برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌ها در ۲۴ اسفند۹۶

برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ به انتخاب گروه اقتصاد خبرگزاری ایمنا جهت دسترسی بهتر مخاطبان به شرح زیر ارائه می‌شود:

کاهش شتاب بازار مسکن

تیتر یک روزنامه دنیای اقتصاد به موضوع خرید و فروش آپارتمان در ۲۰ روز اسفند اختصاص دارد. این روزنامه نوشته است: افت هیجان خرید مسکن در اسفند به کاهش شتاب رشد قیمت آپارتمان در پایتخت منجر شد. آمارهای دفتر اقتصاد مسکن از کارنامه معاملات ملک در ۲۰ روز اول اسفند نشان می‌دهد شیب تغییرات ماهانه قیمت مسکن از ۵ درصد در بهمن به ۳ درصد در ماه پایانی سال کاهش یافت و سرعت رشد نقطه‌ای قیمت نیز کند شد. اطلاعات تکمیلی از تحولات بازار مشخص می‌کند، این رخداد قیمتی ناشی از کاهش ۳۰ درصدی حجم معاملات خرید در اسفند نسبت به ماه قبل از آن بوده است که منشأ آن نیز به جذب تقاضای سرمایه‌ای توسط بانک‌ها -با انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد- برمی‌گردد.

اجرای قانون و هزینه فرصت

حمید قنبری در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته است: چرا بعضا در تخصیص منابع اشتباه می‌شود؟ چون دولت‌ها هنگامی که تصمیمات مربوط به تخصیص منابع را می‌گیرند به این نکته توجه ندارند که این تصمیمات جدا از آثاری که در هنگام اتخاذ آنها مدنظر بوده است، بر سایر مسائل و اولویت‌های جامعه آثار جانبی دارد. یعنی هر تصمیمی که در رابطه با مصرف منابع برای یک هدف اتخاذ می‌شود، از منابع لازم برای اتخاذ تصمیمی دیگر می‌کاهد.

سه نوع دلار در کانال ۴۸۰۰

گزارش دیگر دنیای اقتصاد به وضعیت بازار ارز اشاره دارد. روز گذشته صرافی‌های منتخب شاخص بازار ارز را ۴ هزار و ۸۰۴ تومان قیمت زدند تا ۳ نوع دلار در این کانال قرار بگیرد. نرخ این ارز در معاملات غیررسمی و قیمت حواله آن دو نوع دیگری بودند که نوسانات خود را در محدوده‌های مختلف کانال ۴هزار و ۸۰۰ تومان به ثبت رساندند. بازارساز ارزی در این روز توانست با بالا آوردن قیمت خود به نرخ حواله دلار و بازارهای مرزی مانع از نوسان‌گیری دلالان بازار غیررسمی شود. معامله‌گران غیررسمی قصد داشتند با جوسازی پیرامون تغییرات در وزارت امور خارجه آمریکا، قیمت این ارز را به کانال ۴هزار و ۹۰۰ تومان ببرند.

اولین قرارداد نفتی خصوصی ها

تعادل تیتر یک خود را به قرارداد توسعه میدان نفتی آبان به کمک روس ها اختصاص داده است. چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ حالا در کنار ۱۲تیرماه این سال، روزی معنادار برای صنعت نفت خواهد بود. عصر دیروز قرارداد توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب در قالب مدل جدید موسوم به IPC میان شرکت ملی نفت ایران، زاروبژنفت روسیه و شرکت دانا انرژی منعقد شد. قراردادی که هدف آن دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸هزار بشکه در روز و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده است. گزارش «تعادل» در این باره را در ادامه می‌خوانید.

سرعت‌گیر رشد اقتصادی در سال ۹۷

روزنامه کسب و کار در تیتر یک خود آمار اقتصادی ۹ ماهه کشور را بررسی کرده و نوشته است: براساس اعلام مرکز آمار ایران، در ۹ ماهه امسال تولید ناخالص داخلی با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت رشد ۴.۷ درصدی داشته است. در حالی که قبلاً طبق گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی کشور حدود ۴ درصد اعلام شده بود.

حذف ارز دلالی

صفحه اقتصاد روزنامه شرق گفتگوی را با مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی انجام داده است. هرچند مسئولان بانک مرکزی تأکید می‌کنند که سامانه ارزی جدید «نیما» می‌تواند بازار ارز را مدیریت و ساماندهی کند، اما آنها که از دلالی نفع می‌برند و زورشان زیاد است، مخالف راه‌اندازی این سامانه هستند و دراین‌باره مقاومت می‌کنند. برخی از این صرافی‌ها نیز تأکید دارند که اصلا در جریان این سامانه نیستند. برخی دیگر نیز هرچند اسم سامانه را شنیده‌اند و هنوز اطلاعات دقیقی از این سامانه ندارند، اما می‌گویند از این سامانه استفاده نخواهند کرد؛ بااین‌حال مهدی کسرایی‌پور، مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، با بیان اینکه با راه‌اندازی این سامانه واسطه‌گران ارز حذف می‌شوند، تأکید می‌کند که تسهیل تأمین ارز برای تجار و تأمین ارز در یک فضای رقابتی و امن از اهداف راه‌اندازی این سامانه است و به مدیریت بازار ارز کمک می‌کند.

ساماندهی حساب‌های دولتی

روزنامه شهروند در گزارش صفحه اقتصاد خود موضوع ساماندهی حساب های دولتی را بررسی کرده است. حساب ۸۴‌درصد از سازمان‌ها به بانک مرکزی منتقل شد. اسفند پارسال بود که حسن روحانی رئیس‌جمهوری انتقال حساب‌های شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی را مورد تأکید قرار داد. حالا درست در یک‌سالگی این گفته‌ها، بانک مرکزی می‌گوید که از ۱۰۶۱ سازمانی که مشمول این بودند، ۸۸۸ تای آنها در بانک مرکزی افتتاح حساب کرده‌اند.‌

وارداتچی ها علیه تولید تیلاپیا

گزارش اقتصادی دیگر روزنامه شهروند هم به موضوع تولید و واردات ماهی تیلاپیا اختصاص یافته است. مردم کشورمان گرچه در مصرف بسیاری از محصولات غذایی اساسی ازجمله گندم، برنج، میوه، شکر، روغن و نمک و... از میانگین جهان‌ افزون‌ترند اما درخصوص سرانه مصرف ماهی با کمی بیش از ١٠کیلوگرم در حقیقت ١٢کیلوگرم از متوسط مصرف سرانه جهانی پایین‌ترند. درحال حاضر با اجرای پروژه‌های توسعه متعدد تولید آبزیان به یک‌میلیون تن در ‌سال می‌رسد، اما برای دستیابی به سرانه جهانی، افزایش تولید سالانه حداقل به تولید دومیلیون تن نیاز است.

کد خبر 339579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.