از حمایت از کالای ایرانی تا جنگ روانی قیمت گذاری نفت

مهم ترین عناوین اقتصادی روزنامه های امروز به موضوعات حمایت از کالای ایرانی، تغییر ارز پایه از دلار به یورو، نرخ ارز و افزایش قیمت نفت و مقابله آمریکا با این موضوع اختصاص یافت.

به گزارش ایمنا، روزنامه شرق در یادداشت صفحه اقتصادی خود به قلم حمید باقریان نوشت: حمایت از کالای ایرانی با بهره‌وری در سازمان‌دهی صنایع رابطه مستقیم و با نهادهای خصولتی متولی اقتصاد رابطه عکس دارد. یکی از مؤلفه‌های اصلی در زمینه حمایت از کالای داخلی شامل رقابت‌پذیری می‌شود؛ بنابراین بررسی عواملی که می‌تواند زمینه مناسب برای رقابت در میان عاملان اقتصادی، برای رقابتی‌ترشدن فعالیت شرکت‌ها در صنعت و بازارها را ایجاد کند، ضروری است. رقابت‌پذیری در هر کشوری به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار محسوب می‌شود و با توجه به ضعف ساختار و عملکرد بنگاه‌های اقتصادی در صنعت کشور، شناخت فاکتورهای اثرگذار، درجه‌بندی آنها و به‌دست‌آوردن جایگاه در بازارهای جهانی را تسهیل می‌کند. تأثیر شاخص‌های کلیدی رقابت‌پذیری بر عملکرد صنایع در ایران است. اطلاعات و گزارش‌های انجام‌شده در این زمینه نشان‌دهنده یک رابطه مشخص میان رقابت‌پذیری و شاخصه‌ای مانند قدرت نفوذ، فعالیت‌های صادراتی، شایستگی مدیران، محل و اندازه صنایع است.

یوروی ۵۴۰۰ تومانی به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی

روزنامه آرمان نیز به قلم فریبا نهاوندی درباره تغییر ارز از دلار به یورو نوشت: حدود ۱۰ روز بعد از تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز، هر چند التهاب بازار ارز فروکش کرده، اما سیگنال‌های مناسبی از سوی بانک‌های مسئول برای تامین ارز دریافت نمی‌شود.

به‌نظر می‌رسد همچنان مشکل تامین ارز برای گروه‌های واجد شرایط وجود دارد، چنان‌که برخی گزارش‌ها حکایت از تحویل ارز یورو به مسافران آن هم با قیمت پنج‌هزار و ۴۰۰ تومان دارد. در همین حال مسئولان به اظهار نظرات خود درباره بازار ارز ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین اظهار نظرات رئیس بانک مرکزی گفت التهابات بازار ارز با اقدامات دشمن شروع شد و برخی نیز به آن دامن زدند. همزمان اظهار نظرات متفاوتی درباره آینده ارز پس از تک نرخی شدن انجام شد.

وقتی مسئولان دولتی با قدرت اعلام کردند که از این به بعد ارز تک‌نرخی است و فروش ارز به قیمتی جز قیمت تعیین شده تخلف محسوب می‌شود، این امیدواری وجود داشت که به میزان لازم ارز وجود داشته باشد و با توزیع آن نیاز متقاضیان برطرف شود، اما در ۱۰ روز گذشته شاهد این بودیم که توزیع ارز به‌صورت مناسب انجام نمی‌شود.  

تعدیل نرخ ارز؛ موافقان و مدافعان

پویا ناظران هم در بخشی از یادداشت روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: مدافعان افزایش نرخ ارز، در عین تصدیق نقش مواد اولیه وارداتی در برخی صنایع کشور، اضافه می‌کنند که افزایش نرخ ارز، قیمت محصول رقیب وارداتی را نیز افزایش می‌دهد. در صنایع متکی به مواد اولیه وارداتی، اگرچه بخشی از هزینه‌ها دلاری‌ است، منتها بخشی از هزینه‌ها نیز ریالی‌ است و متناسب با تورم افزایش می‌یابد.

بنابراین کل هزینه تولیدکننده، متناسب با میانگینی از نرخ رشد دلار و نرخ تورم، افزایش می‌یابد. اما قیمت کالای تمام شده وارداتی، متناسب با رشد نرخ دلار رشد می‌کند. نکته مهم این است که اگر نرخ تورم بیش از رشد نرخ دلار باشد، سرعت افزایش هزینه صنعتگر داخلی بیش از سرعت افزایش قیمت کالای وارداتی‌ رقیب است و این به معنی کاهش رقابت‌پذیری صنعتگر داخلی‌ است. از سوی دیگر، اگر سرعت رشد نرخ دلار بیش از تورم باشد، رقابت‌پذیری صنعتگر ایرانی افزایش می‌یابد.

جنگ روانی با هدف گذاری نفت ۱۰۰ دلاری

در روزنامه جهان صنعت نیز به قلم نرسی قربان نوشته شده است: هدف‌گذاری عربستان برای تعیین قیمت ۱۰۰ دلاری نفت موضوعی دور از ذهن و بیشتر شبیه اعلام نظری هیجانی برای به تلاطم انداختن قیمت نفت است.

همچنین از آنجا که آمریکا در مقابل این افزایش قیمت واکنش منفی نشان داده، اجرایی شدن آن دور از ذهن و غیرمنطقی است و به نوعی جنگ روانی در بازار انرژی به حساب می‌آیدبه طور کلی با تمهیداتی که در اوپک انجام شده و ورود روسیه برای کمک به تولید نفت، این امکان فراهم آمده که قیمت نفت کنترل شود. حال آنکه در شش ماه گذشته قیمت رشد صعودی داشت و این روزها به ثبات نسبی رسیده است. بر اساس شرایط کنونی کارشناسان نفتی پیش‌بینی می‌کنند بهای نفت روی نقطه ۶۵ تا ۷۵ یا ۶۰ تا ۷۰ دلار تثبیت شود.

این قیمت برای همه طرفین مناسب است و مورد اقبال قرار خواهد گرفت و در نهایت شرایط کنونی بازار همین قیمت را حفظ خواهد کرد. اما نکته دیگر درباره جابه‌جایی قیمت نفت گاهی مسایلی خارج از بازار رسمی نفت، تنش‌های سیاسی و اقتصادی نیز بر آن تاثیرگذار است.

کد خبر 342030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.