ولیعهد سعودی موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت

 تنها چهار روز پس از آنکه رژیم صهیونیستی هجده فلسطینی را در نوار غزه به شهادت رساند، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی موجودیت این رژیم را به رسمیت شناخت.

به گزارش ایمنا، وی در مصاحبه با مجله آمریکایی «آتلانتیک» پاسخ به این پرسش که «آیا معتقد هستید که مردم یهود حق دارند دولت ملت خود را دستکم در بخشی از سرزمین اجدادی شان داشته باشند؟» اظهار کرد: من معتقدم، هر مردمی، در هر جایی، حق دارند در کشور امن خودشان زندگی کنند. من اعتقاد دارم که فلسطینی ها و اسرائیلی ها حق دارند که سرزمین خودشان را داشته باشند. اما ما باید توافق صلحی داشته باشیم تا ثبات برای هر فردی تضمین شده و روابطی عادی وجود داشته باشد.

مجله آتلانتیک از ولیعهد سعودی همچنین پرسید که «آیا با موجودیت اسرائیل مخالفتی که مبنای مذهبی داشته باشد، ندارید؟» بن سلمان پاسخ داد: ما نگرانی های مذهبی در مورد سرنوشت قدس و حقوق مردم فلسطینی داریم. ما هیچ مخالفتی با هیچ یک از مردمان دیگر نداریم.

وی در مواجهه با این پرسش که «عربستان سعودی به طور سنتی بیشترین پروپاگاندای یهودستیزی را ایجاد کرده است» اظهار کرد: کشور ما مشکلی با یهودیان ندارد.

بن سلمان که در سفری دو هفته ای به آمریکا یعنی بزرگترین حامی اسرائیل رفته، تمایلش را برای برقراری ارتباط با صهیونیست ها آشکار کرد و گفت: اسرائیل در مقایسه با وسعتش یک اقتصاد بزرگ و رو به رشد است. البته که ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و اگر صلحی برقرار شود، سود زیادی میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهایی مانند مصر و اردن ایجاد می شود.

اظهارات بن سلمان حدود چهار ماه پس از آن بیان می شود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ۱۵ آذر ۹۶ در سخنانی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و اعلام کرد بزودی سفارت کشورش را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد. این تصمیم ترامپ با مخالفت های جهانی روبرو شد.

رویترز درباره اظهارات بن سلمان نوشت: این نشانه ای علنی از نزدیک تر شدن روابط ریاض و تل آویو است.

در همین راستا، عربستان اخیرا برای اولین بار حریم هوایی خود را جهت پرواز مستقیم شرکت هندی ایر ایندیا به تل آویو باز کرد. در هفتاد سال گذشته حریم هوایی عربستان سعودی بر روی پرواز های رژیم صهیونیستی و همچنین سایر شرکت های هوایی خارجی که به سوی سرزمین های اشغالی پرواز می کردند، بسته بود. در دو دهه گذشته تنها دو پرواز مستقیم از عربستان سعودی به سوی رژیم صهیونیستی انجام شد. این دو پرواز متعلق به دونالد ترامپ و جورج دبلیو بوش دو رییس جمهوری فعلی و اسبق آمریکا بود.

یک مقام صهیونیستی در ماه نوامبر تماس های محرمانه با عربستان را فاش کرد. 

به گزارش ایمنا، اشتیاق ولیعهد سعودی برای ارتباط با صهیونیست ها در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه ۱۰ فروردین ماه ۹۷ به راهپیمایی فلسطینی ها که به مناسبت سالگرد «روز زمین» در نوار غزه برگزار شد، حمله کرد و آنها را به خاک و خون کشیده شد. بر اثر این حمله هجده فلسطینی به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر زخمی شدند.
بن سلمان در مصاحبه با آتلانتیک که متن آن روز دوشنبه به وقت محلی منتشر شد، اشاره ای به این اقدام صهیونیست ها نکرد. 

منبع: ایرنا

کد خبر 340558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.