سال ۱۴۲۹ و مسابقه فوتبال بین انسان‌ وربات‌

ربات‌های فوتبالیست به درجه‌ای از تکامل خواهند رسید که در سال ۱۴۲۹ با انسان‌ها مسابقه فوتبال می‌دهند

به گزارش ایمنا؛ سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایرانIran open ۲۰۱۸    به همت کمیته ملی ربو کاپ ایران و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین  از شانزدهم تا هجدهم فروردین در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد در این مسابقات دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به کسب رتبه دوم در بخش ربات‌های فوتبالیست شبیه‌ساز سه بعدی شد،

در همین زمینه مصاحبه‌ایی با دکتر مازیار پالهنگ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان و سرپرست تیم ربات‌های شبیه‌سازی سه بعدی فوتبالیست انجام داده‌ایم. آنچه می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگو است.

-در ابتدا توضیح مختصری در مورد مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایرانIran open ۲۰۱۸   بفرمایید؟

این مسابقات از جمله مسابقات جهانی هستند که به اسم ربوکاپ هر ساله در نقطه‌ای از دنیا برگزار می‌شود، در بسیاری از کشورها قبل از آغاز مسابقات جهانی اقدام به برگزاری مسابقات آزاد در داخل کشور می‌کنند و کشور ایران هم  یکی از این کشورهاست که در این حوزه دستی بر آتش دارد.

-هدف از برگزاری چنین مسابقاتی چیست؟

 ارتقای دانش هوش مصنوعی رباتیک مهمترین هدف برگزاری مسابقات ربوکاپ است که در قالب یکسری بازی‌های مهیج و مفرح انجام می‌گیرد و محققان می‌توانند روی این موضوعات کار کنند. برگزاری این قبیل مسابقات جنبه آموزشی و تفریحی دارد.  کل دنیا با کار روی این موضوعات، سعی در پیشرفت این علم دارند به طوریکه امید دارند، ربات‌های فوتبالیست به درجه‌ای از تکامل می‌رسند که می‌توان در سال ۱۴۲۹ بین انسان‌ها و ربات‌ها یک مسابقه فوتبال برگزار کرد. در این زمان ربات‌ها مانند انسان رفتار می‌کنند و می‌توانند با انسان‌ها فوتبال بازی کنند.

-دانشگاه صنعتی اصفهان چند گروه داشت و در چه بخش‌هایی شرکت کرد؟

  در این دوره از مسابقات که با حضور ۴۷۸ تیم از ۱۲ کشور برگزار شد، شرکت‌کنندگان در سه لیگ اصلی دانشجویی، دانش‌آموزی و کاربردی با یکدیگر به رقابت پرداختند و تیم دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش شبیه‌سازی سه بعدی مسابقات دسته ربات‌های فوتبالیست شرکت کرد.

-در بخش شبیه‌ساز سه بعدی چند تیم شرکت کردند و شما چه مقامی را کسب کردید؟

  در رقابت‌های این بخش که ۷ تیم از کشورهای ایران، آمریکا، چین و هند حضور داشتند، تیم دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان به مقام دوم دست یافت.

-تیم دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان متشکل از چه کسانی بود؟

این تیم متشکل از ۶ نفر از دانشحویان دانشگاه صنعتی اصفهان شامل  آقایان سید نوید حسینی، محمد روشن‌ضمیر، مهدی تاجمیرریاحی، سید نوید اشکوفراز، مهدی عباسی و سید وحید مروج در این رقابت شرکت کردند.

-چه احساسی از کسب مقام دوم مسابقات ربو کاپ دارید؟

  مقام خوبی است ولی تلاش می‌کنیم بتوانیم در مسابقات آینده در جایگاه نخست قرار بگیریم، تیم دانشگاه تگزاس از آمریکا که به مقام اول دست یافت، چندین سال است که قهرمانی جهان را در این نوع مسابقات به دست می‌آورد و حریف قدرتمندی بود. کشور چین هم توانست مقام سوم را به خود اختصاص دهد.

-نحوه برگزاری مسابقه به چه صورت بود؟

  بخش شبیه‌سازی سه بعدی فوتبال ربات‌های فوتبالیست مسابقات ربوکاپ آزاد است که در آن دو تیم که هر یک دارای ۱۱ بازیکن فوتبال خودمختار هستند با یکدیگر به صورت شبیه‌سازی فوتبال بازی می‌کنند. در این مسابقه یک ربات انسان‌نما به نام نائو شبیه‌سازی شده که تقریبا  شبیه همان ورزشی که برای ربات واقعی برنامه‌ریزی می‌شود طراحی شده است. شما می‌توانید این ربات شبیه‌سازی شده را برنامه‌ریزی کنید به اینصورت که برنامه راه‌ رفتن، حفظ تعادل و شوت زدن را بنویسید. این نوع ربات به یکسری مهارت‌های فردی و مهارت‌های جمعی نیاز دارد تا بتواند با استفاده از یک استراتژی  در مقابل حریف بازی کند.

کد خبر 341236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.