۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
نهیب کویر

شهرضا -هرکس توجیهی می‌آورد، از گناهانی که باعث خشم خداوند شده تا سوء مدیریت و برخی هم که تلاش می‌کنند با واقعیت تغییر اقلیم مواجه شوند، راهکار قابل قبولی ارایه نمی‌کنند. همه سخنان مسئولان کشور در این سال‌ها در یک جمله خلاصه می‌شود، «فلات ایران در معرض خشکی قرار دارد».

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، دشت‌ها و تالاب‌ها خشکیده، کشاورزی در معرض فروپاشی است، صنعت از بی‌آبی جان به لب شده و شهرها با خطر جیره‌بندی آب مواجه هستند؛ آب که نباشد، هیچ چیز نیست، کشاورزی و دامداری در مرحله نخست نابود می‌شود و بعد از آن صنعت و در آخر، اگر تلاشی نکنیم، انسان‌ها. اگر با پرگار خشکسالی، دایره‌ای پیرامون ایران بکشیم، استان اصفهان در نقطه پرگار قرار دارد و شهرضا هم که بخشی از پیکر اصفهان است، تنی دارد رنجدیده از زخم‌های شمشیر خشکسالی.

طاعون خشکسالی

سمیه محمودی، نماینده شهرضا از بحران بی آبی در استان این گونه می‌گوید: اگر دولت و مسئولان برای کم‌آبی اصفهان کاری نکنند، اوضاع به شدت بحرانی می‌شود.

وی با اشاره به تهدید ریزگردها برای هوای استان، تأکید می‌کند: باتوجه به وجود تالاب گاوخونی که اینک خشک شده این خطر برای استان اصفهان نیز وجود دارد، اما اینجا شرایط بدتر است، چون ریزگردهای گاوخونی سمی است.

عضو مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دیدگاه برخی از مدیران ارشد کشوری، تصریح می‌کند: اصفهان را استانی برخوردار می‌دانند، در حالی که واقعیت این گونه نیست و معضلات این استان نیز، در حد سایر مناطق مهم کشور است.

محمودی با بیان اینکه منطقه جنوب استان در هیچ یک از طرح‌های آبی جایگاهی نداشته است، می‌گوید: از کمیته مدیریت بحران آب استان، چیزی نصیب شهرضا نمی‌شود.

مرثیه جان سوز

اما مرثیه جان سوز آب شهرضا به اینجا ختم نمی‌شود، کشاورزی شهرضا نیز پنجه در پنجه دیو خشکسالی انداخته و به زودی مغلوب این پیکار نابرابر خواهد شد. نهیب کویر از هرسو تن دشت‌هایی که روزی به انبار غله استان معروف بود را می‌لرزاند و کشاورزان، انگشت حیرت به دهان دارند و در اندیشه‌ای پریشان که سرانجام این کابوس سیاه، چیست؟

رضا باقری، مدیر جهادکشاورزی شهرضا از وضعیت وخیم منابع آبی این شهرستان می‌گوید: میزان آب قابل استحصال شهرستان از ۲۳۶ میلیون مترمکعب به ۸۵ میلیون مترمکعب و سطح زیرکشت محصولات شهرستان نیز از ۱۲۷۶۷ هکتار به ۱۰۵۵۲ هکتار کاهش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: منابع آبی شهرستان ۶۵ درصد کاهش یافته و به تبع آن تولید محصولات زراعی ۲۰ درصد و سطح زیر کشت، ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

قلم خشکسالی

قلم خشکسالی، این صفحه سفید را بیش از آنچه فکر می‌کنیم، سیاه کرده است تا پیش از این روزی «دشت آسمان»، «دشت مهیار» و مزارع کوچک و بزرگ این منطقه منبع درآمد صدها خانواده بود، اما امروز رمقی برای آن باقی نمانده است. دورنمای شهرمان اصلا خوب نیست، نباید خود را فریب دهیم، اگر تا دیروز صدای پای خشکسالی را می‌شنیدیم، امروز او به پشت دروازه‌های شهر رسیده است.

محمدحسین صالح، رییس آب و فاضلاب شهری شهرضا از آینده‌ خطرناک خبر می‌دهد و می گوید: وضعیت آبی شهرضا بسیار نگران کننده است در هیچ سالی در ماه‌های دی و بهمن، برای تأمین آب شرب مشکل نداشتیم، اما امسال مشکلات از نیمه زمستان ایجاد شد.

وی تأکید می‌کند: از روزهای آینده احتمال جیره بندی آب در شهرضا وجود دارد و اگر شهروندان در رعایت الگوی مصرف همکاری نکنند این احتمال هر لحظه قوی‌تر می‌شود.

رییس آب و فاضلاب شهری شهرضا از خشک شدن پنج حلقه از چاه‌های تأمین کننده آب شرب شهرضا خبر می‌دهد و می افزاید: سطح آب چاه‌های تأمین کننده آب شرب شهرضا از ۸۰ متر به ۱۳۰ متر افزایش یافته است، اما باز هم آب نداریم.

صالح اضافه می‌کند: اگر شهروندان بخواهند همانند سالیان گذشته در آستانه سال نو و ایام خانه تکانی، در مصرف آب اسراف کنند به نوعی خودکشی دسته جمعی، اقدام کرده‌اند.

کد خبر 338420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.