۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
چگونه یک عسل خوب را تشخیص دهیم؟

مدیر کل طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از نشانه‌های عسل مرغوب این است که سرخ رنگ، خوش بو و شفاف باشد که با کشیدن آن تار نازکی از آن ادامه داشته باشد.

محمود خدادوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از نشانه‌های عسل مرغوب این است که سرخ رنگ، خوش‌بو و شفاف باشد و با کشیدن آن، تار نازکی از آن ادامه داشته باشد؛ ابن سینا نیز در این مورد می‌گوید "عسل باید رنگش به سرخی، بویش مایل به بوی تند و چنان متصل باشد که به هنگام ریزش از هم نگسلد."

وی خاطرنشان‌کرد: عسل قدرت جذب بسیار بالایی دارد که ۸۰ درصد آن را مواد قندی تشکیل می‌دهد،  اگر بتوانیم در مصارف دیگر مانند شیرینی و ... برای شیرین کردن از عسل استفاده کرد، ماندگاری بیشتری نیز پیدا می‌کند.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: به گفته جالینوس هیچ چیز در نفع برای بدن و اکثر امراض، مفیدتر از عسل نیست و اگر عسل را با گیاهی برای درمان مخلوط کنید اثر مطلوبی خواهد داشت.

خدادوست افزود؛ پاک سازی و رفع گرفتگی عروق، رفع سستی بدن، درمان بیماری‌های فلج گونه و مغز و اعصاب، تقویت لثه و دندان و زخم‌های دهانی، پاکسازی ریه و مجاری هوایی، رفع سرفه، تحریک اشتها، پاکسازی کبد و تحال، رفع درد زخم معده و زخم مثانه، مقوی قوای جنسی و ضد فشار خون،  دمل و زخم بستر، بهبود جراحت و کک و مک از مزایای عسل است.

 وی گفت: همچنین ماست و عسل به عنوان کرم واژینال و برای بهبود بیماری‌های رحمی موثر است.

وی طبع عسل را گرم و خشک عنوان کرد و گفت: برای متعادل کردن گرمی و خشکی عسل برای افرادی با طبع گرم می‌توان مخلوطی از مقداری آب لیمو با آب ولرم و کمی عسل را استفاده کرد.

مدیر کل طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه رایج ترین فراوردهای عسل، ژل رویال، گرده گل، بره موم و زهر زنبور عسل است،  تصریح کرد: در زنبور درمانی برای جلوگیری از ایجاد خطرات آلرژیک، از زهر زنبور استفاده می‌کنند که در درمان بیماری‌های عصبی، درد عضلات و سیاتیک و ... بسیار موثر و کارآمد است.

وی یادآور شد: قدمت و آثار استفاده از زنبور عسل به ۴۰ میلیون سال قبل و برداشت عسل توسط انسان به ۱۲ هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد که دانشمندانی مانند بقراط نیز در درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می‌کردند.

کد خبر 342420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.