بدانند اگر برجام را نقض کنند پشیمان می شوند/آثار نقض برجام را کمتر از یک هفته می بینند

رییس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای جدید در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: این پیام روشنی برای برخی از دوستانی که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است.

به گزارش خبر نگار ایمنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای با تبریک این روز گفت: روز ملی فناوری هسته ای بر حضار محترم، اندیشمندان و دانشمندان جوان هسته ای ما و همه ملت ایران مبارک باد. قبل از هر چیز باید سپاسگذاری کنیم از همه آنهایی که در طول سالیان گذشته در زمینه این فناوری گام برداشتند.

وی افزود: من در دولتهای مختلف، حداقل از سال ۱۳۶۰ در کنار مسئولین و محققین این رشته به تناسب مسئولیتهایی که در مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی داشتم، کاملا آشنا و اگاه هستم که چه گام های مهم، استوار و در عین حال سخت در این مسیر برداشته شد و باید درودمان را تقدیم کنیم به شهدای هسته ای، آن هایی که در راه این افتخار ملی جان خود را نثار کردند و برای خانواده های عزیزشان از خداوند تقاضای صبر بیشتر و اجر وافر داشته باشیم.

روحانی خاطر نشان کرد: پیش از این مراسم من از ۳۸ دستآوردی که در طول یکسال گذشته دانشمندان ما به دست آورده اند بازدید کردم، پروژه هایی که به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد و همچنین دستاوردهایی که در این جلسهرونمایی شد،  پیام خیلی روشنی دارد برای برخی از دوستانی که گاهی بدون دقت حرف می زنند و فکر می کنند که در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته ای ما کند شده است، سانترفیوژهای ما نمی چرخه یا کند می چرخد. من می خوام به ملت بزرگ ایران با صراحت و شفافیت عرض کنم که صنعت هسته ای ما با توان بیشتر با دقت بیشتر با محاسبه دقیق تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد.

رییس جمهور کشورمان افزود: سال گذشته چهل و چند پروژه افتتاح و دستاورهایش را مشاهده کردیم و امسال نیز ۸۳ پروژه؛ این نشانگر آن است که ما در مسیر فناوری علمی راه خودمان را ادامه دادیم و ادامه خواهیم داد. یکی از وظایف مهم دولت و مسئولان آن است که فضا را برای اندیشمندان و دانشمندان ما در رشته های مختلف علمی فراهم کنند. به این ترتیب، اقتصاد ما دانش بنیان زندگی ما هم دانش بنیانه و کسب و کار ما هم به تدریج دانش بنیان خواهد شد.

وی تصریح کرد: این که بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان در طول چند سال اخیر مشغول فعالیت شده اند و دارای درآمدهای فراوانی هستند، مراکز تحقیقاتی ما، پردیسهای ما شرکت های دانش بنیان ما امروز با سرعت بسیار تحسین برانگیزی در مسیر علم و دانش و توانایی کشور تلاش می کنند. همه ما باید توجه کنیم که یکی از اهداف مهم ما اقتدار ملی است ما نیاز به قدرت و توان داریم؛ البته از تعبیر قدرت بهتر همان «اقتدار» است؛ اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور و جامعه است، قدرتی که مبنایش تهدید نیست، زورگویی نیست ، تجاوز نیست؛ قدرتی است مشروع برای منافع ملی و برای ثبات و امنیت منطقه و برای صلح جهان.

روحانی گفت: در این قدرت ملی و اقتدار ملی ما نیاز به قدرت نرم و قدرت سخت داریم که ترکیب صحیح این دو قدرت، قدرت هوشمند را برای ما می سازد. دیپلماسی ما و فعالیت اندیشمندان هسته ای ما دو روی یک سکه است؛ در یک سمت  تلاش می کنیم تا به یک فناوری روز که برای انرژی کشور، بهداشت و سلامت، معادن و صنعت و برای مواد غذایی و امنیت غذایی ما لازم است و ضرورت دارد دست یابیم و تلاشهای خود را به صورت مستمر ادامه دهیم. در این تلاشهای مستمر قدرت علمی و فناوری برای ما ساخته می شود.

وی افزود: درکنار این قدرت، به قدرت دیپلماسی هم نیاز داریم؛ قدرت دیپلماسی همان هنری است که حق ما را تثبیت می کند، حقی که بدخواهان می خواهند متزلزل کنند یا می خواهند از ما بگیرند و یا در برخی از مجامع بین المللی حق ما را نامشروع جلوه دهند. دیپلماسی در اینجا حق ما را پایدار و تثبیت می کند. دیپلماسی نشان می دهد ملت ایران تنها ملتی نیست که در دفاع مقدس پیشتاز باشد و به خوبی از کشورش دفاع کند؛  بلکه منطق و استدلال کافی برای حرف زدن پای میز مذاکره را هم دارد و می تواند با بزرگترین قدرتهای دنیا از لحاظ فنی، سیاسی و حقوقی حرف بزند، حق ملت ایران را تثبیت کند و به توافقی برسد که بتواند بار را از دوش مردم کم و مسیر پیشرفت را برای آنها فراهم کند.

