مرکز آموزش های زیست محیطی در ناژوان ایجاد شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری اصفهان، اداره کل محیط زیست و دیگر نهادهای ذی ربط یک مرکز آموزش زیست محیطی در ناژوان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود سعیدی، پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در بیست و هفتمین نشست هم اندیشی «اصفهان فردا» که با حضور شهردار اصفهان و جمعی از فعالان زیست محیطی برگزار شد، اظهار کرد: هدف از آموزش محیط زیست افزایش سطح آگاهی مردم است تا راه حل های فعالانه برای مشارکت همه افراد جامعه به منظور حفاظت از محیط زیست ارایه شود. بر این اساس اولین بار در سال ۱۹۷۲ آموزش های محیط زیستی مطرح و در بیانیه اجلاس زمین در سال ۱۹۹۲ به صورت قانونمند درآمد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آموزش های رسمی در ارتباط با محیط زیست از طریق آموزش پرورش، آموزش های نیمه رسمی توسط نهادهایی همچون سازمان محیط زیست و آموزش های غیر رسمی توسط دیدارهای چهره به چهره مردمی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی استان اصفهان عنوان کرد: البته آموزش های رسمی زمانی ثمر خواهد داد که آموزش های نیمه رسمی و غیررسمی به خوبی اجرایی شده باشد که در این خصوص باید به ظرفیت های سازمان مردم نهاد، تدوین منشور اخلاقی محیط زیستی و... توجه کرد.

وی اضافه کرد: مراکز آموزش محیط زیستی داری دو سایت داخل شهر و خارج از شهر است که سازمان های دولتی و غیر دولتی از آن حمایت می کنند و شهرداری ها نقش مهمی در بقا و دوام آنها دارند.

سعیدی گفت: باتوجه به اینکه پارک جنگلی ناژوان از فضای خوبی برای ایجاد یک مرکز آموزش زیست محیطی برخوردار است، امیدواریم این مرکز با همکاری شهرداری اصفهان، اداره محیط زیست و دیگر نهاد های ذی ربط در ناژوان ایجاد شود.

مهارت رانندگی بالا ۳۰ درصد آلاینده های جوی را کاهش می دهد

یعقوب حاجی زاده، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه اصفهان نیز گفت: بیشترین آلودگی هوا مربوط به خودروها و استقرار زیاد صنایع در اصفهان است در صورتی که این شهر، ظرفیت پذیرش این موارد را نداشته است.

وی با بیان اینکه در فصول سرد، میزان آلودگی ها نیز افزایش می یابد، ادامه داد: آلودگی هوا، عامل بسیاری از بیماری ها همچون انواع سرطان ها، اوتیسم، ام اس، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، کاهش امید به زندگی است و علاوه بر آن باعث نداشتن تمرکز و اختلال در اعصاب و افزایش تصادفات خواهد شد.

این استاد دانشگاه به پژوهش های انجام شده در کشورهای پیشرفته در زمینه آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: با کاهش هر ۱۰ میکروگرم میزان آلودگی هوا تا شش ماه به عمر انسان افزوده می شود، البته ۷۰ درصد بیماری ها مربوط به آلودگی های زیست محیطی است.

وی با تاکید براینکه بروز آلودگی ها جدی است و هرچه فعالیت در این زمینه انجام شده کم بوده است، افزود: متأسفانه میزان آموزش های زیست محیطی در کشور ما بسیار پایین بوده و می توان گفت در این زمینه حداقل ۳۰ سال از کشورهای دیگر عقب هستیم.

حاجی زاده با تشریح عوامل آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: خودورهایی که در کشور تولید می شوند، استاندارد نیست و در زمینه آموزه های ترافیکی به خوبی آموزش ندیده ه ایم در حالی که با داشتن مهارت رانندگی بالا می توان تا ۳۰ درصد، میزان آلایندگی های هوا را کاهش داد.

کد خبر 344896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.