تدوین طرحی برای اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی

شهرضا - مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کارشناسان این سازمان به دنبال تهیه طرحی برای اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی و ارسال آن برای نمایندگان مردم در مجلس، هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، محسن کریمیان عصر امروز (دوشنبه) در برنامه بازدید بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از گلخانه‌ها و مراکز مهم کشاورزی شهرضا، با اشاره به طرح تعادل بخشی استفاده از منابع آب، اظهار کرد: این طرح، مصوبه‌ شورای عالی آب، مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران و غیرقابل تغییر است که باهدف پایدار ماندن کشاورزی تصویب و به وزارت نیرو ابلاغ شده است.

کریمیان هدف از اجرای طرح تعادل بخشی استفاده از منابع آب را جلوگیری از برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز و ممانعت از برداشت بیش از مقدار تعیین شده در پروانه‌ها برشمرد و افزود: باید بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب از میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی کاسته شود تا سطح آب‌های زیرزمینی، به مقدار ۲۰ سال قبل بازگردد.

وی ادامه داد: از ۶۰۹ دشت موجود در کشور، ۳۵ دشت در استان اصفهان وجود دارد که ضریب کاهش برداشت در هردشت، متفاوت است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه از مجموع ۴۴۰۰ رشته قنات استان ۱۲۷ رشته قنات در شهرضا وجود دارد، تصریح کرد: در سال‌های گذشته اعتبار بازسازی و لایروبی قنوات به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شد، اما در سال گذشته به دلیل نبود نقدینگی، سه میلیارد اعتبارات این بخش، به صورت اوراق قرضه واگذار شد که پیگیر دریافت آن هستیم.

کریمیان با اشاره به بخشودگی کارمزد تسهیلات کشاورزی در سند بودجه ۹۷ اظهار کرد: سه هزار میلیارد از منابع ریالی بانک کشاورزی به علت کاهش منابع آبی و خشکسالی وصول نشده است.

وی از تلاش کارشناسان جهادکشاورزی استان برای تدوین طرحی باهدف اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی خبر داد و افزود: تاکنون ۳۰ پرونده باموضوع تغییر کاربری اراضی، در شهرستان شهرضا تشکیل شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تولید ۱۲۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی کشور در سال گذشته، اظهار کرد: سهم استان اصفهان از این میزان ۲۶ میلیون تن بوده است.

کریمیان از برگزاری جلساتی باهدف نجات باغات و آبرسانی سیار به آن‌ها خبر داد و افزود: براساس پیش بینی‌های کارشناسی، اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی سیار و آبرسانی با لوله نیاز است.

وی با بیان اینکه کشاورزان حوزه زاینده‌رود از این رودخانه حق‌آبه دارند، گفت: ۷۵ درصد میزان آب جاری در زاینده‌رود برای بخش کشاورزی در نظر گرفته می شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه براساس سیاست‌هایی که قبلا اتخاذ شده تامین آب مورد نیاز برای صنعت، شرب و استان یزد اولویت دولت بوده است، تصریح کرد: اتخاذ این سیاست و سهم اندکی که برای کشاورزان درنظر گرفته شده، برای کشاورزان قابل پذیرش نیست.

وی گفت: در شهرستان‌هایی همانند فریدن و سمیرم که بارندگی خوبی داشتند نیز با کاهش بارش‌ها مواجه بودیم و در این شرایط، وضعیت شهرستان‌های دیگر بحرانی‌تر است.

کد خبر 341087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.