رییس جمهور تأکید کرد: دیپلماسی به راه ما سرعت می دهد و هزینه را کم می کند، می شود بدون دیپلماسی هم کار کرد، اما با هزینه بسیاربالا. دیپلماسی حرکت را سرعت می دهد و برای دستیابی به منافع ملی مسیر را کوتاه تر می کند. ما نیاز به همه قدرت ها داریم؛ قدرت اقتصادی می خواهیم، قدرت فرهنگی نیاز داریم، به قدرت سیاست نیاز داریم و در مجموع به یک اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان نیازمندیم.

وی افزود: بعضی ها به یک روی سکه نگاه می کنند، اگر سکه را بلند کنند پشت سکه معلوم است، اما حوصله بلند کردن را ندارند. فکر می کنند پشت سکه خبری نیست، فقط روی سکه را نگاه می کنند. ما ملت بزرگی هستیم، ما در روزهای سخت روی پای خود ایستاده ایم و می توانیم. بدخواهان از ما خوشنود نیستند و خوشنود نخواهند شد. عده ای می خواهند ما تسلیم باشیم. عده ای می خواهند ما تابع باشیم، عده ای می خواهند خود قدرتهای بزرگ در دنیا باشند و ایران از منافع خود چشم پوشی کند.

 روحانی گفت: ما هیچ وقت به فکر خشنودی بدخواهان، دشمنان و دیگران نیستیم. ما اول رضای خدا و بعد خوشنودی ملت خود را می خواهیم؛ البته برای همه ملتهای جهان هم آرزوی خوشبختی داریم و اگر بتوانیم به ملتهای دیگر هم کمک می کنیم. همانطور که در یکی دو سال گذشته دنیا شاهد بود که برای کمک به ملتها در برابر تروریستم ایستادگی کردیم و پشت تروریستها و آنهایی که تروریسم را پرورش داده بودند، شکستیم.

وی افزود: بنابراین واضح است که از ما ناراضی و ناراحتند؛ اگر در جامعه ما اگر مشکل کوچکی باشد مشکل را چند برابر نشان می دهند و فکر می کنند ما راه حل نداریم، اما ما برای تمام مشکلات دیروز، امروز و احتمالا فردایمان برنامه داریم و هر مشکلی، هر چقدر هم بزرگ باشد، ملت ما از آن مشکل بزرگتر و خدای ما توان و قدرتش بی نهایت است. ما به ملت متحد و یکپارچه اطمینان داریم.

روحانی خاطر نشان کرد: در طول سالهای گذشته بدخواهان چه می گفتند؟ آنها می گفتند ایران در پی اهداف غیرقانونی و غیرمشروع است، می خواستند ما را در قطع نامه زندانی کنند و ملت ما را با تحریم های غیرانسانی در فشار قرار دهند. آنها فکر می کردند اگر یک طرف میز ۶ قدرت باشد، ما توان آن را نداریم که منطق خود را به کرسی بنشانیم. فکر می کردند تحریم ها را برای این ملت بزرگ ادامه دهند. دانشمندان بزرگ ما، جوانان ایثارگر و فداکار ما در دانشگاهها دستاوردهای بزرگی دارند و شما می بینید که بیش از ۱۳۰ دستاورد مهم در طول ۲ سال گذشته بعد از برجام داشتیم، برجام حرکت ما را کند نمی کند، ما پس از برجام توانستیم از همکاری کشورهای دیگر به خوبی استفاده کنیم، با کشورهای اروپایی همکاری داریم، با روسیه و چین همکاری داریم، در بسیاری از پروژه ها از جمله تحقیقات ایزوتوپهای پایدار در حال همکاری با این کشورها هستیم.

وی افزود: این همکاری ها با دقت و سرعت بیشتر ادامه پیدا می کند، برای اولین بار بعد از برجام، ایران در فرایند تجارت هسته ای قرار گرفته است، مواد هسته ای را خریدیم و فروختیم، حدود ۴۰۰ تن کیک زرد را از خارج خریدیم و وارد کردیم و چند تن را فروختیم، ما در تجارت هسته ای ورود کرده ایم. ما در همکاری هسته ای در دنیا مسیر جدیدی را آغاز کردیم.

روحانی تأکید کرد: ما در مسیر فناوری خودمان کوتاه نیامدیم، کوتاه نخواهیم آمد و ملت ایران برای حفظ دستاوردهای علمی و فناوری خود یک لحظه درنگ نمی کند. ما برای تحقیق و  فناوری از کسی اجازه نمی گیریم، البته آماده تعامل و همکاری هستیم و مبنای ما از اول تعامل سازنده با دنیا بود.

وی افزود: ما به انرژی هسته ای نیاز داریم و من در این جا می خواهم از همه کسانی که در طول سالیان دراز و سالهای اخیر برای پیشرفت کشور تلاش کرده اند، سپاسگذاری کنم. ما به دنیاثابت کردیم به عهدمان وفاداریم. ما ملتی هستیم که فرهنگمان و دینمان به ما یاد داده اگر با کسی عهد و پیمانی بستیم، قراردادی بستیم و توافقی انجام دادیم، آغازگر نقض توافق نخواهیم بود.

