۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
واگن‌های روسی کارگران را بیکار کرد

شهرضا – سیاست یک بام و دوهوای طرف روسی و سردرگمی در اجرای یک پروژه، کارگران یک واحد واحد صنعتی در شهرضا را بیکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، ماشین خودته؟ «نه، وانت برادرم را قرض گرفتم»؛ روزی چقدر درآمد داری؟ «من تازه اومدم اینجا، راننده‌های قدیمی هم نمی‌ذارند کار کنم. نهایتا روزی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان درآمد دارم»؛ قبلا شغلت چی بود؟ «کارگر بودم، توی کارخانه واگن‌سازی»؛ چرا شغلت را رها کردی؟ «من شغلم را رها نکردم، اخراج شدم، یک روز گفتند قرار بوده یه کار جدید بگیریم که قراردادش را امضا نکردند، بعدش به ما هم گفتند برید بهتون احتیاج نداریم.»

این‌ بخشی از سخنان رضا، کارگر اخراجی شرکت واگن‌سازی «کوثر» شهرضاست که حالا مجبور است با یک ماشین قرضی، خرج زن و دو فرزندش را تأمین کند، اجاره خانه هم که جای خود دارد و هنوز سر ماه نشده، صاحب خانه سراغش را می‌گیرد.

چندی پیش حدود ۸۰ کارگر این کارخانه، که یکی از سه شرکت بزرگ کشور در صنعت واگن‌سازی در شهرک رازی شهرضا بود بیکار شدند. این شرکت به تازگی متعهد به انجام پروژه‌ای شده است که سردرگمی در مراحل اجرایی آن، منجر به اخراج حدود ۱۰۰ کارگر این مجموعه صنعتی و ایراد خسارات دیگری به آن شده است.

محمد عارف پور، مدیرتولید شرکت واگن‌سازی کوثر در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: در ابتدا قرار بر این بود که شش هزار دستگاه واگن باری نو، وارد شبکه ریلی کشور شود که این تعداد شامل ۲۵ درصد از کل واگن باری موجود در شبکه ریلی کشور است.

وی با بیان اینکه قرار بود از شش هزار دستگاه، ۱۵۰۰ دستگاه به صورت CBU از کشور روسیه وارد ایران شود، تصریح کرد: ساخت مابقی این تعداد واگن، به سه شرکت واگن‌سازی «کوثر»، «پارس» و «فولاد درخشان» واگذار می‌شد.

مدیرتولید شرکت واگن‌سازی کوثر ادامه داد: شیوه ساخت هم به این گونه بوده است که تأمین بعضی از قطعات توسط طرف روسی انجام شود و مابقی واگن‌ها به صورت مشارکتی و دستمزدی در داخل کشور توسط این سه شرکت ساخته شود.

طرف روسی به بخشی از تعهد خود عمل نکرده است

عارف پور گفت: باتوجه به حجم بالای قرارداد و اینکه باید بین دو کشور منعقد شود، بروکراسی اداری زیادی نیز وجود دارد؛ طرف روسی در بخش واگذاری واگن‌هایی که باید به صورت CBU تحویل می‌داده به تعهد خود عمل کرده، اما باتوجه به سابقه‌ای که از شرکت‌های روسی به ویژه در این حوزه وجود دارد در بخش مشارکتی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: از حدود دو سال قبل مسئولان راه‌آهن پیگیر اجرایی شدن این قرارداد هستند باتوجه به کمبود نقدینگی در بخش صنعت و لزوم ایجاد اشتغال مخصوصا در سالی که به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده این اقدام شایسته‌ای است.

مدیرتولید شرکت واگن‌سازی کوثر تأکید کرد: نگرانی شرکت‌های واگن‌سازی بابت عمل نکردن طرف روسی به تعهدات خود است در حالی که شرکت کوثر از دو سال قبل سرمایه‌گذاری‌هایی همچون ایجاد پنج هزار متر سوله، خرید یک دستگاه لیزر و یک دستگاه رباط جوشکاری را انجام داده است.

