از ایکوم تا انجمن بین‌المللی خانه‌ موزه‌های تاریخی

شکل‌گیری تشکل‌های مرتبط با موزه‌ها ازسال ١٨٨۹ در انگلستان با عنوان انجمن موزه‌ها اتفاق افتاد. در سال ١۹٠٦ انجمن موزه‌های آمریکا، سال ١۹١٧ انجمن موزه‌های آلمان، سال ١۹١۹ انجمن موزه‌های روسیه و در سال ١۹٤٦ «ایکوم» ایجاد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شورای بین‌المللی موزه‌ها(ایکوم) وابسته به سازمان فرهنگی، علمی و تربیتی سازمان ملل متحد یعنی یونسکو است. ایکوم سازمانی غیر دولتی است که به امور موزه‌ها و پرسنل حرفه ای آن اختصاص دارد. این شورا پنج وظیفه اصلی تعیین استانداردها، تعیین محدوده‌های قانونی، توسعه شبکه بین‌المللی پرسنل حرفه‌ای موزه‌ها، هدایت تفکّر جهانی و انجام وظایف بین‌المللی را به عهده دارد.

بر اساس آنچه در اساسنامه ایکوم آمده است، این سازمان به موزه چنین نگرشی دارد که «موزه مؤسسه‌ای است دایمی، بدون اهداف مادی، در خدمت جامعه و پیشرفت آن، که به روی همگان گشوده است. هدف موزه‌ها، گردآوری، حفاظت، پژوهش، ارتباط و نمایش میراث ملموس و غیرملموس بشریت و محیط او، به منظور اهداف آموزشی، مطالعه و بهره‌مندی از لذت است.»

تعداد ۳۱ انجمن بین‌المللی وابسته به ایکوم، معیارهای حرفه ای موزه، آگاهی‌های علمی مشترک و بر قراری ارتباط با دیگر سازمان‌ها را روشن کرده و توسعه می‌دهند که یکی از این انجمن‌ها، انجمن بین‌المللی خانه موزه‌های تاریخی(DEMHIST) است.

در سال ١۹۹٧ توسط ایکوم در شهر جنوای ایتالیا، کنفرانسی با عنوان «تاریخ زندگی: خانه موزه‌های تاریخی» برگزار شد. در این کنفرانس، برای اولین بار، ماهیت و ارزش خانه موزه‌ها، مورد بحث قرار گرفت و ایجاد انجمنی بین‌المللی برای خانه موزه‌های تاریخی پیشنهاد شد.

در این کنفرانس، خانه موزه‌های تاریخی چنین تعریف شدند: «خانه موزه‌هایی که به روی عموم، باز هستند و اثاثیه و مجموعه‌های مختلف را درخود جای داده‌اند، حتی اگر به مناسبت‌های مختلف نه به صورت دایمی باز باشند، اگر دارای رنگ‌بندی خاص باشند و برای نشان‌دادن رشته‌های مختلف به‌کارگرفته شوند، از دیدگاه موزه شناسی، طبقه‌بندی ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند که از جنبه‌های مختلف مربوط به نوع‌شناسی، دارای وجه تمایز گسترده‌ای هستند. ویژگی برجسته این ساختمان‌ها، وجود پیوندی ناگسستنی میان ساختمان و محتویات، قصر، خانه، آپارتمان و مجموعه‌های ثابت و اسباب و اثاثیه تزیینی است.»

ترجمه: شیرین مستغاثی، سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 345134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.