رییس جمهور کشورمان گفت: تحریکات زیادی بعد از برجام انجام دادند که آن را با دست خودمانتخریب کنند، نمی دانستند ملت ایران بیدارتر و هشیارتر از این حرف ها است. اگر شما می خواهید نقض عهد کنید باید خودتان بهایش را پرداخت کنید. 

وی افزود: ۱۵ ماه است که این اقای جدید که سر کار آمده و ادعای فراوان دارد، با فراز و نشیب فراوان در سخن و عملش تلاش می کند برجام را نابود کند. ظاهرا می گویند تازه فهمیدیم در برجام کلاه سرمان رفته، قبلا نفهمیدیم. البته چنین ادعایی درست نیست؛ توافق ما بر مبنای برد برد است، هیچ کس در آن ضرر نمی کند. با این حال، آنها فکر می کنند ضرر می کنند و کلاه سرشان رفته، ولی ساختمان برجام اینقدر محکم بوده که با فشارهای مختلف ۷، ۸ و ۹ ریشتری هم ساختمان مقاوم  آن دچار فروپاشی نشده است.

وی تأکید کرد: این یکی از نکات مهمی است که ملت ما و نمایندگان ملت ما در مذاکراتشان با قدرتهای بزرگ جهان همواره مدنظر داشته اند، ساختمان ساختمانی نبود که به راحتی بلرزد، دیدید میلیاردها خرج کردند اما تا امروز نتوانستند آن را نابود کنند و اگر روزی هم بتوانند به برجاملطمه بزنند، ما در افکار عمومی ایران پیروز هستیم؛ چرا که به عهدمان وفادار بوده ایم.

رییس جمهور کشورمان گفت: اگر آنها عقب نشینی کنند معنایش این است که به پیمانهایشان وفادار نیستند و آبرو و حیثیت خود را لکه دار کرده اند. ما پیشبینی های لازم را کرده ایم؛ برجام باشد یا نباشد بدون آمریکا یا با آمریکا هیچ مشکلی برای فناوری و زندگی ما پیش نمی اید؛ فکر می کنند با تبلیغات خودشان می توانند ملت ما را پیشمان کنند، مردم ما صبوری و ایستادگی بالاتر از آنی دارند که آنها فکر می کنند و از مسیر انقلاب و راه حق دست برنخواهند داشت.

وی تأکید کرد: ما در نقض پیمان آغازگر نیستیم، ولی بدانند اگر برجام را نقض کنند پشیمان می شوند، آمادگی ما بیشتر از آن مقداری است که آنها فکر می کنند و خواهند دید اگر نقض پیمان کنند اثارش را کمتر از ۱ هفته می بینند. پارسال دستور دادیم تحقیقات خود را شروع کنند اولین قدم در این زمینه را هم برداشتیم، تا راه ما مشخص است، به فکر تهدید کسی نیستیم.

روحانی تصریح کرد: قدرت ما حتی قدرت نظامی ما برای تجاوز به کشوری دیگر نیست؛ ما روابطمان با همسایگان دوستانه خواهد بود، آنهایی که سخنان ناروا و نادرست می زنند خواهند فهمید که این حرفا به سود آنها نیست، اینجور آدمها در تاریخ زیاد دیده ایم. حکومتهای مختلف را در آمریکا دیده ایم و این حکومت اخیر هم مشکلی برای ما نخواهد بود.

وی افزود: توصیه ما به کشورهای منطقه این است که به قدرتهای این چنینی تکیه نکنید، به قدرت خودتان تکیه کنید، بیایید در کنار هم باشیم، موشک ما موشک دفاعی است، ما برای دفاع از کشورمان البته هر نوع سلاحی که لازم باشد درست می کنیم، برای اینکه در این منطقه ناامن و جهان ناامن بتوانیم امنیت مردممان را حفظ کنیم، اما سلاح ما برای تجاوز نیست.

وی تأکید کرد: سلاح ما علیه همسایگان نیست، ما می خواهیم در منطقه همه  قدرت بزرگ باشیم و مشکلات را با هم حل و فصل کنیم.  راه و مسیر ما مسیری است که در چارچوب مصلحت و منافع ملی ترسیم شده است. دستاورهای ما در زمینه های هسته ای بیشتر خواهد شد، جایگاه ملت ما بالاتر خواهد رفت و ملت ما در مسیر پیشرفت گام های استوارتری برخواهد داشت.

روحانی گفت: ملت ما از این مشکلات عبور خواهد کرد. روز فناوری هسته ای روز تلاش مستمر جوانان اندیشمند و دانشمند و عالم ما برای تحقق توسعه کشور است. مفهوم این روز و مفهوم پیشرفت و توسعه چیزی است که ملت ما هر روز ادامه خواهد داد. امیدوارم همه محققین و همه ملت ما روزبه روز موفقیتهای بیشتری را شاهد باشند.

کد خبر 341040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.