جنگ جهانی سومی در کار نیست

در روزهای اوج گیری تهدیدات ترامپ علیه سوریه، زمانی که یک منبع نظامی روس از واکنش تند روسیه و حمله به همپیمانان منطقه ای آمریکا در صورت حمله این کشور به سوریه سخن گفت، بسیاری گمان می کردند جنگ جهانی سومی در منطقه غرب آسیا قریب الوقوع است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با این حال، حمله موشکی سه کشور غربی به گفته اغلب کارشناسان سیاسی، بصورت نمادین و نمایشی انجام شد و روسها نیز واکنشی جدی و علنی به آن نشان ندادند. برخی از کارشناسان این امر را ناشی از ارتباط پشت پرده روس ها با آمریکا می دانند و برخی برخلاف آن معتقدند که در صورت ارتباط این دو کشور، روسیه موشک های هوایی آمریکا را مورد اصابت قرار نمی داد تا از این طریق دست برتر را در این عملیات داشته باشد و قدرت خود را ثابت کند.

روسیه به دنبال تأثیر گزاری بر افکار عمومی جهان است

شعیب بهمن، کارشناس امور روسیه در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: روس ها قبل از شروع حمله، سعی کردند با اقدامات دیپلماتیک، اعمال بازدارنده ای را انجام دهند، اما نکته اساسی این است که روس ها پیش از انجام حمله، اعلام نکردند که به حمله موشکی آمریکایی‌ها به سوریه پاسخ متقابل خواهند داد، بلکه گفتند در صورت هدف قرار دادن مواضع و نیروهای روسیه، مسکو واکنش متقابل نظامی نشان می دهد. در حال حاضر نیز آنچه که اتفاق افتاده یک حمله نظامی نسبتا محدود بوده که بیش از آنکه تاثیر قابل توجهی بر اوضاع سوریه داشته باشد، نوعی نمایش قدرت به شمار می آید و از طرفی هم چنین حمله ای نارضایتی متحدان آمریکا در منطقه را به دنبال داشت، کمااینکه مشاهده می کنیم  برخی از کشور های عربی و یا صهیونیست ها انتظار چنین حمله سطحی را نداشتند.

وی پاسخ روس ها به حمله نظامی آمریکا و متحدین غربی را از این دیدگاه قابل تحلیل می داند که آنها مایلند کار را از طریق راه های دیپلماتیک پیگیری کنند و در واقع این تجاوز نظامی به خاک یک کشور را در حوزه شورای امنیت و رایزنی های دیپلماتیک خود به پیش ببرند. البته روس ها می دانند که طرح این موضوع در شورای امنیت با وتوی طرف های غربی مواجه می شود، اما مطرح شدن این مسئله به عنوان یک جنایت جنگی و حرکت تخاصم آمیز می تواند افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار بدهد که به نظر می رسد روسیه هم بر این مسئله تاکید دارد.

این کارشناس مسائل روسیه با اشاره به پشت پرده روابط آمریکا و روسیه می گوید: همه طرف ها می دانستند که کجاها قرار است مورد حمله قرارگیرد و به همین دلیل از روزهای قبل اقدام به خالی کردن این مراکز و جابجایی نیروها و تجهیزات کردند؛ همچنین دلیل پاسخ ندادن روس ها این است که رویارویی نظامی بین روسیه و آمریکا حتی در مقیاس کوچک ممکن است به وقوع جنگ بزرگتر و حتی جنگ جهانی منجر شود و شاید یکی از دلایل واکنش جدی نشان ندادن روس ها همین باشد. اما با این وجود تنش بین روسیه و آمریکا افزایش پیدا کرده و اختلافات ژئوپلیتیک همچنان پا برجا و حوزه های تنش لاینحل باقی خواهد ماند.  به هرحال هر دو طرف این عقلانیت و مدیریت را به خرج می دهند که واردچنین پروسه ای نشوند و آمریکا نیز درک می کند که یک اقدام نسنجیده منجر به جنگ می شود .

