تاکنون زنان فرصت فعالیت در حوزه مدیریتی نداشته‌اند

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تاکنون به زنان فرصت ظاهر شدن در موضوعات مدیریتی نداده اند، گفت: آنچه در سرمایه‌های انسانی و نقش زنان در فرآیند توسعه مهم بوده این است که باید آموزش‌ها و توانمندی‌های لازم را به زنان دهیم و در مباحث مختلف نباید نگاه جنسیتی به زنان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در دومین جلسه هم اندیشی راه اندازی مرکز توانمندسازی زنان و خانواده اظهار کرد: این دومین جلسه اتاق فکر در خصوص راه اندازی مرکز توانمندسازی زنان اصفهان است که در جلسه اول هدف اصلی خود را بر هم افزایی مجموعه نهادهای دولتی و غیردولتی سطح شهر که در حوزه زنان فعالیت می کنند، عنوان کردیم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر اصفهان با اشاره به مکاتبات این کمیسیون با افراد مرتبط به این بحث، افزود: این افراد موضوعات موردنظر خود را که در اکثر موارد معضلات و چالش های پیش روی زنان بوده است را به دست ما رساندند و توانستیم مواردی را در جلسات تخصصی تر در حضور متخصصان جمع بندی کنیم و به موضوعات مثمرثمر بودن شورای مشورتی بپردازیم.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در مجموعه خود کمیسیون زنان را دارند، اظهار کرد: این کمیته‌ها خود به موضوعات زنان در آن نهاد می‌پردازند و در جلسه اول این اتاق فکر که با حضور زنان فرهیخته استان برگزار می شود به این موضوع اشاره شد که به دنبال موازی‌کاری و دوباره‌کاری نیستیم و به دنبال هم افزایی هستیم تا از ظرفیت و پتانسیل مدیریت شهری به نحو احسن استفاده کنیم.

روشن با اشاره به جلسات متعدد کمیسیون فرهنگی در این زمینه گفت: در این جلسات اولویت های کاری خود را مشخص کردیم و بعد آنها را با بودجه های فرهنگی و اجتماعی خود تطبیق دادیم و تمرکز خود را بر روی دستیابی به شهر خلاق و سرآمد در فرهنگ، هنر و گردشگری سرآمد باشد.

وی در خصوص ویژگی‌های یک شهر خلاق و سیاست‌های دستیابی به آن تصریح کرد: سیاست‌های ما در این راه بیشتر سیاست‌های نوآوری و مشارکت خلاقیت و سرزندگی و شادابی فضاهای شهری و کارآفرینی خلاق بوده است که درپی آن با اصلاح ساختار برخی مراکز در فرآیند برنامه‌ریزی روبه‌رو بودیم و به این نتیجه رسیدیم که باید تغییر شیوه مدیریت در سطح کلان در موضوع فرهنگ را داشته باشیم تا به تغییرات فرهنگی در حوزه زنان دست یابیم که با برنامه‌هایی چون هفته فرهنگی و ستاد نوروزی اولویت‌های فرهنگی شهر را به شهروندان نشان دادیم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها افزود: نگاه به توسعه شهر با استفاده از حداکثر ظرفیت انسانی صورت می‌گیرد و توسعه شهر زمانی به خوبی انجام می‌شود که از ظرفیت انسانی زنان در مباحث آینده‌سازی شهر استفاده کنیم چرا که زنان می‌توانند در مباحث اقتصاد شهری و دیگر موضوعات فرهنگی تاثیرگذار باشند.

آموزش یک زن به معنای آموزش یک خانواده است

وی با تاکید بر ارزشمندی آموزش زنان اظهار کرد: اگر یک مرد را آموزش دهیم یک نفر را آموزش داده ایم اما اگر یک زن را آموزش دهیم یک خانواده را آموزش داده ایم و این در آینده شهر بسیار موثر است.

روشن با بیان اینکه علیرغم استفاده از ظرفیت زنان در موضوعات مختلف در این راه دو مشکل اساسی وجود دارد، افزود: اولین مشکل این است که در برخی از دستگاه‌ها و نهادها زنان را در بخش اجرایی مشارکت نمی‌دهند و این امر می‌تواند با آموزش و توانمندسازی زنان برطرف شود.

وی در خصوص دومین مشکل عدم حضور زنان اظهار کرد: در شکل دیگر موضوع می بینیم که بسیاری از زنان ما در همه موضوعات توانمند هستند اما آن اعتماد به نفس لازم را ندارند که برای توانمندی این دسته هم باید کمک های لازم صورت بگیرد لذا در این خصوص به دنبال مرکزی هستیم که مدیرپرور باشد و بتواند توانمندی‌هایی که مدیران ما نیاز دارند را در زنان ایجاد کند.

این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به وجود مراکزی در این خصوص افزود: در حال حاضر هم برخی مراکز اعم از فرهنگسراها یا مرکز آفتاب تا حدودی به این موضوعات مشغول هستند اما نیازمند مرکزی هستیم که بتواند به صورت تخصصی‌تر به آموزش‌های عمومی و کلی‌تری در خصوص زنان اقدام کند.

وی  با بیان اینکه تاکنون به زنان فرصت ظاهر شدن در موضوعات مدیریتی داده نشده است، تصریح کرد: آنچه در سرمایه‌های انسانی و نقش زنان در فرآیند توسعه مهم است اینکه باید آموزش‌ها و توانمندی‌های لازم را به زنان ارائه کنیم و در مباحث مختلف نباید نگاه جنسیتی به زنان داشته باشیم چرا که نگاه جنسیتی باعث تبعیض بین انسان‌ها می‌شود.

تفاوت جنسی قانونی در ایران ۲۳ درصد است

وی در خصوص آمارهای جهانی در حوزه فعالیت زنان اظهار کرد: آنچه بانک جهانی می‌گوید این است که در ایران تفاوت جنسی قانونی ۲۳ درصد، در افغانستان ۲۲ درصد، اردن ۲۵ درصد و عربستان ۲۲ درصد است و از مجموع ۱۴۲ کشور در خصوص شاخص فرصت‌های شغلی و اقتصادی ایران رتبه ۱۴۱ را داراست و نرخ مشارکت زنان آن ۱۸ درصد است که در مقایسه با دیگر کشورها این رقم بسیار پایین است و این در حالی است که اگر نرخ مشارکت زنان تا ۲۵ درصد افزایش یابد می‌توانند تولید محصولات داخلی را افزایش دهند و همه این موارد نشانگر ضرورت توانمندسازی زنان است.

روشن در خصوص کارگروه‌های تخصصی این شورای مشورتی و اتاق هم اندیشی گفت: به این فکر بودیم که ۲ حالت را برای آن درنظر بگیریم که یا به صورت موضوعی کارگروه‌هایی تخصصی را در موضوعاتی نظیر حق شهروندی، آموزش مشارکت سیاسی، امنیت عمومی و سایر موارد تشکیل دهیم یا کارگروههایی کلی در مباحث کلی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی را مطرح کنیم.

وی با تاکید بر لزوم حضور آقایان صاحب نظر در این جلسات هم‌اندیشی گفت: در جلسه هم‌اندیشی قبل انتقادی که داشتیم این بود که باید از حضور صاحب نظران مرد هم در جلسات هم اندیشی و تصمیم سازی استفاده کرد و در این جلسه این اتفاق رخ داد تا موضوعات به صورت یکطرفه مطرح نشود و با نگاه کارشناسان مرد هم به مسائل زنان به طور کامل و جامع بپردازیم.

کد خبر 344518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.