عارف پور با بیان اینکه شرکت روسی به هریک از سه شرکت ایرانی واگن‌ساز، یک دستگاه واگن‌ داد و در حضور کارشناسان روسی، این واگن‌ها در ایران آماده شد، گفت: در بازدیدهای انجام شده در این دو سال هر سه شرکت ایرانی کمبودهایی داشتند که در حال حاضر این کمبودها نیز تأمین شده است، به عنوان نمونه در شرکت واگن‌سازی کوثر حدود هفت تا هشت میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی تصریح کرد: در مدت این دو سال هیچ اطلاعی درباره وضعیت این قرارداد و حتی اینکه آیا اجرایی می‌شود یا خیر و اینکه ایراد عدم اجرایی شدن آن در کجاست، داده نشده است، در حالی که قرار بوده این قرارداد در سال ۹۶ یا نهایتا در سال ۹۷ اجرایی شود.

مدیرتولید شرکت واگن‌سازی کوثر ادامه داد: سهم شرکت واگن‌سازی کوثر ۱۳۷۵ واگن بوده است که باید در مدت سه سال تحویل داده می‌شده است برای اجرای یک قرارداد طبق جدول زمانبدی، باید تعدادی نیروی انسانی هم استخدام می‌شدند، اما به علت عدم اجرایی شدن این قرارداد در این مدت ناچار مجبور شدیم حدود ۷۰ نفر کارگر را اخراج کنیم.

احتمال اخراج دیگر کارگران این شرکت...

این سخنان در حالی است که مصطفی اباذری، رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا با بیان اینکه مسئولان راه‌آهن به مدیران شرکت واگن‌سازی کوثر قولی مبنی بر واگذاری طرح تولید حدود ۱۳۰۰ واگن باری را دادند، اظهار کرد: به دنبال آن، مسئولان این شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری حدود شش میلیاردی برای ایجاد خط تولید جدید کردند، اما راه‌آهن به تعهد خود عمل نکرده است.

وی اضافه کرد: مدیران شرکت واگن‌سازی کوثر نیز با این وضعیت، حدود ۱۰۰ نفر از ۲۵۰ کارگران این شرکت را اخراج کرده‌اند و گفته‌اند ممکن است سایر کارگران را نیز اخراج کنند.

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا گفت: به گفته مدیر این شرکت، ساخت این تعداد واگن سه سال زمان نیاز دارد و به موجب قراردادی که قرار بوده بین این شرکت و مسئولان راه‌آهن منعقد شود، باید قطعاتی از کشور «روسیه» وارد می‌شده تا در این شرکت مونتاژ شود، اما هنوز آن قطعات وارد نشده است.

وزارت صنعت باید از حقوق صنایع دفاع کند

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس با اشاره به این مشکل، تصریح کرد: از سه شرکت واگن‌سازی کشور، یک واحد در شهرک رازی شهرضا وجود دارد که محصولات آن از نمونه روسی برتر است.

وی گفت: متأسفانه با روسیه قراردادی منعقد شده که شرکت‌های کشور یکی یکی در حال تعطیل شدن هستند این شرایط در موقعیت فعلی که امسال به عنوان حمایت از کالای ایرانی است، پسندیده نیست.

نماینده مردم شهرضا در مجلس با اشاره به بازدید انجام شده از این مجموعه صنعتی، اظهار کرد: قرار شد جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و رییس راه‌آهن برگزار کنیم تا سهمیه ساخت تعدادی واگن برای این شرکت در نظر گرفته شود.

محمودی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم گسترش خطوط ریلی در نظر گرفته شده که بخش زیادی از نیاز کشور در این زمینه توسط کشورهای داخل کشور قابل تأمین است.

وی تأکید کرد: نباید اجازه دهیم با اقداماتی این گونه، شرکت‌های مختلف تعطیل شوند، به عنوان نمونه شرکت واگن‌سازی کوثر می‌تواند تعداد بیشتری نیرو را نیز بکارگیرد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید پس از صدور مجوزها از صنایع دفاع کند و پس از تأسیس شرکت هم از آن‌ها حمایت شود؛ این کار درستی نیست که تعدادی کارگر در شهرضا بیکار شوند و در مقابل تعدادی واگن از مرز سرخس وارد شود.

گزارش از: عباس صادقی خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 342169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.