذشته پاسخ دادیم و ۶۵۰۰ واحد خونی مازاد استان را به دیگر استانها منتقل کردیم.
زینلی در خصوص اهدای داوطلبانه گفت: آنچه سازمان بهداشت جهانی بر آن تاکید دارد اهدای خون صددرصد داوطلبانه و بدون چشمداشت است و سیاست سازمان این است که چنین اهداکنندگانی نیازمند مشوق نیستند و تلاش ما ترویج انگیزه خداپسندانه و انسان دوستانه در اهدا کنندگان است.
وی در خصوص اشکال مختلف اهدا گفت: اشکال مختلف اهدا کننده اعم از اهداکننده جوان، اهداکننده فامیلی، اهداکنندگانی که بیشترین تعداد اهدا را داشته اند وجود دارد که در مراسمی در ۲۸ خرداد در اصفهان از همه آنها تجلیل خواهد شد و دفتر جذب انتقال خون استان به صورت مستمر این اهداکنندگان را سازماندهی و برای آنها کارت عضویت صادر کرده و دوره های آموزشی برگزار می کند.
زینلی با اشاره به روش اهدای خون صددرصد داوطلبانه در استان گفت: متاسفانه قبل از انقلاب سیستم خون فروشی وجود داشت که بدترین و خطرناکترین نوع بود و با تاسیس انتقال خون این روش از بین رفت و از دهه ۷۰ روش خون جایگزین انجام شد که باید اقوام فرد خون می دادند که خوشبختانه از دهه ۸۰ سیستم خون جایگزین منسوخ و از سال ۸۶ سیستم صددرصد داوطلبانه در کشور اجرا شد و این در حالی است که اصفهان از سال ۸۱ سیستم اهدای خون صددرصد داوطلبانه را شروع کرده بود.
کد خبر 345202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.