ارتش پیروز سوریه نیازی به کاربرد سلاح شیمیایی ندارد

یک کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: وقتی یک ارتش در یک منطقه نظامی در حال پیشروی است، هیچ وقت به راهکارهایی همچون استفاده از سلاح شیمیایی متوسل نمی شود؛ چرا که نیازی به استفاده از این روش ها ندارد.

 مسعود اسدالهی در رابطه با حمله شیمیایی اخیر در سوریه و انتساب آن به دولت بشار اسد از سوی آمریکا، به خبرنگار ایمنا گفت: البته در این که چنین حمله شیمیایی اتفاق افتاده یا نه هنوز جای شک و تردید وجود دارد. در موارد قبلی نیز شاهد بودیم که هیچگونه سند و مدرکی ارائه نشد، تنها چند عکس منتشر شد که البته بعدا ثابت شد آنها نیز ساختگی بوده است. بنابراین موضوع هنوز در حد یک اتهام ثابت نشده است.

کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا گفت: این اتهام واقعا بی اساس است؛ زیرا بلافاصله پس از اینکه کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و عربستان متوجه شدند تروریست های مسلح، در حال شکست نهایی هستند و این منطقه مهم که در مجاورت پایتخت سوریه قرار گرفته، به طور کامل در حال آزادسازی است، بحث حملات شیمیایی را مطرح کردند.

اسدالهی اضافه کرد: این در حالی است که وقتی یک ارتش در یک منطقه نظامی در حال پیشروی است، هیچ وقت به راهکارهایی همچون استفاده از سلاح شیمیایی متوسل نمی شود؛ چرا که نیازی به استفاده از این روشها ندارد. سلاح شیمیایی به صورت انحصاری زمانی به  کار می رود که ارتش در حال شکست باشد و بخواهد مانع  پیشروی دشمن بشود، حال آنکه آنچه در غوطه شرقی شاهد بوده و هستیم، این است که ارتش سوریه در حال  پیشروی و پاک سازی منطقه از تروریست ها است.

کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا اضافه کرد: بنابراین آمریکا و رژیم صهیونیستی با این اتهام که بلافاصله در رسانه های جهانی و محافل بین المللی مطرح شد، جو بسیار سنگینی را ایجاد کردند.

فضا سازی علیه دولت سوریه، راه را برای رژیم صهیونیستی باز کرد

اسدالهی گفت: رژیم صهیونیستی نیز از این شرایط به نفع خود، سوء استفاده و اقدام به حمله به فرودگاه تیفور کرد؛ از این فرودگاه برای پرواز پهپادها استفاده می شود و ارتباطی با مسئله شیمیایی ندارد. در ماه گذشته که هواپیمای اف ۱۶ رژیم صهیونیستی، توسط پدافند هوایی ارتش سوریه سرنگون شد، تمامی پروازهای رژیم صهیونیستی قطع شد و آنها  جرات نمی کردند بار دیگر در فضای سوریه وارد شوند.

وی افزود: با این حال، بعد از اینکه اتهام به کار گیری سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه مطرح شد، رژیم صهیونیستی حمله به فرودگاه تیفور سوریه را انجام داد.  

کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا گفت: جالب اینجاست که یک مقام رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد: دوباره فعالیت نیروی هوایی اسرائیل در سوریه شروع شده است؛ این امر به معنای بهره برداری و سوء استفاده از اتهام سلاح شیمیایی برای رسیدن به اهداف رژیم صهیونیستی است که هیچ ربطی به این موضوع ندارد.

اسدالهی خاطر نشان کرد: آمریکا و فرانسه از جمله کشورهایی بودند که پس از مطرح کردن حملات شیمیایی سوریه، به شدت موضع گرفتند و از حمله به مواضع ارتش سوریه سوریه سخن گفتند. با این وضعیت باید منتظر شد ودید که این تهدید تا چه حدی است.

وی افزود: در گذشته نیز دولت آمریکا با متهم کردن دولت سوریه به کاربرد سلاح شیمیایی در خان شیخون، به فرودگاه شعیرات حمله کرد که البته یک حمله نمایشی بود، حال باید دید آیا در این مورد نیز، حمله به صورت نمایشی است یا خیر؟ آیا این کشورها قصد دارند به پایتخت، مراکز حساس و مراکز تصمیم گیری در سوریه مثل ارتش، دستگاه امنیتی یا کاخ ریاست جمهوری و ... حمله کنند یا خیر؟ باید منتظر شد تا ببینیم آمریکا و فرانسه تا چه حد می خواهند پیش بروند؟

کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا گفت: حملات شیمیایی در سوریه، در حد یک خبر است و هنوز ثابت نشده که این حمله واقعا به وقوع پیوسته یا خیر، روسیه رسماً در شورای امنیت در مورد اصل حمله تشکیک می کند. البته دیدگاهی وجود دارد که معتقد است حمله شیمیایی در مناطقی از غوطه شرقی و دوما رخ داده و احتمال دارد کار رژیم صهیونیستی باشد، با این وجود، فعلا نمی توان اظهارنظر قطعی کرد. اول باید ثابت شود که چنین اتفاقی افتاده و اساساً از سلاح شیمیایی استفاده شده است یا خیر؟

وی تصریح کرد: ارتش سوریه در غوطه ۹۵ درصد پیشروی داشته، موفق به پاکسازی آن از لوث وجود تروریستها شده و همچنان نیز در حال پیشروی است. بنابراین کل منطقه غوطه و دوما تا چند وقت دیگر پاکسازی می شود؛ فقط حدود ۵% این منطقه در اختیار تروریستها است که آن نیز آزاد خواهد شد. ارتش سوریه نیاز ندارد دست به حمله شیمیایی بزند در نتیجه باید ببینیم اگر چنین اتفاقی افتاده، چه کسی مسئول و مقصر است؟  

کد خبر 341160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.