۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
وداع کانون عکس اصفهان با عباس عطار

مراسم یادبود عباس عطار، عکاس مشهور ایرانی که به‌تازگی درگذشته، شامگاه چهارشنبه به همت کانون عکس انجمن سینمای جوان اصفهان در نگارستان امام خمینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی درگذشت عباس عطار، عکاس فراموش‌نشدنی تاریخ ایران، جلسه‌ای به‌عنوان یادبود برای وی با نگاهی به آثار منتخبش برگزار شد و کانون عکس انجمن سینمای جوان اصفهان در قالب نشستی تحلیلی با این هنرمند بزرگ وداع گفت.

در این جلسه که با حضور پژمان نظرزاد، پژوهشگر هنر، احسان تحویلیان، هنرمند هنرهای تجسمی و شهرام احمدزاده، عکاس برگزار شد، گزیده‌ای از مجموعه عکس‌ها و پروژه‌های تصویری عطار به نمایش گذاشته و تجربه زیسته وی از منظرهای مختلف، بحث و موشکافی شد.

در ابتدای این جلسه، فیلم کوتاهی در رابطه با عباس عطار که توسط خبرگزاری مگنوم ساخته و منتشرشده بود، به نمایش گذاشته و پس‌ازآن، بحث پیرامون آثار وی آغاز شد.

عباس عطار از شناخته‌شده‌ترین عکاسان آژانس خبری مگنوم است و آژانس خبری مگنوم هم یکی از معتبرترین سرویس‌های عکس خبری در دنیا است که همکاری با آن به‌عنوان عکاس، شرایط ویژه‌ای می‌طلبد.

در این جلسه، ابتدا به بررسی اهمیت این امر پرداخته شد که به‌راستی عکاس آژانس عکس مگنوم بودن به چه معنا است و این آژانس چه خصوصیت‌هایی دارد.

به گفته پژمان نظرزاد، آنچه آژانس عکس مگنوم را منحصربه‌فرد می‌کند، تأکید این آژانس بر روی حقیقت عکس‌ها است.

 نظرزاد دراین‌باره گفت: رویکردی که بنیان‌گذاران این آژانس، از جمله رابرت کاپا و هنری کارتیه برسون پی گرفتند، رویکرد اخلاقی ثبت حقیقت به بی‌طرفانه‌ترین شکل ممکن بود.

حال اما سؤال می‌شود که آیا چنین امری می‌تواند حقیقت پیدا کند؟ آیا عکاسی بی‌طرفانه معنایی دارد؟

در ادامه و در حین نمایش مجموعه‌هایی از عکس‌های عطار از دوران انقلاب اسلامی و آزادی‌های مدنی دوره اصلاحات، نظرزاد سؤالی را مطرح کرد که از اکثر عکس‌های فوق‌العاده ولی دردناک عطار شکل‌گرفته بود.

نظرزاد پرسید: عکاسانی که این لحظه‌ها را شکار می‌کنند، چگونه در همان لحظه در آن مکان حضور پیداکرده‌اند؟ و چرا چنین اتفاقی برای تک‌تک ما عکاسان رخ نمی‌دهد؟ چگونه عکاس می‌تواند چنین لحظه‌ای را در زمان بدون درنگ ثبت کند؟

احسان تحویلیان که او هم در این نشست حضور داشت، در تلاش برای پاسخ دادن به این سؤال گفت: در پس هر عکس خوب، صدها عکس خراب و فرصت‌های ازدست‌رفته وجود دارد.

وی در ادامه توضیح داد که چگونه هر عکاس اعم از حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، فرصت‌های بسیاری را در ثبت تصویر از دست می‌دهد و آنچه ما به‌عنوان خروجی می‌بینیم، تنها بخش کوچکی از تلاش‌ها و تکاپوهای عکاس را نشان می‌دهد.

در ادامه استفاده عطار از پارادوکس‌های مفهومی در عکس‌هایش به‌طور خاص به همراه نمایش عکس‌ها برای مخاطبان توضیح داده و تشریح شد.

در ادامه جلسه، دیگر آثار عباس عطار نمایش داده شد، مجموعه‌های وی از سفرهایش به مکزیک و هند در کنار مفهوم فلسفی «پرسه‌زن» در هنر موردبررسی قرار گرفت و نیز در رابطه با تمرکز و مدت‌زمانی که انجام و به پایان رساندن یک پروژه مجموعه عکس به خود اختصاص می‌دهد، بحث و بررسی صورت گرفت.

در پایان جلسه، تحلیل برخی از گلچین‌های آثار عباس عطار از منظرهای مختلف تکنیکی، مفهومی و سبک برای حضار ارائه شد و پس‌ازآن، جلسه با امضای اعضای کانون عکس به روی تابلوی یادبود عباس عطار به پایان رسید.

کد خبر 343493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.