عدم حضور مسئول فنی داروخانه‌ها تخلف رایج بخش بهداشت و درمان اصفهان

مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان گفت: عدم حضور مسئول فنی در داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها بیشترین تخلف بخش بهداشت و درمان استان اصفهان در بررسی پرونده های تعزیرات حکومتی در سال جاری بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا صالحی پیش از ظهر امروز (شنبه ۵ اسفند) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان تعزیرات حکومتی باهدف کنترل بازار و جلوگیری از اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و مسافران نوروزی طرح نظارتی ویژه نوروز را از ۱۵ اسفندماه جاری تا ۱۵ فرودین ۹۷ اجرا می‌کند.

وی افزود: طی این طرح فعالیت واحدهای صنفی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌ها رصد می‌کند تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف نسبت به احقاق حق مردم اقدام کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان گفت: این طرح باهدف حصول آمادگی لازم برای مقابله با نابسامانی در بازار عرضه و تقاضا و جلوگیری از اجحاف و گران‌فروشی کالا و خدمات و در سه بخش کالا و خدمات _اعم از صنفی و غیر صنفی_، بهداشتی، درمانی و دارویی و قاچاق کالا و ارز اجرا می‌شود.

وی افزود: اماکن تاریخی، تفریحی و فرهنگی، مراکز عمده تهیه و توزیع مواد غذایی، رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری شهری، اغذیه‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، جایگاه‌های سوخت، درمانگاه‌ها، آمبولانس‌های خصوصی ازجمله اماکن تحت نظارت طرح ویژه نوروز است.

صالحی ادامه داد: تعداد پرونده‌های ورودی به سازمان تعزیرات در بخش کالا و خدمات ۱۶ هزار و ۶۲۱ پرونده بوده که تعداد ۱۷ هزار و ۹۱۳ پرونده با عملکرد ۱۰۸ درصدی مختومه شده است که این تعداد شامل پرونده‌های ورودی سال ۹۶ و تعدادی از پرونده‌های باقی‌مانده از سال ۹۵ بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان تعداد پرونده‌های ورودی بخش بهداشت و درمان را ۴ هزار و ۷۳ پرونده اعلام کرد و گفت: تعداد ۳ هزار و ۹۷۹ پرونده از این بخش در سال ۹۶ و با عملکرد ۹۷ درصدی مختومه شده است همچنین در بخش قاچاق کالا و ارز ۲ هزار و ۷۳۳ پرونده وارد و ۳ هزار ۶۱ پرونده با عملکرد ۱۱۲ درصدی مختومه شد.

صالحی با بیان اینکه فراوانی پرونده‌ها در بخش کالا و خدمات ۱۷ درصد و در بخش قاچاق کالا و ارز ۶ درصد کاهش و در بخش بهداشت و درمان ۳۶ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: همچنین در بخش کالا و خدمات گران‌فروشی، عدم درج قیمت و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ترتیب پرتعدادترین تخلفات و در بخش بهداشتی و درمانی عدم حضور مسئول فنی در داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها و عدم رعایت بهداشت محیط بیشترین آمار تخلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزایش پرونده‌ها در بخش بهداشت و درمان را ناشی از افزایش نظارت و قدرتمند بودن تیم‌های بازرسی دانست و گفت: با این‌وجود سازمان تعزیرات مرجع رسیدگی‌ است و نظارت و رصد عملکرد واحدهای صنفی بر عهده دیگر سازمان‌ها است.

صالحی افزود: تعداد اکیپ‌های بازرسی در طرح ویژه نوروز سه اکیپ متشکل از نمایندگان ارگان‌های مسئول خواهد بود که این تعداد تا شش اکیپ قابل‌افزایش است.

وی استان اصفهان را جزء استان‌های موفق درزمینهٔ رسیدگی به شکایات و تنظیم بازار دانست و اظهار کرد: رسیدگی‌های ما به‌روز است و پرونده معطلی نداریم.

کشف ۴۶ کیلو طلا و جواهر اماراتی قاچاق در اصفهان

صالحی همچنین از کشف ۴۶ کیلو طلا و جواهر قاچاق به ارزش ۵ و نیم میلیارد تومان در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: این جواهرات که شامل زمرد، برلیان، الماس و یاقوت بود از کشور امارات واردشده و در اصفهان کشف و ضبط شد.

وی افزود: جواهرات قاچاق به نفع دولت ضبط و متخلف به پرداخت ۱.۵ برابر یعنی ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شد.

مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی اصفهان ادامه داد: تعطیلی ۳ داروخانه به علت عدم حضور مسئول فنی، جریمه ۴۷۱ میلیون ریالی ۲ شرکت فروش تجهیزات پزشکی به علت گران‌فروشی، تعطیلی یک واحد بسته‌بندی سبزی به علت گران‌فروشی، تعطیلی یک مرکز دندانپزشکی به علت عدم حضور مسئول فنی، یک مرکز ارتودنسی به علت عدم رعایت بهداشت و یک مرکز خدمات آمبولانس خصوصی به علت نداشتن مجوز، عدم رعایت مقررات، عدم حضور مسئول فنی و عدم رعایت استاندارها ازجمله موارد برخورد با متخلفین بوده است.

صالحی ادامه داد: در مجموع ۱۱ ماهه امسال در بخش کالا و خدمات مبلغ ۴۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، در بخش قاچاق کالا و ارز مبلغ ۲۵۷ میلیارد تومان و در بخش بهداشت و درمان مبلغ یک میلیارد تومان جریمه از واحدهای متخلف دریافت شده است.

وی توضیح داد: در بخش بهداشت و درمان اغلب قوانین منجر به تعطیلی مراکز می‌شود و همین امر موجب پایین بودن میزان جریمه دریافتی در این بخش شده است.

صالحی از کاهش ۴۵ درصدی تخلفات نسبت به سال ۹۲ خرداد و گفت: آرامش فضای بازار، رونق اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده از دلایل این کاهش است.

مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی اصفهان در پاسخ به خبرنگار ایمنا در خصوص فعالیت مجدد واحدهای صنفی تعطیل‌شده، اظهار کرد: طبق قانون مراکز متخلف باید به مدت ۱۵ یا ۲۰ روز تعطیل و یا پروانه کسب آن‌ها به مدت ۶ ماه تعلیق شود که این قانون توسط سازمان تعزیرات اعمال می‌شود، فعالیت مجدد این واحدها با کسب مجوزهای لازم از سازمان مربوطه است که باید با دقت بیشتری صورت گیرد.

صالحی فرهنگ، رقابت و نظارت را سه عنصر لازم برای کنترل بازار دانست و گفت: نیاز ما حضور هم‌زمان این عناصر در تنظیم بازار است در حال حاضر تنها از مراکز نظارتی انتظار کنترل و تنظیم بازار می‌رود درحالی‌که فرهنگ، پاسخگوی نیاز ما در بازار است.

وی با بیان اینکه عدم وجود فضای رقابتی در بین اصناف و وجود انحصار نه‌تنها باعث کاهش کیفیت اجناس شده بلکه باعث افزایش تخلفات می‌شود، تصریح کرد: پوشاک، تلفن همراه، برنج و مواد آرایشی و بهداشتی بیشترین کالاهای قاچاق شده در کشور است.

صالحی عدم هماهنگی عرضه و تقاضا و بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را علت متغیر بودن قیمت تخم‌مرغ اعلام کرد.

کد خبر 338123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.