طبل توخالی ترامپ

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در رابطه با اقدامات اخیر روسیه به خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به مواضع روسیه قبل از حمله موشکی، انتظار می رفت این کشور واکنش جدی تری به نمایش بگذارد، اما روسیه با اقدامات پیشگیرانه و قابل اتکا در سوریه، هزینه سنگینی را بر آمریکایی ها تحمیل کرد؛ چراکه اگر سامانه پدافند ضد هوایی روس ها در سوریه نبود، امروز آمریکایی ها می توانستند از این حملات موشکی به عنوان برگه برنده استفاده کنند. منهدم کردن موشک های آمریکایی و عدم موفقیت آنها، در واقع یک موفقیت برای سامانه پدافند هوایی روسیه تلقی می شود که قدرت روس ها را به رخ کشید. رجز خوانی نظامی ترامپ در رابطه با موشک های دقیق، هوشمند و جدید، طبل توخالی بیش نبود که به راحتی توسط سامانه پدافند روسیه شکار شدند.

وی معتقد است که  روس ها توانسته اند با شناسایی وکسب اطلاعات پیشگیرانه، موشک های آمریکایی را ناکام و با تخلیه مراکز احتمالی  مورد هدف موشکی، از سامانه دفاعی و ادوات نیروهای نظامی سوریه محافظت و تلفات را به صفر برسانند؛ بعد از عملیات هم روس ها اعلام کردند در صورت حملات بعدی، جدی تر و با قدرت بیشتر وارد میدان می شوند که این درس بزرگی برای ترامپ است تا نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

جنگ، جنگ روانی و رسانه ای است

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: اگر ارتباط پشت پرده ای بین آمریکا و روسیه بود، روسیه موشک های آمریکایی را مورد اصابت قرار نمی داد و این که توانسته تعداد زیادی از موشک های آمریکایی را منهدم کند، نشان از آن است که روس ها با اعتماد به توان دفاعی خود، دست برتر را در این عملیات داشتند و قدرت خود را به نمایش گذاشتند.    

وی در رابطه با اینکه با توجه به روابط سرد آمریکا و روسیه جنگ جهانی سومی را در پیش رو داریم یا خیر، می گوید: در این شرایط کنونی جنگ جهانی سومی مطرح نخواهد بود و درواقع جنگ، جنگ روانی و رسانه ای است؛ ضمن اینکه آمریکا وارد جنگ اقتصادی با روسیه و چین شده است و با توجه به شرایط اتحادیه اروپا، توان مقابله با پوتین، متحدین منطقه ای این کشور و چین را نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، با گذشت حدود ۱۰ روز از حمله آمریکا و دو متحد غربی اش به سوریه، این حمله نه تأثیری بر عرصه میدانی سوریه داشته و نه کمکی به کشف حقیقت استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما کرده است. تنها دستاوردی که این حمله داشت، اذعان همپیمانان آمریکا به بی ثمر بودن آن و اعلام ناراحتی از برد محدود این حمله بوده است. در واقع به نظر می رسد آمریکا به دلیل حرفهای بی پشتوانه رییس جمهور جدیدش، در وضعیتی بی بازگشت قرار گرفت و  ناچار شد برای حفظ اعتبارش در غرب آسیا خودی نشان بدهد.

با این وجود، همانگونه که نوام چامسکی زبان شناس، فیلسوف، منتقد اجتماعی و فعال سیاسی شهیر آمریکایی معتقد است، حمله آمریکا و متحدانش اساسا نمادین و سمبلیک بوده و از ابتدا بدین جهت طراحی شده است تا با ایجاد خسارت کم و البته هزینه اندک برای آمریکا تصویر یک ابر قدرت خشن را در بین کشورهای دنیا(و بالاخص روسیه) ایجاد کند.

کد خبر 341677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.