علی سجادیه: اسطوره کاوه، تقویت‌کننده غرور ملی است

عضو انجمن بین‌المللی تاپیوگرافی گفت: بازگشت تندیس کاوه به میدان آزادی، بی‌تردید اتفاق خوبی است.

علی سجادیه در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون نصب مجدد تندیس کاوه در میدان آزادی اصفهان اظهار کرد: یکی از ارکانی که آحاد یک جامعه را باهم پیوند می‌دهد، اسطوره است. اسطوره به‌مثابه زبان، می‌تواند عامل و باعث ایجاد وفاق ملی و یکپارچگی شود.

این طراح گرافیک اصفهانی با اشاره به اهمیت اسطوره‌ها ادامه داد: ما با اسطوره‌ها زندگی می کنیم و هویت می یابیم. از این منظر، اسطوره‌ها، شناسنامه سرزمین ما هستند و زنده‌بودن اسطوره‌ها، برابر با زنده‌بودن هویت ملی است و مردن آن‌ها، تفرقه، تشتت و اختلاف را سبب می‌شود.

وی افزود: همان‌گونه که دین و زبان، هماهنگ‌کننده یک ملت است، اسطوره نیز تقویت‌کننده غرور ملی است و با توجه به اینکه در روایات، زادگاه کاوه، اصفهان ذکرشده، لازم بود این اسطوره را به‌نوعی در این شهر پاس بداریم.

عضو انجمن طراحان گرافیک ایران، ابعاد جهانی نصب تندیس کاوه را یادآور شد و گفت: همین‌که توریست‌ها بپرسند این تندیس متعلق به کیست و بعد با نام کاوه به‌عنوان یکی از قهرمانان ملی تاریخ ایران آشنا شوند، سبب‌ساز ادای احترام بیشتری از سوی آنان به ایران و ایرانی می‌شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که آشیل، قهرمان غربی‌ها است، ما هم می‌توانیم کنار قهرمان‌های دینی، قهرمانانی چون کاوه را داشته باشیم. این اسطوره‌ها از لابه‌لای کوران‌های تاریخ، خود را زنده نگه‌داشته‌اند و خوب نیست که ما از بین برنده آن‌ها باشیم.

سجادیه، تلاش برای نادیده گرفتن اسطوره‌های ملی را برابر با تلاش برای جایگزین کردن اسطوره‌های غربی دانست و اظهار کرد: باید اجازه بدهیم اسطوره‌های ملی، نقش خود را در هویت بخشی به جامعه ما بازی کنند و نصب این تندیس، شاید تلنگری برای رجوع مردم به اسطوره‌ها و مطالعه آن ها و تاریخی باشد که طی قرون و اعصار پشت سر گذاشته‌اند.

کد خبر 343315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.