هیس، آن‌هایی که اینجا هستند، حمایت می‌خواهند

اگر تئاتر هنوز در این شهر سرپا است، به دلیل حضور افرادی است که از آن حمایت می‌کنند. تئاتر ازنظر من، یک جنون است، چراکه ازلحاظ مادی، چیزی ندارد که افراد فعال بخواهند به آن دل ببندند و تنها چیزی که وجود دارد، عشق است و عشق.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این را مجید بدیع‌زاده می‌گوید که این روزها تئاتر سراسر هیجان و چالش «هیس، آن‌ها اینجا هستند» ساخته او در حال اجرا است. این نمایش، از ۶ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۸ در تالار فرشچیان اجرا می‌شود.

داستان این نمایش، به تبعات جنگ جهانی اول اشاره دارد و پیامد اصلی آن نیز به گفته نویسنده این اثر، شعار «نه به جنگ» است.

در این اثر، استفاده از گروه موسیقی زنده، گروه کرال و بازی‌های به‌اندازه بازیگران، از نکات قابل‌توجهی است که نشان از دقت و احترامی دارد که کارگردان برای مخاطب قائل است. نکته حائز اهمیت دیگر، در میزانسن‌های به‌جایی است که حتی در برخی صحنه‌ها با توجه به تعدد بازیگر، به‌درستی طراحی‌شده‌اند. همچنین صحنه‌های خاص ایجادشده در این نمایش، احساس تماشای یک فیلم سینمایی را به مخاطب القا می‌کند. چالش‌ها و اتفاقات جدیدی که در حین اجرا از پشت سر تماشاگران اتفاق می‌افتد، نیز او را وادار به درک شرایط ایجادشده می‌کند و همراهی وی با داستان را نیز جدی‌تر می‌سازد. استفاده از اجرای گروه‌های فرم در نمایش و شبیه‌سازی‌ اتفاقات جنگی با زندگی روزمره پس از جنگ، موجب قرار گرفتن مخاطب در فضای آسیب‌دیده حین و پس از جنگ می‌شود. در بخش‌هایی از داستان، به‌تحقیر یکی از شخصیت‌ها اشاره می‌شود که به گفته مجید بدیع‌زاده، کارگردان این اثر، قرار است به مخاطب بگوید: «تحقیر کردن، موجب بروز اختلالاتی می‌شود که این اختلالات، پیش‌درآمد اتفاقات ناهنجاری است که تبعات آن، در جامعه جبران‌ناپذیر است.»

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «هیس، آن‌ها اینجا هستند» افزود: در زندگی روزمره، اتفاقات ساده و بزنگاه‌ها می‌توانند ساده‎تر ازآنچه هستند، باعث نزاع و جنگ شوند. درست است که این نمایش، در فضای جنگ جهانی اول پیش می‌رود، اما نشان می‌دهد که حتی در گفتگوهای دونفره هم تنش‌های کوچکی می‌تواند موجب بحث و درگیری شود.

بدیع‌زاده افزود: این نمایش، جهان‌شناسی و جامعه‌شناسی را دربردارد و هر قشری می‌تواند مخاطب آن باشد.

نعیم نظیفی، دستیار اول کارگردان این اثر نمایشی با اشاره به مشکلات زیادی که در مسیر شکل‌گیری گروه نهایی و اجرای فعلی نمایش پیش‌آمده، گفت: فضای اصفهان به‌گونه‌ای است که همه دوست دارند فعالیت کنند، اما کسی دوست ندارد اجرای کسی را ببیند. تعدادی از افرادی که در این راه، قصد کمک به گروه را داشتند، همه فقط آمده بودند که این نمایش را به ضعیف‌ترین شکل ممکن تبدیل کنند و بروند؛ اما با حذف افراد اضافه در مسیر، گروه منسجم‌تر شد و توانستیم این نمایش را اجرا کنیم.

نظیفی اذعان کرد: افرادی که می‌خواهند برای اولین بار نمایشی را روی صحنه ببرند، چه ازلحاظ معنوی و چه ازنظر مادی، موردحمایت هیچ فردی قرار نمی‌گیرند. مجید بدیع‌زاده ۷ سال است برای همه اهالی تئاتر، به‌صورت کاملاً رایگان و بی‌هیچ چشم‌داشتی، تبلیغات انجام می‌دهد و از آن‌ها حمایت می‌کند، اما متأسفانه در این تئاتر، همه گروه متوجه شدیم که این حمایت‌ها، همیشه یک‌طرفه بوده است.

نعیم نظیفی در ادامه افزود: ماحصل این گروه هرچه که هست، حاصل تلاش هر ۷۵ نفری است که با تمام وجود برای موفقیتش تلاش کردند.

او ادامه داد: زمانی که یک نفر برای اولین بار می‌خواهد نمایشی را به روی صحنه ببرد، حامیان باید فقط برای یک‌بار به او فرصت بدهند و از او حمایت کنند. شاید نمایش او اجرای خوبی داشته باشد. اگر از نمایش‌هایی به‌جز طنز، حمایت مالی و معنوی شود، حال تئاتر شهرمان، خیلی بهتر از این خواهد شد.

کد خبر 343142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.