قلمکاری اصفهان در سوئد

نمایشگاه قلمکار «از اصفهان تا استکهلم» در موزه گرمابه علی‌قلی آقا آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این نمایشگاه که به مناسبت هفته‌ فرهنگی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، شامل مروری بر آثار شبنم فرایی، گرافیست ایرانی مقیم استکهلم و رونمایی از دو اثر جدید احمدرضا میرمقتدایی، طراح و مدرس گرافیک است.

افتتاحیه این نمایشگاه که شامگاه ۷ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. به سخنرانی مفصل و توضیحات دقیق شبنم فرایی در خصوص نحوه‌ آشنایی او با گرافیک و سیری از فعالیت‌های هنری‌اش اختصاص داشت.

این هنرمند گرافیست که به تدریس گرافیک در دانشگاه‌های خارجی چون دانشگاهی در چین هم پرداخته، در ابتدای مسیر پس از اخذ کارشناسی از دانشگاه‌های ایران برای طی مراتب بالاتر عازم استکهلم می‌شود. از تأثیرات این سفر بر تفکر وی، بازبینی هنر ایرانی و همچنین فعالیت شخصی‌اش در این زمینه، در فاصله‌ای دورتر بوده است.

فرایی در این زمینه اذعان کرد: با خارج شدن از ایران و ادامه تحصیلات در استکهلم، به بازبینی هنر ایرانی از منظری خارجی پرداختم و ریشه‌های این علاقه و پی بردن به قابلیت‌های آن، در من نشات گرفت.

یکی از نکات جالب سخنرانی فرایی، اشاره به ارتباط بین گرافیک و صنعتگری بود. وی در قالب خاطره‌ای از دوره‌ تدریسش در چین، به پروژه‌ای که به دانشجویانش واگذار کرده بود، اشاره کرد و یکی از نکات مهم درزمینه هنرهای بصری را این‌گونه ابراز کرد: از دانشجویانم خواستم برای شرکت در فستیوال Make a forest به‌جای طراحی پوستر، سراغ دوزندگان شهر خود بروند، با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و ایده‌ خود را به مدد هنر گلدوزی آنان، ایجاد کنند. این تلاش، در ابتدا با مقاومت‌هایی از طرف آنان روبرو شد، اما پس از انجام کار، نتیجه‌ای فوق‌العاده دربرداشت.

از دیگر نکات جالب آثار شخصی این هنرمند، استفاده از نقش‌های تکرارشونده‌ اسلامی و ایرانی یا اصطلاحاً کدهای این نوع از هنر با محوریت طرح‌های جدید بود. شبنم فرایی به دلیل آشنایی با هنر قلمکاری و همچنین آشنایی هر چه بیشتر با هنرمندان فعال در این زمینه در کشورش، شروع به گرته‌برداری و الهام گرفتن از قالب این هنر و سپس استفاده‌ از آن برای ایجاد طرح‌های جدید به سبک و سیاق و ایده خودش می‌پردازد که حاصل آن، نمایشگاهی است که در موزه‌ علی‌قلی آقا برپاشده است. البته پیش از آن هم در سوئد، این آثار به موفقیت‌های افتخارآمیزی برای وی منجر شده بود.

در قسمت دوم برنامه، احمدرضا میرمقتدایی، هنرمند اصفهانی و از مدرسان هنر به بحث و اطلاع‌رسانی در خصوص دو اثر جدید خود با نام‌های «محله» و «کاروانسرا» پرداخت. این دو اثر ارزشمند که از قرارگیری داستان و تصویرهای پرکار به نقش درآمده، به زیبایی بیانگر فرهنگ اصفهان و نکات فرهنگی ژرفی هستند که در نقش و نگار ابنیه‌ تاریخی و حتی زندگی روزمره‌ پیشینیان وجود داشته است. این هنرمند به گفته‌ خود، برای الهام گرفتن، علاوه بر ابنیه‌ مختلف، به کتاب‌های چاپ سنگی نیز مراجعه کرده و از بعضی از طرق طراحی آن‌ها الهام گرفته است.

میرمقتدایی در این نشست به نکات مهمی در خصوص فرهنگ ایرانیان اشاره کرد. وی در این خصوص اذعان کرد: فرهنگ ایرانی، فرهنگ دور هم بودن و گفت‌وگو است. متأسفانه بسیاری از جنبه‌های این فرهنگ‌ها را ازدست‌داده‌ایم که در نوع خود، جای تأسف بسیار دارد. امروزه دیگر تفاوتی میان شهرهای ایران مثل شیراز، یزد و اصفهان نمی‌توان دید و نکته‌ غم‌انگیز در این نهفته است که هر کدام از شهرهای ایران، هویت خاص خودش را دارد که باید در خصوص آن تحقیق و تفحص کرد.

در پایان صحبت‌ها نیز میرمقتدایی پیش از به‌جا آوردن آیین رونمایی کتاب، به گلایه از بعضی از مسئولان پرداخت. وی در این خصوص گفت: بعضی از دوستان قدیمی بودند که اکنون به ریاست رسیده‌اند، آن‌ها هنوز هم برای من دوست هستند، اما به نظر می‌رسد قرار گرفتن در سوی دیگر میز، باعث شده حرف‌های ما را دیگر به‌درستی درک نکنند. تنها نکته‌ای که می‌خواهم به یاد داشته باشند، آن است که فراموش نکنند چه کسانی پله‌های ترقی را برای آنان هموار کردند.

در پایان، هر دو هنرمند از تمامی زحمات مسئولان شهرداری اصفهان و سازمان‌های مربوطه برای ایجاد چنین زیربناهایی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری تشکر و برای تداوم این دست حمایت‌ها و فعالیت‌ها ابراز امیدواری کردند.

کد خبر 342621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.