نیمی از اراضی ملی لنجان در اختیار صنایع است

لنجان-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: نیمی از اراضی ملی شهرستان لنجان در اختیار صنایعی چون ذوب آهن و صنایع دفاع قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محمدحسین شاملی در نشست با فرماندار شهرستان با بیان اینکه استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن جزء عرصه منابع طبیعی بوده، اظهار کرد: وسعت شهرستان لنجان حدود ۱۱۷ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۴۵ هزار هکتار آن جزء اراضی ملی به شمار می آید.

وی با بیان اینکه نیمی از اراضی ملی شهرستان لنجان در اختیار صنایعی چون ذوب آهن و صنایع دفاع قرار دارد، افزود: زمین هایی که در اختیار صنایع دفاع قرار دارد نیازمند پیگیری ویژه است، چراکه طبق مصوبه ای که قبل از پیروزی انقلاب در راستای ماده ۳۱ قانون حفاظت در اختیار این مجموعه قرار گرفته ۲۳ هزار هکتار زمین بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب باید برای زمین هایی که در اختیار نظامیان قرار داشت گواهی بند «د» صادر می شد تا به ارگان های نظامی تعلق گیرد، بر همین اساس آقایان در فاز نخست برای حدود پنج هزار و ۹۰۰ هکتار زمین گواهی اخذ کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمین های صنایع دفاع در محدوده سه شهر ورنامخواست، سده لنجان و زاینده رود قرار دارد، صحبت هایی با وزیر انجام گرفت که اگر زمین به عنوان حریم در اختیار این سه شهر قرار می‌گیرد از گواهی بند «د» حذف شده و در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد.

شاملی اضافه کرد: جلسه ای در زمان استاندار قبلی اصفهان برگزار شد و توافقاتی در خصوص حریم این سه شهر نیز صورت گرفت، اما نحوه واگذاری مشخص نشد که با توجه به اهمیت موضوع نحوه واگذاری باید مشخص تا این مهم تعیین تکلیف شود.

وی عنوان کرد: حدود ۴۵ هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان لنجان در اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری است، بر همین اساس هرگونه درخواست واگذاری در قالب کمیسیون ماده دو و ۲۱ قابل بررسی بوده و تابحال تمامی درخواست‌های واگذاری زمین در این شهرستان انجام گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی مالکیت زمین در اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری است، در واقع خزانه دار زمین به شمار می آید و در سه حالت  واگذاری به افراد انجام خواهد گرفت، در حالت نخست چنانچه زمین در حریم روستا قرار گرفته و طرح هادی روستا باشد با استناد به ماده چهار، رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار می گیرد و بعد از آن براساس طرح هادی، زمین را واگذار خواهد کرد.

وی افزود: اگر زمینی در حریم شهر باشد در اختیار راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت و قانونا راه و شهرسازی می تواند واگذاری زمین را انجام دهد و چنانچه زمینی خارج از حریم شهر باشد دو حالت دارد یا جزء طرح های کشاورزی بوده و یا اینکه جزء طرح های غیر کشاورزی است که این زمین ها در اختیار امور اراضی جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

شاملی تصریح کرد: در این زمینه نیز برای واگذاری زمین، امور اراضی جهاد کشاورزی استعلامات لازم را انجام خواهد داد البته در بعضی مواقع زمان اخذ مجوز طولانی می شود و بر همین اساس باید گفت تخصیص زمین در اختیار منابع طبیعی بوده، اما واگذاری زمین در قالب هایی مطرح شده، انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش استاندار اصفهان در بروکراسی اداری است، ادامه داد: موقعیت های سرمایه گذاری باید مشخص شود تا با مراجعه سرمایه گذار درگیر اخذ مجوزات و بروکراسی اداری نشود البته منابع طبیعی نیز طرح هایی که در سطح استان به عنوان طرح های ملی درخواست داشته اند را زمین در اختیار آنها قرار داده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به روند طولانی استعلامات ۹ گانه، اضافه کرد: از سوی دیگر در بخش استعدادیابی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان کارگروهی تشکیل شده تا از هر شهرستانی طرحی را ارایه کنند تا بتوانیم در راستای کاهش زمان واگذاری زمین و اخذ مجوزها اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: از ۳۰ روستای لنجان، طرح هادی ۲۵ روستای شهرستان به بنیاد مسکن تحویل داده شده است که در هیچ یک از آن ها در بحث تحویل زمین نباید مشکلی وجود داشته باشد.

کد خبر 343708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.