لزوم اجرای ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در اماکن عمومی

پرداختن به ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در ایران قدمتی چهار هزار ساله دارد که باید برای ترغیب نوجوانان و جوانان به این ورزش‌ها، برنامه‌های متنوعی با حمایت متولیان ورزش در اماکن عمومی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته فرهنگی اصفهان با رویکرد افزایش نشاط و خلاقیت اجتماعی و با شعار "شهری که دوستش دارم" از سوم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته فعالیت خود را در تالار کوثر اصفهان آغاز و روز گذشته (یکشنبه) به کار خود پایان داد. در این هفته ۶۲ برنامه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، علمی و شهری با هدف برجسته‌سازی هویت و معرفی جلوه‌های فرهنگی شهر تاریخی اصفهان و ایجاد نشاط اجتماعی، کاهش آسیب‌ها و پرداختن به موضوع محیط زیست برگزار شد. در این بین مسابقات ورزشی هندبال بانوان و اجرای بازی‌های بومی و محلی از برنامه‌های ورزشی بود که به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد.

جشنواره "ورزش‌های کهن در شهر کهن" نیز از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان بود که برای نخستین‌بار در میدان نقش جهان با حضور بیش از هزار و سیصد ورزشکار رشته‌های کشتی پهلوانی، ورزش‌های باستانی، تکواندو و کاراته برگزار شد، در این جشنواره ورزشکاران به اجرای تکنیک و فنون خود پرداختند که با استقبال بی‌نظیر شهروندان روبه‌رو شد. یکی از آیتم‌های جشنواره "ورزش‌های کهن در شهر کهن"، اجرای ورزش باستانی و زورخانه‌ای توسط پهلوانان، پیشکسوتان و ورزشکاران این رشته بود.

ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از حدود چهار هزار سال پیش در ایران انجام می‌شده است و از آن زمان ورزش به‌عنوان یک عامل رشد و تربیت جسمی، فکری و معنوی انسان‌ها به‌شمار می‌آمد. قوی بودن تنها به قوت عضلات بدن نیست بلکه قوی بودن در پاکی روح فرد خلاصه می‌شود چنان‌که ورزش باستانی و زورخانه‌ای، برای ورزشکاران باستانی تنها وسیله‌ای برای دست یافتن به اندامی مناسب و سلامتی نیست، بلکه وسیله‌ای برای ارتباط معنوی با خداست.

در تاریخچه کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای آمده که ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است. زورخانه، که مکان ورزشی باستانی مقدس ایرانیان و جایگاه زور و قدرت است، عنوان محلی تاریخی است که در آن کشتی‌گیران ایرانی تحت تعلیم و تعلم قرار می‌گیرند.

احمد هاشمی، پیشکسوت ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای در خصوص لزوم پرداختن به ورزش‌های باستانی به‌ویژه در هفته فرهنگی اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: برگزاری جشنواره‌های ورزش باستانی و زورخانه‌ای در اماکن عمومی و در حضور شهروندان نه تنها موجب ترویج و گسترش، بلکه موجب ترغیب افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به این ورزش‌ها می‌شود چراکه پهلوانی ریشه در فرهنگ ایران دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه زورخانه خاستگاه جوانمردی است و فرهنگ پهلوانی از این مکان مقدس برخواسته است، اضافه کرد: فرهنگ پهلوانی را که شامل خصایص اخلاقی نیکویی همچون گذشت، ایثار، جوانمردی و دست‌گیری از مظلوم است باید در جامعه ترویج دهیم و باید نوجوانان را با این فرهنگ آشنا کنیم.

این پیشکسوت باستانی تصریح کرد: جشنواره "ورزش‌های کهن در شهر کهن" باعث تشویق جوانان و نوجوانان زیادی برای پرداختن به ورزش زورخانه‌ای و باستانی شد. با این توصیفات هر چه تعداد برنامه‌های ورزشی که در اماکن عمومی و در سطح جامعه برگزار می‌شود، بیشتر باشد جوانان بیشتری به ورزش روی می‌آورند و در نتیجه جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: اگر مسئولان و متولیان امر ورزش، از ورزش باستانی و زورخانه‌ای حمایت کنند، جوانان بیشتری به این ورزش‌ها روی می‌آورند و زمان بیشتری را به انجام فعالیت‌های ورزشی صرف می‌کنند، در نتیجه آمار مفاسد اجتماعی کاهش و حتی به صفر می‌رسد.

هاشمی پیشکسوت ورزش باستانی و زورخانه‌ای است که حدود ۴۵ سال در این رشته فعالیت دارد. وی بیش از ۱۰ سال عنوان قهرمان کباده ایران را یدک می‌کشید و تجربه حضور در تورنمنت‌های مختلف برون‌مرزی را نیز در کارنامه ورزشی خود به ثبت رسانده است.  

کد خبر 342844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.