۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
ضعف کشاورزی سمیرم در چیست؟

مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول ایتالیا گفت: برداشت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تُن سیب از ۲۰ هزار هکتار باغ نشان دهنده ضعف در برخی بخش‌ها و مدیریت بخش کشاورزی این منطقه است.

به گزارش ایمنا به نقل از تاق بازرگانی اصفهان،  یک گروه ۲۰ نفره از باغداران منطقه تیرول جنوبی در شمال کشور ایتالیا با هدف بررسی فرصت‌های همکاری و سرمایه گذاری از باغ‌های سیب در مرکز و شرق سمیرم دیدن کردند.

این باغداران ایتالیایی با حضور در باغ‌های سیب این شهرستان از نزدیک با فعالیت‌های کشاورزان این خطه کوهستانی و بررسی میزان تولید آشنا شدند.

گئورگ کاسلر «Georg Kössler» مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) ایتالیا در جریان این بازدید گفت: این اتحادیه در استان ' التو آدیجه ' در شمال ایتالیا، با یک هزار عضو تعاونی فعالیت می‌کند.

وی اظهار کرد: این اتحادیه ۱۵ رقم انواع سیب درختی از جمله رِد، توپاز، بنیتا، گلدن، گالا و فوجی را از مرحله آموزش، کاشت، برداشت تا صادرات مدیریت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت آب در شمال ایتالیا و منطقه تیرول به علت همجواری با کوه‌های آلپ و بارش برف خوب است اما مناطق جنوبی ایتالیا با مشکل کم آبی مواجه هستند.

مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) ایتالیا با بیان اینکه ۷۰ درصد محصول سیب تولیدی منطقه تیرول صادر می‌شود افزود: انگلستان، آلمان، فرانسه، مرکز اروپا و هندوستان از جمله کشورهای وارد کننده سیب تیرول هستند اما بازار روسیه با وضع تحریم‌های این کشور مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: ۱۸هزار هکتار از زمین‌های این منطقه زیر کشت سیب هستند که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تُن سیب تولید می‌کنند.

کاسلر، برداشت سیب در سمیرم را مطابق آمارهای ارائه شده در بازدیدها بسیار ناچیز ارزیابی کرد و گفت: برداشت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تُن سیب از ۲۰ هزار هکتار باغ نشان دهنده ضعف در برخی بخش‌ها و مدیریت بخش کشاورزی این منطقه است.

مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) به باغداران سمیرمی پیشنهاد کرد: از نهال‌ها و درخت‌های پایه کوتاه استفاده کنند و برای بازدهی و ثمردهی بهتر، هرس درختان را از پهنا به درازا تغییر دهند تا علاوه بر تراکم بیشتر و آب خواهی کمتر، شاهد تولید با کیفیت و هزینه کمتر باشند.

وی مهمترین مشکل کشاورزان سمیرم را ضعف در مدیریت آب دانست و گفت: دولت ایتالیا تا ۶۰ درصد موارد به کشاورزان کمک می‌کند و تشکل‌های غیردولتی و سمن‌ها نیز نقش محوری در تولید و صادرات ایفا می‌کنند.

بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی سمیرم مربوط به کم آبی است

در ادامه،  باغداران تیرول جنوبی در نشستی با کشاورزان و باغداران سمیرم در فرمانداری این شهرستان به تبادل نظر و تجربیات پرداختند.

محمد جعفرزاده فرماندار سمیرم در این جلسه بر توسعه همکاری‌های متقابل تاکید کرد و گفت: حاضریم زمین در اختیار تعاونی ایتالیایی قرار دهیم تا تجربیات خود را به این شهرستان منتقل کند.

سید محمود داودی دبیر خانه کشاورز سمیرم نیز ابراز امیدواری کرد: اروپایی‌ها که برجام را امضا کرده‌اند، در تبادلات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی همکاری بهتری داشته باشند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی سمیرم مربوط به کم آبی است که این مشکل در سال گذشته باعث قطع دو هزار درخت در این شهرستان شد.

وی تصریح کرد: در سال‌های پر آبی، برداشت محصول درختی در سمیرم به ۴۰۰ هزار تُن رسید اما در سال‌های اخیر این میزان به نصف کاهش یافته است.

محمد صادقی رییس خانه کشاورز استان اصفهان در این دیدار از استقبال نهادهای دولتی از ورود تکنولوژی‌های جدید متناسب با شرایط اقلیمی ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم با توجه به پتانسیل بالای این منطقه در تولید سیب درختی و کاهش منابع آبی اقدامات موثری در جهت حفظ این موهبت الهی صورت گیرد.

تبادل نظر درباره انواع آفات درخت سیب و بیماری قارچ، صادرات و سرمایه گذاری دو جانبه و همچنین روش‌های آبیاری نوین و برداشت مکانیزه از مواردی بود که در نشست مشترک باغداران سیب منطقه تیرول ایتالیا و سمیرم مطرح شد.

گفتنی است سمیرم با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت، ۱۵۰ آبادی و روستا، چهار شهر و چهار بخش مرکزی، دناکوه، وردشت و پادنا دارای ۲۰ هزار هکتار باغ است و در این شهرستان سالانه ۳۰۰ تا ۲۵۰ هزار تُن سیب درختی تولید می شود.

سمیرم با افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

کد خبر 344625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.