سقوط تیانگونگ -۱ و آغاز ساخت سفینه فضایی دائمی توسط چین

یکشنبه اول آوریل بود که با توجه به گمانه‌زنی‌های بسیار، ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ چین در اقیانوس آرام سقوط کرد و به تمام صحبت‌های فراوان که احتمال سقوط آن را در ایران پیش‌بینی کرده بودند پایان داد.

مرتضی بارونی عضو مرکز نجوم ادیب در این زمینه به ایمنا گفت: سفینه Tiangong-۱ ۳۴ فوت طول و ۱۱ فوت عرض و بیش از نه تن وزن دارد، این سفینه دو بخش دارد که یکی آزمایشگاهی است و مکان استقرار فضانوردان است و یک مدل منبع که سیستم‌های خورشیدی در آنجا وجود دارد.

وی ادامه داد: این سفینه در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۱ بدون سرنشین به فضا پرتاب شد و ۲۱۷ مایل بر بالای زمین چرخید، به مدت پنج سال فعال بود و میزبان دو خدمه فضانورد و یک ماموریت لنگر اندازی بدون سرنشین بود.

بارونی گفت: این سفینه سرانجام درماه مارس ۲۰۱۶ کنترل خود را از دست داد و سفر بی وقفه خود به سمت زمین را آغاز کرد.

جانشین Tiangong۱، Tiangong-۲ است که در سپتامبر ۲۰۱۶ به مدار زمین پرتاب شد و سه فضانورد یک ماه بعد در آنجا ساکن شدند و یک لوله روباتیک به نام Tianzhou-۱ با این سفینه ملاقات کرد و چندین سوخت گیری و لنگرگیری را در این زمینه انجام داد.

وی ادامه داد: سرانجام این سفینه فضایی در تاریخ یکم اوریل ساعت ۸:۱۶ بعدازظهر در اتمسفر زمین آتش گرفت، شکسته شده و در جنوب اقیانوس آرام سقوط کرد.

بارونی در رابطه با برنامه بعدی چینی ها گفت: چین تصمیم دارد تا ساخت یک سفینه فضایی دایمی را آغاز کند و اولین ماموریت با خدمه را در سال ۲۰۲۰ انجام دهد.

کد خبر 340986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.