ضوابط طراحی نمای ساختمان‌ در اصفهان چیست؟

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان نمای ساختمان‌ها را بخشی از مشاعات شهری دانست و گفت: بخش عمده سیمای یک شهر را نمای ساختمان‌ها تشکیل می‌دهد، از این رو برای طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ها، اجرای ضوابط لازم الاجرا است.

محمد عقیلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این ضوابط راجع به کیفیت نما، استفاده از مصالح و رنگ ساختمان‌ها است و اینکه نمای هر ساختمان باید نسبت به نمای ساختمان‌های مجاور خود هماهنگ و از شلوغی و آشفتگی خالی باشد.

وی تصریح کرد: حفظ و تقویت هویت و اصالت شهرسازی و معماری اصفهان، ساماندهی و نظم بخشی به وضعیت موجود منظر شهری برای کاهش بی نظمی‌ها و جلوگیری از اغتشاشات بصری، هماهنگی و همخوانی با اقلیم شهر اصفهان، مدون سازی ضوابط ویژه سیمای شهری و نمای ساختمان‌ها به منظور نهادینه سازی و امکان اجرا و نظارت در دستورالعمل اجرایی سیما و منظر شهری اصفهان مورد تاکید قرار گرفته است.

رییس اداره طراحی شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نمای ساختمان جزء مشاعات شهری به شمار می‌رود، گفت: نمای ابنیه شهری اصفهان مشاع شهر محسوب می‌شود، از این رو ضوابط موجود چگونگی نمای ساختمان‌ها را مشخص کرده است.

وی ادامه داد: طراحی نما با بهره‌گیری از سلایق کارفرما در قالب ضوابط پیش بینی شده، انجام می‌شود، البته هدف شهرداری یکسان‌سازی نمای ساختمان‌ها نیست و اعتقاد ندارد نما بر اساس طرح‌های قدیم اجرا شود، اما هماهنگی نماهای شهری لازم است.

عقیلی با بیان اینکه هویت در سیما و منظر شهری فقط مربوط به گذشته معماری نبوده و به نوعی به دیگر تحولات بستگی دارد، تصریح کرد: شاخصه‌های طراحی یک نمای خوب شامل شناسنامه معماری اصفهان، شناخت و درک مکان، ترکیب هنر با مهندسی معماری، پیروی از مفاد پروانه ساختمان و یا طرح معماری مورد تأیید، توجه به رنگ شهر و محیط، استفاده از آجر در نما و طراحی مدرن با پشتوانه سنت معماری اصفهان است.

وی گفت: سازمان سیما و منظر شهری یکی از زیرمجموعه‌های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان است که بیشترین توجه و فعالیت آن به مسایل معماری و ساختمان سازی بازمی‌گردد و با توجه به تاریخی بودن شهر اصفهان تلاش شده اقدامات این سازمان با هویت معماری سبک اصفهان همخوانی داشته باشد.

کد خبر 338430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.