مشورت شاه کلید موفقیت در زندگی انسان است

لنجان-امام جمعه زرین شهر گفت: داوند متعال تاکید فراوانی بر روی مسئله مشورت دارد چراکه مشورت منافع بسیاری را برای جامعه و زندگی انسان به همراه دارد .

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان، حجت الاسلام قاسم باقریان در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان لنجان با اشاره به نگاه اسلام به مسئله مشورت اظهار کرد: جایگاه مشورت در دین مبین اسلام بسیار مهم و باارزش است و بر همین اساس خداوند متعال در قرآن پیامبر اکرم(ص) را مامور به مشورت با پیروان خود و مردم در امور مختلف می کند چراکه یک انسان به هر میزان که از نظر فکری هم نیرومند باشد، قطعا نسبت به مسایل مختلف تنها از یک یا چند بعد نگاه می کند، اما وقتی مسئله ای بین چند نفر به شور گذاشته شود تجارب مختلف به کمک آمده و در نهایت مسایل کم عیب و نقص می شود.

امام جمعه زرین شهر تصریح کرد: بر همین اساس پیامبراکرم(ص) با همکاری دادن مردم و تشویق آنها به امر مشارکت در امور سیاس اجتماعی و... نه تنها به آنها ارزش می دادند بلکه زمینه حفظ وحدت مسلمانان و خوشحالی آنها را فراهم می کردند.

وی ادامه داد: تاکید بر روی مسئله مشورت زمانی اتفاق می افتد که ظاهر یک مشورت جواب منفی داده است و در واقع بعد از اینکه پیامبر اکرم(ص) در رابطه با محل جنگ با مسلمانان مشورت کرد با اینکه نظر حضرت این بود که در داخل مدینه بجنگند، اما مردم و به خصوص جوانان جنگ در خارج از مدینه را قبول داشتند و گرچه در ظاهر این جنگ با شکست مسلمانان به پایان رسید، اما بعد از آن قضایا این آیه بر پیامبر نازل شد که ایشان را بر ادامه مشورت با مردم امر کردند.

باقریان یادآور شد: باید توجه داشت درست است که شکست در جنگ احد به دنبال مشورت با مردم پیش آمد اما این مسئله دلیلی بر این نمی شود که با مردم مشورت نکرد و برهمین اساس خداوند متعال به پیامبر دستور داد که مردم را مورد بخشش قرار دهد و همچنان با مخالفین نظر خود، مشورت کند.

وی گفت: خداوند متعال تاکید فراوانی بر روی مسئله مشورت دارد چراکه مشورت منافع بسیاری را به همراه دارد و بر همین اساس مهندسی نظام اجتماعی و سیاسی اسلام، تفاوت بسیاری با نظام های استبدادی و دیکتاتورانه دارد که جایگاهی برای مردم و مشارکت آنان در امور باقی نگذارد.

باقریان اضافه کرد: از جمله فواید مشورت با دیگران می توان به استفاده از دانسته ها و آرای آنان، شخصیت دادن به دیگران و احترام گذاشتن به نظر آنها، کاهش انتقادها در صورت تلخ کامی و شکست در برنامه ها، شناخت آسیب ها و روش های آفت زا، به کار گرفتن نیروی فکر و اندیشه و... اشاره کرد.

وی عنوان کرد: ما انسان ها وقتی با مشکل مواجه می شویم و  یا بر سر دو راهی قرار می گیریم نیاز به یاری دیگران داریم و قطعا بدون استفاده از تجارب دیگران نمی توانیم از بسیاری از گردنه های سخت و دشوار عبور کنیم.

امام جمعه زرین شهر خاطرنشان کرد: امروزه نیز اگر پیشرفته ترین نظریات توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که دانشمندان داخلی برای توسعه کشور آن را مطرح می کنند را ببرسی کنیم خواهیم دید پس از پارامترهای اقتصادی که بحث نیروی انسانی و ذاخیر مادی است مباحث معنوی، اجتماعی و فرهنگی را به عنوان اولویت مطرح می کنند.

وی افزود: پیشرفت علم و تکنولوژی و حتی نظریه پردازی در زمینه های مختلف، محصول مشورت و بهره گیری از تجربه های دیگران است و اگر به دنبال توسعه واقعی هستیم باید کودکان خود را آموزش دهیم تا به مشورت کردن نگاهی جدی داشته باشند و این مهم تنها با کار فرهنگی محقق خواهد شد.

کد خبر 342949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.