۹۰ درصد دیابتی ها به دیابت نوع دو مبتلا هستند

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم گفت: سه نوع دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری وجود دارد که ۹۰ درصد دیابتی‌ها به دیابت نوع دو مبتلا هستند.

مجید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سه نوع دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری وجود دارد، اظهار کرد: در دیابت نوع یک بدن قادر به ساختن انسولین نیست و زمانی که بدن فرد انسولین نداشته باشد قندی که در خون وجود دارد جذب سلول ها نمی شود و در نتیجه قند خون افزایش می یابد. این نکته نیز حایز اهمیت است که این نوع دیابت بیشتر در افراد زیر ۳۰ سال و کودکان دیده می شود و بیماران باید با استفاده از انسولین، دیابت خود را کنترل کنند.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد دیابتی ها به دیابت نوع دو مبتلا هستند، تصریح کرد: در این نوع دیابت بدن قادر به تولید انسولین است اما عملکرد کافی برای کاهش قند خون ندارد، ضمن اینکه بزرگسالان و افرادی که اضافه وزن و یا فعالیت فیزیکی پایینی دارند بیشتر به این نوع دیابت مبتلا می شوند.

رمضانی با بیان اینکه افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند باید فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و زیر نظر پزشک دارو و انسولین مصرف کنند، خاطرنشان کرد: ژنتیک در دیابت به ویژه دیابت نوع دوم بسیار موثر است، بنابراین افرادی که اقوام نزدیک آنها به دیابت مبتلا هستند باید تست های قند خون را زیر نظر پزشک انجام دهند و از مصرف غذاهای پرکالری و کم تحرکی دوری کنند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات دیابت در دوران بارداری بانوان بروز می کند که فرد مبتلا با نظر پزشک از رژیم غذایی مناسب پیروی کند، افزود: افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند برای پیشگیری از دیگر بیماری ها باید نسبت به درمان بیماری دیابت اقدام کنند؛ ضمن اینکه افراد برای پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت باید با مشورت پزشک خون خود را آزمایش کنند تا از میزان قند خون مطلع شوند و اگر در مرز قند خون قرارد اشتند درمان های لازم را پیگیری کنند.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم ادامه داد: کم تحرکی و استفاده از غذاهای پرکالری، شیرینی ها، چربی، استرس و کاهش فعالیت فیزیکی باعث می شود تا فرد به دیابت مبتلا شود هم‌چنین افرادی که آشنایان نزدیک آنها به دیابت مبتلا هستند باید تست های قند خون را زیر نظر پزشک خود انجام دهند و از مصرف غذاهای پرکالری و کم تحرکی پرهیز کنند.  

رمضانی گفت: شهروندان برای پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت و برای داشتن وزن ایده آل، باید نسبت به کنترل وزن خود توجه داشته باشند، هم‌چنین ضرورت انجام ورزش منظم در طول هفته به مدت پنج ساعت، داشتن رژیم غذایی مناسب تحت نظر کارشناس تغذیه، خواب مناسب و دوری از استرس می تواند در جلوگیری از مبتلا شدن بیماری دیابت تاثیرگذار باشد.

کد خبر 343052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.