برجام، دلار و تلگرام در راس چالش های سیاسی داخلی

عرصه سیاسی داخلی ایران در هفته ای که گذشت شاهد تحولات و چالش های مختلفی از فیلترینگ تلگرام گرفته تا احتمالات خروج آمریکا از برجام بوده است.

به گزارش ایمنا، عرصه سیاسی داخلی ایران در هفته ای که گذشت شاهد تحولات و چالش های مختلفی از فیلترینگ تلگرام گرفته تا احتمالات خروج آمریکا از برجام بود. در یکی از آخرین تحولات، پس از اقدام رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه-۱۹ اردیبهشت- مجلس شورای اسلامی، علاوه بر آتش زدن این توافق نامه، شعار مرگ‌ بر آمریکا سردادند و سپس تعدادی از نمایندگان پرچم آمریکا را نیز در صحن علنی به آتش کشیدند.

درخواست نمایندگان برای برگزاری جلسه غیرعلنی درباره «دلار و تلگرام»

عضو هیئت‌ رییسه مجلس از احتمال برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی فیلترینگ تلگرام و نوسانات بازار ارز در هفته آینده خبر داد. آنگونه که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقاضای برخی از نمایندگان از هیئت‌ رییسه مبنی بر بررسی موضوعاتی مانند فیلترینگ تلگرام و نوسانات بازار ارز در جلسه غیرعلنی، اظهار کرد: امکان دارد در هفته آینده در یک جلسه غیرعلنی این موضوعات مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و ممکن است برای بررسی تلگرام از اعضای شورای عالی فضای مجازی و برای بررسی نوسانات ارز از تیم کارشناسی دولت برای حضور در جلسه غیرعلنی دعوت شود.

همچنین علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به هیئت‌رییسه خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور رییس‌جمهور شده بود تا وی در این جلسه درباره فیلترینگ تلگرام توضیحاتی به نمایندگان ارائه دهد.

روحانی: مشهد با دیگر شهرها متفاوت نیست/ یک مملکت یک قانون

حسن روحانی  در سفر استانی که این هفته به خراسان رضوی انجام داد، گفت:اینکه می گویند مشهد شهر امام رضاست خیلی دقیق نیست؛ همه ایران کشور امام رضاست. اگر چیزی حرام است برای دیگران هم حرام است. مشهد با دیگر شهرها متفاوت نیست؛ یک مملکت یک قانون.

در آن زمان که هنوز ترامپ خروج کشورش از برجام را اعلام نکرده بود، روحانی به  پیش بینی تبعات این خروج پرداخت و گفت: یا اروپا همه آن چیزی که مورد نظر ما در برجام است را بر عهده می گیرد و شر ترامپ را کم میکند یا اگر ما دیدیم همه ی آنچیزی که می خواهیم تامین نشده است،از آن خارج می شویم

نیازهای ارزی بخش دیگری از سخنان رییس جمهور در سفر استانی بود، روحانی در این زمینه گفت: نیازهای واقعی مردم را با ارز تامین خواهیم کرد. به اندازه کافی ارز داریم، در همین ماه فروردین وضع ارز نسبت به قبل بهتر بود. چهارچوبی که برای ارز به وجود آمده است، منطقی است.  برای قاچاق کالا ارزی وجود نخواهد داشت.

روحانی در خراسان رضوی هم بر موضع خود در رابطه با فضای مجازی تأکید کرد گفت:  از فضای مجازی و فرصت های آن باید درست استفاده کرد. پیام رسانهای داخلی باید تقویت شوند، اما ایجاد انحصار، غلط و بی نتیجه است.​

خبر خوش درباره افزایش حقوق کارمندان

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر افزایش ۶ تا ۱۲ درصدی حقوق کارمندان دولت، اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس باید به حقوق کسانی که کمترین حقوق را دریافت می‌کنند به‌میزان ۲۰ درصد اضافه شود. این مصوبه اگرچه از لحاظ شکلی تفاوتی با مصوبه مجلس ندارد اما از نظر محتوایی و نفس تصمیم‌گیری در مشروح مذاکرات مجلس، مغایرت دارد.

بر اساس گزارش اقتصاد نیوز، پورابراهیمی تصریح کرد: در این زمینه باید با مذاکره با دولت به توافق برسیم و در غیر این صورت طبق مذاکره‌ای که با غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق بودجه داشته‌ایم، آنچه را مدنظر نمایندگان بوده، اما به‌ تصریح در متن مصوبه کمیسیون نیامده در قالب اصلاحیه بودجه پیگیری کنیم. در هفته جاری قطعاً در جلسه‌ای با حضور مسئولان ذی‌ربط مصوبه اخیر دولت درباره افزایش حقوق کارمندان دولت را بررسی می‌کنیم.

۲ خبر کذب؛ از استعفای آذری جهرمی تا بازداشت و تعلیق احمدی‌نژاد

همزمان با فیلتر شدن تلگرام، خبری در رسانه‌ها مبنی بر استعفای محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. ساعتی از این استعفا نگذشته بود که وی استعفایش را تکذیب کرد و گفت «نباید اعلام نظرات کارشناسی را استعفا تفسیر کنیم. در مورد فیلترینگ ما بارها اعلام کرده‌ایم که فیلترینگ تنها راه‌حل نیست و در مورد چالشهای آن نیز نظرات را مستدل و مستند به مراجع مربوطه اعلام کرده‌ایم.»

خبر کذب دیگری که همان روز منتشر شد، شایعه تعلیق احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. یک کانال خبری، خبری مبنی بر تعلیق رییس ‌جمهور سابق از عضویت مجمع منتشر کرد که بعد از ساعتی این شایعه را از کانال خود حذف کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشخص شد که خبر تعلیق عضویت احمدی‌نژاد در این مجمع از اساس کذب بوده است. در همین زمینه خبر بازداشت احمدی‌نژاد نیز صحت نداشته است.

کد خبر 343464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.