فرقی بین جان مردم تهران و سیستان و بلوچستان نیست

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به جریان فیش ۸۰ میلیونی حقوق پزشکی در سراوان گفت: حکومت باید بین جان مردم و هزینه یکی را انتخاب کند و از سوی دیگر زمانی که یک پزشک به منطقه محروم اعزام می‌شود تمام بار آن منطقه را باید به دوش بکشد و هزینه آن را هم دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهر موهبتی عصر امروز (چهارشنبه ۹ اسفند) در جمع خبرنگاران بابیان اینکه سازمان‌هایی مثل آموزش‌وپرورش و بنیاد شهید بدهی‌های خود را به بیمه سلامت پرداخت نمی‌کنند، اظهار کرد: امیدواریم این سازمان‌ها فکری به حال بدهی‌های معوق خود بکنند، منابع بیمه محدود و این بدهی‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی در خصوص همپوشانی بیمه‌ها اظهار کرد: در قانون بودجه، سازمان بیمه سلامت مکلف به رفع همپوشانی کل بیمه‌ها شده و دستورالعمل رفع همپوشانی باید توسط این سازمان صادر شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: طبق پیش‌بینی انجام‌شده دستورالعمل رفع همپوشانی بیمه‌ها در دو یا سه‌ماهه ابتدای سال ۹۷ابلاغ می‌شود.

موهبتی افزود: بخشی از مطالبات ارائه‌دهندگان خدمت ازجمله دانشگاه‌ها، داروخانه‌ها و بخش خصوصی در اصفهان را تا پایان سال پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره اعلام آمادگی رییس بیمارستان الزهرا اصفهان برای کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌ها در صورت پرداخت مرتب و ماهانه بودجه بیمارستان، گفت: بیمارستان‌ها برای خرید تجهیزات موردنیاز به بودجه نیاز دارند و در صورت نداشتن بودجه ناگزیر به تهیه تجهیزات مورد نیاز خود با قیمت بیشتر می‌شوند که این باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. 

۹ هزار میلیارد تومان بدهی به دلیل عدم رعایت سقف بودجه

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: درخواست رییس بیمارستان الزهرا  به‌صورت پایلوت در اصفهان  انجام می‌شود اما در سال آینده باید تلاش بر رعایت سقف بودجه و پروتکل‌های وزارت بهداشت باشد چرا که رعایت نکردن سقف بودجه ۹ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ایمنا در خصوص تعیین تعرفه پزشکان اظهار کرد: شورای عالی بیمه باهدف تعادل میان عرضه‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمت در عرصه سلامت پس از بحث‌های کارشناسی  مصوبه‌ای را ابلاغ می‌کند که در هر صورت ممکن است عده‌ای ناراضی باشند اما نارضایتی مردم به علت حمایت بیمه‌ها کمتر است.

موهبتی بابیان اینکه نقش مردم در نظام ارجاع در حال حاضر پنج درصد است، افزود: به ازای هر هزار تومان افزایش قیمت، مردم ۵۰ تومان پرداخت می‌کنند درحالی‌که بار مالی این افزایش قیمت برای بیمه‌ها بیشتر است اما شورای عالی بیمه بین ارائه‌دهنده و خریدار تعادل ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران  در خصوص نقاط ضعف و قوت طرح تحول سلامت با بیان اینکه وظیفه دولت تسهیل سازی در حوزه سلامت برای مردم است، گفت: یکی از رویکردهای طرح تحول نظام سلامت بیمه رایگان برای محرومان بوده حالا اینکه امکان شناسایی برخی از این افراد وجود نداشته به‌اشتباه بودن طرح بازنمی‌گردد.

وی افزود: دیگر رویکرد طرح تحول سلامت کاهش پرداختی مردم  در بستری با نظام ارجاع بود که از ۳۷ درصد به پنج  درصد رسید یعنی در صورتی‌که هزینه درمان ۱۰ میلیون تومان باشد بیمار تنها ۵۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد کرد.

موهبتی بابیان اینکه این طرح حکمی قانونی اما بر زمین‌مانده بود، تصریح کرد: سیاست‌های کلی سلامت و برنامه پنجم حکم به اجرای این طرح داده‌اند اما کسی از چرایی عدم اجرای آن سؤال نکرد و به‌ محض اجرای طرح از چرایی اجرای آن سؤال شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به بازسازی ۱۰۰ درصدی و تجهیز ۵۰ درصدی بیمارستان‌ها گفت: ایجاد ۲۴ هزار تخت بیمارستانی در حالی است که هنوز به شاخص استاندارد که ۲.۵ تخت به ازای هر هزار نفر است، نرسیده‌ایم و منابع طرح تحول سلامت با تخصیص اندک در این حوزه‌ها هزینه شد ولی عده‌ای می‌گویند پول طرح به جیب پزشکان رفته است.

