بازی‌های بومی و محلی گنجینه‌ای از باورهای فرهنگی اقوام

لنجان-رییس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی شهرستان لنجان گفت: نکته مهم و حایز اهمیت در بازی‌های بومی و محلی وجود آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که در دل این بازی‌ها نهفته است و بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان هر دیار بوده که بر همین اساس گنجینه‌ای از باورهای فرهنگی اقوام به‌شمار می‌آید.

امیرحسین صمدانی در حاشیه سومین جشنواره استانی فرهنگی ورزشی (دا) در فولادشهر، در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: باید توجه داشت حیات یک جامعه در حیات فرهنگ آن خلاصه می شود و در این میان بخش مهمی آن فرهنگ را بازی‌های بومی و محلی تشکیل می‌دهد از این رو فراموش کردن این بازی‌ها و فرهنگ غنی که در دل آنها نهفته است به‌ معنای حذف قسمتی بزرگ از میراث گذشتگان خواهد بود.

وی افزود: نکته مهم و حایز اهمیت در بازی‌های بومی و محلی وجود آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که در دل این بازی‌ها نهفته است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان هر دیار بوده و بر همین اساس گنجینه‌ای از باورهای فرهنگی اقوام به‌شمار می‌آید از این‌رو اگر به این ورزش‌ها توجه نشود، قطعا گام به گام قسمت‌هایی از فرهنگ بومی و اصیل خود را از دست خواهیم داد.

رییس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی شهرستان لنجان، این شهرستان را ایرانی کوچک با رنگین‌کمانی از اقوام مختلف معرفی کرد و گفت: امروزه احیای سنت‌ها و بازی‌های محلی، بومی و کهن به کاهش آسیب های اجتماعی کمک فراوانی خواهد کرد از این‌رو با توجه به پتانسیل‌های بالای فرهنگی شهرستان لنجان و همچنین تنوع اقوام اصیل ایرانی در این شهرستان برآن شدیم سومین جشنواره استانی فرهنگی ورزشی (دا) را در این شهرستان پر آوازه میزبان باشیم.

وی با بیان اینکه شهرستان لنجان در گستره تاریخ و فرهنگ ایران زمین، دارای جایگاه رفیع و بالایی است، ادامه داد: در این دوره از جشنواره (دا) باحضور ۱۰ شهرستان و یکصد ورزشکار از شهرستان‌های تابعه استان اصفهان برگزار شد.

صمدانی اضافه کرد: ما در شهرستان لنجان بر این باوریم احیاء بازی‌های بومی محلی نیازمند هدف‌گذاری است و بر همین اساس تلاش فراوانی شده تا بتوانیم در راستای شناسایی و احیای این گونه ورزش‌ها گام‌های بیشتری را برداریم.

وی عنوان کرد: روستاهای شهرستان لنجان ظرفیت بالقوه‌ای را در خود جای داده‌اند از این‌رو طی سال‌های گذشته تلاش شده است با احیاء و ترویج فرهنگ ورزش در بین نسل جوان در روستاها نشاط و سرزندگی را در میان این قشر تاثیرگذار در روستاها افزایش دهیم.

رییس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی شهرستان لنجان با بیان اینکه عدم توجه به غنی سازی اوقات فراغت مهاجرت از روستاها را درپی دارد، خاطرنشان کرد: باید به این مهم توجه داشت که حمایت در ساخت و تهیه فضاهای مناسب ورزشی در مناطق روستایی اهمیت به سزایی در حفظ و احیاء ورزش‌های بومی محلی دارد و قطعا با تهیه امکانات لازم در روستاهای شهرستان لنجان می توان زمینه حضور ورزشکاران روستایی در عرصه ورزش کشور را مهیا کرد.

کد خبر 338722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.