« موازنه منفی» برای ایران بازدارندگی ایجاد می کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در شرایط حاضر جمهوری اسلامی می تواند از سیاست موازنه منفی میان آمریکا و اروپا استفاده کند و از تعارض موجود میان آنها حداکثر استفاده را برای حفظ برجام ببرد و بازدارندگی بین المللی ایجاد کند.

ناهید تاج الدین در رابطه با عملکرد رییس جمهور آمریکا در قبال برجام، به خبرنگار ایمنا گفت: رفتار ترامپ قابل پیش بینی بود، رییس جمهور جدید را در دنیا به عنوان متخصص خروج از توافقات می شناسند. از زمان روی کارآمدن ترامپ، آمریکا بسیاری از قراردادهای مهم بین‌المللی را ترک کرده یا تهدید به خروج از آن کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: توافقاتی مثل هم‌پیمانی دو سوی اقیانوس اطلس (TTP) توافق آب و هوایی پاریس، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) همه توافقاتی بوده که آمریکا با آن چنین رفتاری داشته، وقتی آمریکای ترامپ حتی تاب ماندن در یونسکو  یا  همان سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد  را ندارد و بی اعتباری آمریکا تا اینجا پیش می رود، خروج از برجام نیز طبیعی است و همه اینها اعتبار این کشور را مخدوش می کند.

این نماینده مجلس گفت: به هر حال ترامپ  از درک اهمیت تاریخی برجام برای صلح و ثبات در منطقه عاجز است و به جای حفظ صلح  آن را معامله می کند؛ چون بیشتر از آنکه سیاستمدار باشد یک تاجر است.

تاج الدین در خصوص موضع گیری دولت ایران و سخنرانی روحانی پس از خروج آمریکا از برجام گفت: سخنان آقای روحانی،  سخنان یک سیاستمدار حرفه ای در تراز بین  المللی بود؛ آقای روحانی به صورت حساب شده آمریکا و ترامپ را خطاب قرار نداد، بلکه روی سخنش با سازمان ملل متحد و کشورهای دیگر بود و حفظ برجام را مشروط به تعهد آن‌ها دانست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با مواضعی که دولت باید در این برهه زمانی اتخاذ کند، گفت: در شرایط حاضر جمهوری اسلامی می تواند از سیاست موازنه منفی میان آمریکا و اروپا استفاده کند و از تعارض موجود میان آن‌ها حداکثر استفاده را برای حفظ برجام ببرد و بازدارندگی بین المللی ایجاد کند.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به تمهیدات اتخاذ شده از سوی مجلس برای برخورد با خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: گزینه های زیادی روی میز مجلس قرار دارد و به تناسب فضا و شرایط این گزینه ها عملیاتی می شود، از  طرح دو فوریتی اقدامات متقابل ایران در برابر آمریکا که طیفی در مجلس به دنبال ارائه و تصویب آن است تا دیگر طرحهایی که در ادامه مطرح می شود، اما به طور کلی و به زعم من چشم انداز ما در ارائه و تصویب هر طرحی باید همان موازنه منفی باشد. 

کد خبر 343731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.