موهبتی تأکید کرد: در مقابل اقامت پزشکان در بیمارستان‌ها و مناطق محروم باید هزینه به پزشک پرداخت شود با توجه به اینکه در بسیاری از مناطق محروم پزشک وجود نداشت.

سه هزار مرکز بهداشت در کشور راه اندازی می شود

وی از ساخت بیش از سه هزار مرکز بهداشت در کشور خبر داد و گفت: حضور پزشک خانواده در حاشیه شهرها و روستاها از مزایای این طرح است برای بررسی طرح علاوه بر نقاط ضعف باید به نقاط قوت هم توجه کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تأکید بر اینکه مردم باید از طرح راضی باشند، گفت: طبق گزارش‌های مختلف ۸۰ مردم از طرح رضایت داشته‌اند، اما محقق نشدن منابع مصوب شده برای این طرح به هر دلیل به معنای اشتباه بودن اصل طرح تحول سلامت نیست.

موهبتی با تأکید بر اینکه طرح تحول سلامت اشکالاتی دارد، اظهار کرد: باید بدون انتقام‌گیری و نگاه جناحی و توجه به منافع ملی اجازه دهیم مشکلات طرح برطرف شود.

فرقی بین جان مردم تهران و سیستان و بلوچستان وجود ندارد

این مقام مسئول با اشاره به جریان فیش ۸۰ میلیونی حقوق پزشکی در سراوان گفت: حکومت باید بین جان مردم و هزینه یکی را انتخاب کند و از سوی دیگر زمانی که یک پزشک به منطقه محروم اعزام می‌شود تمام بار آن منطقه را باید به دوش بکشد و هزینه آن را هم دریافت می‌کند، فیش حقوقی ۸۰ میلیونی در تهران این حساسیت را ایجاد نمی‌کند در حالی‌که فرقی بین جان مردم تهران و سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

وی بابیان اینکه افرادی که درد فقر و بی‌پولی را نچشیده‌اند متوجه طرح تحول سلامت نمی‌شوند، تصریح کرد: این محرومان هستند که باید در ارزیابی طرح تحول سلامت شرکت کنند و از سوی دیگر تعرفه پزشکان که سال‌ها تغییر پیدا نکرده بود، با این طرح اصلاح شد.

موهبتی افزود: اصل افزایش تعرفه پزشکان درست است همان‌طور که حقوق کارمندان، اجاره‌ها و دیگر هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند در زمینهٔ دریافت‌های غیرمتعارف هم کاهش جدی داشته‌ایم و این بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: زمانی که تعرفه‌ها پنج سال ثابت می‌ماند و در عین‌حال تمام هزینه‌های جاری زندگی پزشک افزایش پیدا می‌کند، پیامد طبیعی این وضعیت دریافت‌های غیرمتعارفی است که با اجرای طرح تحول سلامت کاهش چشمگیر داشته اما وجود تخلفات هم طبیعی است.

وی در خصوص طرح همپوشانی بیمه‌ها گفت: مهم‌ترین اشکال دو دفترچه‌ای بودن افراد اخلال در نظام برنامه‌ریزی کشور است کما اینکه طبق اعلام مرکز آما ایران ۱۰.۵ درصد مردم کشور (۸ میلیون نفر) فاقد پوشش بیمه‌ای هستند درحالی‌که جمع دفترچه‌های بیمه به حدود ۸۰ میلیون می‌رسد  اما در حال حاضر همپوشانی با صندوق تأمین اجتماعی در تمدید و تعویض دفترچه‌ها  صد در صد کنترل‌ شده است و تا سال آینده دستورالعمل رفع همپوشانی با تمامی صندوق‌های بیمه ابلاغ می‌شود.

موهبتی با اشاره به بیمه بیماران خاص گفت: ۶۴ هزار بیمار خاص در کشور و ۴هزار بیمار خاص در اصفهان به‌صورت کاملاً رایگان خدمات دریافت می‌کنند و وزارت بهداشت هم  تنها ۲۱۶ میلیارد تومان برای این بیماران هزینه می‌کند.

وی افزود: طبق مصوبه جدید مجلس چند بیماری خاص که پرهزینه‌ترین و نیازمندترین بیماران هستند ازجمله بیماران اوتیسم، پروانه‌ای و متابولیک بدون برنامه‌ریزی برای منابع مالی به لیست قبل اضافه شد که باعث نگرانی است و امیدواریم منابع مالی مورد نیاز این طرح پیش‌بینی شود.

کد خبر 338493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.