نفس اتوبوس‌های شهر پاک می شود

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: یک دستگاه اتوبوس CNG با استاندارد یورو۶ که توسط یکی از کارخانجات داخلی تولید شده در نمایشگاه حمل و نقل پاک در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

قدرت افتخاری در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: موتور اتوبوس CNG بنز است و اتاق و بخش‌هایی از سیستم‌های فنی آن در داخل کشور تولید و مونتاژ می‌شود.

وی از ویژگی‌های بارز این اتوبوس را برطرف شدن مسایل و مشکلات نسل اول اتوبوس‌های گازسوز از جمله حجم مخزن، بهره‌وری و میزان کیلومتر پیموده شده، همچنین توان موتور خواند و تاکید کرد: تمام این موارد بهبود یافته و مشکلات قبلی برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۶۰ دستگاه از ناوگان ۱۱۰۰ دستگاهی اتوبوسرانی اصفهان از سوخت CNG استفاده می‌کنند و این ظرفیت وجود دارد که تعداد اتوبوس‌های گاز سوز را افزایش دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با توسعه جایگاه‌های سوخت CNG، حمایت مالی در بخش خرید ناوگان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تعداد ناوگان گاز سوز اتوبوسرانی افزایش یابد.

افتخاری با بیان اینکه یکی از سیاست‌های کلان دولت‌مردان ایران به عنوان دومین کشور دارای منابع گاز در جهان، جایگزینی سوخت گاز به جای بنزین و دیزل در حمل و نقل است، ادامه داد: در حال حاضر غالب سوخت حمل و نقل عمومی، دیزل است که علاوه بر مباحث هزینه‌ای، آلودگی هوا را نیز به همراه دارد.

وی تصریح کرد: هر چند سوخت مناسب دیزل در اتوبوسرانی کلانشهرها مورد استفاده قرار گرفته است، اما سوخت CNG به لحاظ هزینه و آلودگی به مراتب مناسب‌تر از سوخت دیزل است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه افزود: در بخش حمل و نقل عمومی استفاده از اتوبوس‌های گازسوز از چند سال قبل آغاز شده، اما به دلیل تکنولوژی وسایل نقلیه گازسوز، کیفیت گاز CNG و در اختیار نبودن جایگاه‌های مناسب سوخت‌گیری، افزایش تعداد این نوع اتوبوس‌ها عملیاتی نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیاست دولت توسعه استفاده از گاز CNG در حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی و تاکسیرانی است، گفت: در این راستا کارخانجات داخلی تولید کننده اتوبوس وارد عمل شده و در حال تولید اتوبوس‌های CNG با استاندارد یورو۶ هستند.

افتخاری تصریح کرد: البته هنوز تولید انبوه این اتوبوس‌ها اتفاق نیفتاده، اما خوشبختانه دولت در سازمان بهینه‌سازی موضوع صرفه‌جویی و کاهش مصرف سوخت‌های دیزل و استفاده از سوخت CNG را مطرح و حمایت‌هایی در جهت خرید اتوبوس‌های CNG و موتورهای پایه گازسوز را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این سیاست‌ها عملیاتی شود تا اتوبوسرانی اصفهان بتواند تعداد اتوبوس‌های گازسوز خود را افزایش دهد.

کد خبر 342432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.