۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
تجربه گرانی در ماه رمضان

با وجود وعده‌های مسئولان مبنی بر افزایش نیافتن قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، بر اساس شواهد میدانی و طبق گفته رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالاهای اساسی ۱۰ درصد گران شده‌ است.

به گزارش ایمنا، گشت‌ و گذاری در بازار نشان می‌دهد که قیمت کالاهای پر مصرف همچون گوشت، برنج، مرغ و... با افزایش روبه‌رو شده‌ و ممکن است تا چند روز دیگر گرانی‌ها تشدید ‌شود.

تجربه گرانی اقلام پر مصرف در ماه مبارک رمضان امسال نسبت به سالهای گذشته از آن دست موضوعاتی است که بسیاری از افراد افزایش نرخ ارز را دلیل آن می‌دانند.  

امیر خسرو فخریان، رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر گرانی کالاها در خصوص افزایش قیمت برخی کالاها می‌گوید: تولیدکنندگان مطابق مجوزی که از سازمان‌های مربوطه و صنفی گرفته‌اند، در روزهای اخیر قیمت کالای خود را افزایش داده‌اند.

طبق مشاهدات میدانی مشخص شد اقلامی چون گوشت قرمز، لبنیات کارخانه‌ای، آش و حلیم، زولبیا و بامیه که از کالاهای بسیار پر مصرف این روزها است گران‌تر شده‌ و برخی از محصولات هم بدون تغییرات قیمتی عرضه می‌شود.

لبنیات صنعتی گران و سنتی ارزان

لبنیات از اقلام پر مصرف ماه رمضان به شمار می‌آید اما بر اساس مشاهدات میدانی و گفته مسئولان این بخش نرخ محصولات با افزایش روبرو شده است.

هومان امیری، مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان در این باره می‌گوید: محصولات لبنی در اندازه و با درصد چربی متفاوت تولید می‌شود به عنوان مثال شیر ۹۰۰ گرمی کم چرب، نیم چرب و چرب در بازار موجود است که هرکدام نرخی متفاوت دارد.

وی با اشاره به ثبات قیمت محصولات لبنی گروه اول می‌گوید: این گروه شامل شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی، ماست ۹۰۰ گرمی ۲.۵ درصد چربی و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی است که اغلب با قیمتی ثابت عرضه می‌شوند و این درحالی است که با تمام تغییرات در قیمت شیر خام، دستمزد، بیمه و مالیات از سال ۹۳، دولت در برابر تغییر قیمت‌ها مقاومت کرده است.

اما مابقی محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر که با طعم و بسته بندی‌های مختلف به فروش می‌رسد، چون کالایی فانتزی محسوب می‌شود از قیمت تصویب شده‌ای تبعیت نمی‌کنند و نرخ این محصولات بر اساس عرضه و تقاضا و تنظیم بازار تعیین می‌شود.

اما محمد علی شفیع زادگان، رئیس اتحادیه لبنیات سنتی اصفهان در رابطه با نرخ محصولات لبنی سنتی با بیاناتی متفاوت از ارزان شدن این محصولات خبر می‌دهد. به گفته این فعال صنفی در حال حاضر چنین مقرر شده که تعیین نرخ لبنیات سنتی بر عهده مغازه داران باشد و محصولات بسته به کیفیت قیمت گذاری می‌شود.

وی می‌افزاید: فعلا نرخ ماست درجه ۱ با ۱ کیلو و۸۰۰ گرم وزن ۴ هزار و۵۰۰ تومان است که البته تعدادی با قیمت‌های پائین تر نیز عرضه می‌کنند و در صورتی که ماست مخلوط باشد امکان دارد با نرخ بیشتری به فروش برسد.

این فعال صنفی می‌گوید: به دلیل تولید فراوان لبنیات و رقابتی شدن فعالان این صنف قیمت‌ها نه تنها نسبت به سال قبل افزایشی نداشته بلکه ارزان تر هم شده است. همانگونه که قیمت شیر نیز از مهر ماه پارسال با کاهش قیمت روبرو شد.

نرخ گوشت قرمز و سفید

گوشت قرمز از اقلام مورد مصرف مردم در همه زمان‌ها به ویژه در روزهای ماه رمضان است و در این چند ماه اخیر روند افزایش را در پیش گرفته است. امیر حسین افیونی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان،  در مورد نرخ گوشت قرمز می‌گوید: به دلایلی مانند کمبود دام، افزایش صادرات و قاچاق، شاهد افزایش نرخ گوشت قرمز در بازارهستیم،  به علاوه آنکه افزایش دلار نیز عاملی برای افزایش صادرات شده است.

به گفته این مسئول هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوسفندی در بازار مصرف از ۴۲ به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است و هر کیلوگرم گوشت بدون استخوان  نیز تا۶۰ هزارتومان به‌فروش می‌رسد.

همچنین رضا انصاری، رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در رابطه با نرخ این محصول برای ماه رمضان می‌گوید: این بازار غیر قابل پیش بینی است چون با افزایش عرضه دام قیمت کاهش می‌یابد و با کاهش عرضه دام قیمت افزایش پیدا می‌کند.

