۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
دلار یا یورو مسئله این است؟

حذف دلار از معاملات خارجی چالش اصلی این روزهای بازار ارز است، اما سوال اینجاست اقتصاد کشور توان این تغییر را دارد؟ آیا یورو بهترین ارز برای جایگزینی دلار است؟

به گزارش ایمنا، پاسخ به این سوال چندسالی است که ذهن مسئولان و مردم را به خود درگیر کرده است، اما هرگاه دولت ها در ادوار گونان و به انحا مختلف سعی در گوشه نشین کردن دلار در کشور کرده اند با چالش های گوناگون مواجه شده اند.

هیأت وزیران در جلسه چهارشنبه ۲۹ فروردین به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را موظف کرد ارز یورو را به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌های مالی خود مورد استفاده قرار دهند، همچنین بانک مرکزی موظف شد از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نرخ برابری ریال در مقابل یورو را به صورت مستمر اعلام و مدیریت کند.

در ادامه توضیح این مصوبه آمده بود که دستگاه‌ها باید این روند را تا مدت دوسال در مورد هر دو ارز دلار و یورو اجرایی کند. شاید این دستور از این بابت است که دولت قرار است یورو را به صورت رسمی جایگزین دلار کند. این درحالی است که ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در دیداری با رهبر انقلاب در مورد جایگزینی یورو به جای دلار پاسخ مثبت رهبری را دریافت کرد.

از سوی دیگر کرباسیان، وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده بود جایگزینی یورو به جای دلار امر محالی نیست چرا که امروزه بیشتر حجم صادرات با یورو انجام می‌شود.

دلایل سیاسی حذف دلار

یقینا نوسانات دلار اشکالاتی را در روند اقتصاد ایران ایجاد کرده است، از این رو رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به حذف دلار در مبادلات میان این دو کشور تاکید کردند. همچنین اخیرا میان ایران و ترکیه قرار داد سوآپ ارزی منعقد شده و مبادلات تجاری میان هند و چین نیز با ارز رسمی همان کشورها در ایران صورت می‌گیرد.

با توجه به فشارهای سیاسی و پیش بینی خروج آمریکا از برجام و سپس افزایش افسار گسیخته قیمت دلار در روزهای اخیر، مسئولان بر آن شدند تا به صورت جدی ارز دیگری را جایگزین دلار کنند.

تصمیم سیاسی

محمدصادق جنان صفت کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر خروج وابستگی به دلار در گفت‌وگو با «ایمنا» گفت: «این تصمیم دولت که به بانک مرکزی نیز ابلاغ شد تا آن را اجرایی کند یک ریشه تاریخی دارد و این تصمیم به اشکال مختلف اجرا شده است اما نتیجه‌ای که همیشه از آن بدست آمده بازگشت به نقطه اول بوده است.»

وی معتقد است که به لحاظ فنی، با توجه به اینکه دلار در عرصه جهانی جایگاه خود را دارد خروج ایران از مبادلات ارزی با این پول تاثیر بسزایی در نقش جهانی آن نخواهد داشت. وی ادامه می‌دهد «البته قدرت یورو کمتر از دلار است و سهم اقتصاد ایران در جهان نیز بسیار اندک است.» جنان صفت می‌گوید که انتخاب یورو به جای دلار تصمیمی سیاسی است چرا که فشارها از بیرون افزایش یافته و این واکنشی به این فشارهاست. مگر اینکه دولت و بانک مرکزی مطالعاتی کارشناسانه گسترده‌ای انجام داده باشند که در مورد این تحقیقات هنوز گزارشی اعلام نشده است.

استمرار رمز موفقیت

این کارشناس مسائل اقتصادی این نکته را هم متذکر می‌شود که حذف دلار در کوتاه مدت بر روند معاملات تاثیر مثبتی ندارد و با توجه به اینکه ساختار و بافت تجارت ایران مبتنی بر دلار است حذف آن در روند بنگاه‌های دولتی و خصوصی هزینه بر است. او البته این نکته را هم متذکر شد که تغییرات قیمتی یورو ثانیه‌ای است و انتخاب این ارز به عنوان ارز رسمی نیازمند توانایی‌های تکنولوژیک است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که روند اتخاذ شده مستمر باشد تاثیرات مناسبی از این تصمیم مشاهده می کنیم.

وی البته در پاسخ به اینکه آیا نیاز است نقش دلار در معاملات صفر شود یا خیر؟ گفت که مسئله صفر و یک بودن نیست، بلکه هر کشوری متناسب با گرایش، سهم و اندازه تجارت جهانی خود می‌تواند در روندها موثر باشد. واقعیت این است که اندازه تجارت جهانی ایران حتی با احتساب صادرات نفت کمتر از ۰.۲۵ درصد است. بنابر این هر اتفاقی درباره حذف دلار گرفته شود بی اثر است مگر اینکه اقدام موثری با حضور قدرتهای بزرگ جهانی صورت گیرد.

کد خبر 342152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.