۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵
قنات های دهاقان رمقی ندارد

دهاقان – هنوز بساط خشکسالی در شهرستان های استان اصفهان که روزی سرسبزی آنها زبانزد مردم بوده پهن است. چشمه ها، قنات ها، مزارع کشاورزی، چاه های آب و...خشک و تشنه هستند و باران هم به داد آنها نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، این روزها دورهمی های کشاورزان در باغ و تاکستان و منازلشان، تبدیل به تجمع های اعتراض آمیز در مقابل فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی شهرستان ها شده و تنش های خشکسالی به مشکلات دیگر مردم اضافه شده است. دهاقان نیز در زمره شهرهایی است که نه تنها طبیعت آن پنجه در پنجه خشکسالی دارد، بلکه برای قنات هایش نیز رمقی نمانده است. 

قنات ها و چشمه های این شهرستان سخاوت خود را از دست داده اند، حتی در چاه های غیر مجاز نیز آبی نیست و موجی از خشکسالی منطقه را فراگرفته و روز به روز در حال افزایش است.

۷۰درصد قنات های دهاقان خشک هستند

امیر صفر پور، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان ازخشک شدن ۷۰ درصد از قنات های شهرستان خبرداد و به خبرنگار ایمنا گفت: در دهاقان ۱۲۶ رشته قنات وجود دارد که از این تعداد ۷۰ مورد کاملا خشک شده و ۵۶ مورد باقیمانده باکاهش آبدهی۷۰درصدی مواجه است.

وی با اشاره به مرمت قنات های سطح شهرستان، گفت: در حال حاضر هشت رشته قنات درحال بازسازی است که انتظار می رود تا پایان تابستان آینده مرمت آنها به پایان برسد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان، از تخصیص اعتبار دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی برای بازسازی قنوات شهرستان خبرداد و خاطرنشان کرد: متاسفانه خشکسالی گریبان گیر شهرستان شده و باران های بهاری نیز تاثیری در کاهش این بحران نداشته است.

قنات های سطح شهر بافت فرسوده را تهدید می کند

محمد لطفی، شهردار دهاقان با بیان اینکه قنات های سطح شهر از بافت فرسوده می گذرد که این موضوع خطر آفرین و تهدیدی جدی برای شهر است، اظهار کرد: با توجه به مشکل کم‌آبی، قنوات از اهمیت ویژه و مهمی برخوردار هستند.

شهردار دهاقان، با بیان اینکه در دهاقان شش رشته قنات شناسایی شده که دو رشته آن غیر فعال است، خاطرنشان کرد: قنات «غلغله» با ۲۵۰۰ متر طول و قنات «خیرآباد» با یک ۱۵۰۰متر مربع از ۶۵ درصد بافت فرسوده شهر دهاقان و قنات جعفرآباد با دو هزار و ۲۴۰ متر از دو درصد از بافت مسکونی شهر می‌گذرد.

قنات های تخریب پذیر باید شناسایی و مرمت شوند

علی اصغر قاسمیان، فرماندار شهرستان دهاقان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قنات های تخریب پذیر باید با همکاری مالکان، کشاورزان، کارشناسان جهاد کشاورزی و مسئولان شناسایی و مرمت شوند.

وی، از بررسی میزان آلودگی قنوات خبر داد و گفت: بررسی میزان آلودگی قنوات، بررسی میزان تخریب و نقشه برداری زیرزمینی و بازگشایی قسمتی از قنوات در دستور کار قرار دارد تا هرچه سریع تر این معضلات رفع شود.

فرماندار شهرستان دهاقان با اشاره به بحران خشکسالی، تصریح کرد: با بحران‌ها نیز می‌توان روزگار گذراند، تجربه نشان داده که با مدیریت بحران‌ می توان آن را تبدیل به سازندگی کرد.

قاسمیان، با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی بسیار اهمیت دارد، گفت: تامین آب شرب در اولویت قرار دارد چراکه مردم تحمل و طاقت روبه رو شدن با این معضل بزرگ را ندارند البته برای برون رفت از مشکلات خشکسالی باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

کد خبر 344815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالکریم ادیب IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    1 0
    با سلام شهرستان دهاقان در گذشته ها خشکسالی زیادی را پشت سر گذاشته و با کم آبی چشمه ها و قناتها ساخته ولی امروزه علاوه بر افزایش جمعیت چاههای عمیق(چه با مجوز و چه بدون مجوز) عامل بزرگ تخریب قناتها و چشمه ها است و در ادامه این وضعیت آبهای تحت الارضی نیز تمام میشود و لایه های ذخیره کننده آب فرو مینشیند و حالت کویری اجتناب پذیر است.
  • عبدالکریم ادیب IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    0 0
    با سلام مجدد قناتهای غلغله، خیرآباد و حسین آباد فاضلاب شهرستان را با خود به زمینهای مرغوب کشاورزی برده و محیط زیست شهرستان را آلوده میکنند که عامل بیماریهای صعب العلاج میشود(از نظر:زمین،هوا و محصولات کشاورزی) فاضلابهای سرگردان بزرگترین مشکل شهرستان است و تا کنون اقذامی در جهت رفع این معضل نشده!.