وی می‌گوید: با وجود آنکه به دلیل ورود عشایر به اصفهان در این ایام با افزایش گوشت قرمز مواجه هستیم اما باز هم نمی‌توان نرخ ثابتی را اعلام کرد.

اسدالله بیدرام، رئیس تعاونی مرغداران اصفهان نیز در مورد قیمت مرغ چنین می‌گوید: نرخ مرغ نسبت به سال گذشته چندان تفاوتی نداشته است ضمن آنکه با کمبودی در عرصه مرغ برای این ایام روبرو نیستیم.

به گفته این فعال معمولا قیمت مرغ به طور روزانه و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و نمی‌توان نرخی برای آن اعلام کرد،  اما قیمت تخم مرغ به دلیل کمبود و واردات این محصول با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

افزایش قیمت آش وحلیم

علی میزبانی، رئیس اتحادیه آش و حلیم اصفهان در رابطه با نرخ این دو خوراکی پر مصرف این ایام می‌گوید: به دلیل نوسان نرخ گوشت نمی‌توان قیمت ثابتی اعلام کرد اما آنچه مشخص است آنکه نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

میزبانی تصریح می‌کند: معمولا نرخ این غذاها رقابتی است و بازرسان اتحادیه بر اساس کیفیت، قیمت آنها را معین می‌کنند، درحال حاضر حلیم با نرخ ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و آش با نرخ ۸ هزار تومان عرضه می شود، اما این نرخ ثابت نیست و ممکن است تغییراتی داشته باشد.

افزایش قیمت خوار و بار

برنج، چای، حبوبات و... جزو اقلام خوار و بار می‌شود و با گذری در بازار به صراحت متوجه گرانی برخی از این اقلام می‌شویم، اما مصطفی بحق که رئیس اتحادیه خوار و بار اصفهان است از عدم افزایش این اقلام خبر می‌دهد و می‌گوید: افزایش قیمت‌ها در این بخش غیر قانونی است.

وی تاکید می‌کند: خوشبختانه وضعیت بازار اقلام مواد غذایی در شرایط مناسبی قرار دارد، نرخ این کالاها افزایش نداشته و به میزان کافی هم در دسترس است، حتی نسبت به تقاضای مردم، عرضه بیشتری هم وجود دارد.

افزایش قیمت زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه از کالاهای اساسی به شمار نمی‌رود، اما از خوراکی‌های پر مصرف ماه رمضان است که افزایش نرخ ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌اند. حسن شریفی، رییس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان دراین باره می‌گوید: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید مانند افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر و کمیاب شدن روغن سرخ کردنی در اصفهان قیمت‌ها تا حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. وی تعیین قیمت زولبیا و بامیه را بر اساس نظر کمیسیون نظارت به صورت آزاد و رقابتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با وجود نبود روغن سرخ کردنی در بازار بنابر نظر اتحادیه قرار است هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک در اصفهان با نرخ ۱۴ هزار تومان عرضه شود.

کاهش قیمت میوه

میوه آن هم از انواع نوبرانه‌ها در هفته‌های آغازین سال با گرانی زیادی عرضه می‌شد، اما بر اساس گفته‌های ناصر اطرج، رئیس اتحادیه میوه و تره بار اصفهان هم اکنون قیمت میوه‌های نوبرانه‌هایی مانند گوجه سبز و زرد آلو نسبت به هفته قبل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است، نرخ توت فرنگی نیزحدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: در ماه مبارک رمضان با کمبود میوه‌ای مواجه نیستیم و همه اقلام میوه با کاهش قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

نظارت ویژه بر اصناف

به گزارش ایمنا، موضوع مهمی که باید مد نظر باشد این است که بر اوضاع قیمتی نظارت شود. جواد محمدی فشارکی، مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در رابطه با نظارت بر اصناف در این ایام می‌گوید: بازرسی‌های مشترک با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسان اداره کل تعزیزات حکومتی بر تمام واحدهای صنفی انجام می‌شود.

وی با اشاره به نظارت  ۱۰۰ بازرس قراردادی و ۲۴۵ بازرس افتخاری بر تمام واحدهای صنفی فعال در اصفهان می‌گوید: این بازرسان از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب تا آخرین روز ماه مبارک رمضان بر واحدهای صنفی در بازار اصفهان نظارت دارند.

فشارکی یاد آور می‌شود: در این ایام همه واحدهای صنفی مورد نظارت هستند، اما بر اصنافی مانند آش وحلیم، نانوایی‌ها و گز و شیرینی که در ارتباط با ماه رمضان هستند نظارت ویژه می‌شود.

وی می‌افزاید: نصب اتیکت قیمت بر روی کالاها و اجناس باعث کاهش ۸۰ درصدی گران فروشی‌ها و تخلفات می‌شود،  مردم می‌توانند با مشاهده هر گونه تخلف و یا گران‌فروشی با شماره تلفن های ۱۳-۳۲۳۵۲۰۱۲ مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان تماس بگیرند تا در اسرع وقت برای بررسی، اقدام لازم اجرایی شود.

کد خبر 344595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.