به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در آیین سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی با بیان این که امروز جوانان این کشور، اراده و انگیزه لازم را برای رسیدن به پیشرفت دارند، گفت: دولت باید محیط لازم را ایجاد کند و اگر میخواهیم کشور پیشرفته در علم و فناوری باشیم، محیط علمی باید برای پژوهش آزاد باشد.
وی تصریح کرد: اساتید در دانشگاهها باید بتوانند راحتتر نظرات خود را به صورت آزادانه بیان کنند؛ البته این به معنای آن نیست که بخواهند در دانشگاه ترویج مسایل سیاسی داشته باشند، چرا که محل ترویج مسایل سیاسی کلاس درس و دانشگاه نبوده بلکه احزاب است. استاد از لحاظ علمی باید آزاد باشد تا هر نظری که به آن رسید را در تمامی علوم چه حقوق، جامعهشناسی، علوم سیاسی و غیره عالمانه و آزادانه بیان کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر استادی مجبور شد در بیان نظر، خود را سانسور کند، مشخص است که در شیوههای خود مشکل داریم.باید در پژوهش آزاد باشیم و نباید هدف پژوهش را از ابتدا تعیین کنیم. در رابطه با یک نظریه، فرضیه و چارچوبی که مطرح میشود، باید تحقیق لازم صورت گیرد تا نتیجه مشخص شود، نه اینکه از پیش هدف یک پژوهش مشخص باشد.
هیچ کشوری با انزوا به رشد و پیشرفت دست نمی یابد
روحانی همچنین گفت: خداوند به ما استعداد و انگیزه لازم را عطا کرده و جوانان مشتاقانه در این مسیر حضور دارند و باید دولت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها، مجلس و دستگاه قضایی دست به دست هم دهند و محیط مناسب را برای انجام پژوهش و آزادی در علم در دانشگاهها بوجود آورند، اگر اینطور شد، پیشرفت در کشور، تحرک و سرعت مییابد.
وی با تأکید بر ضرورت ارتباط با مراکز علمی جهان برای پیشرفت در موضوعات مختلف علمی، اظهار کرد: هیچ کشوری با انزوا به رشد و پیشرفت دست نمی یابد، اگر روابط علمی خود را با دنیا محدود کنیم هیچ فایدهای برای ما نخواهد داشت. اگر دانشجویی میخواهد در سمیناری در خارج از کشور حضور پیدا کند، نباید قبل و بعد از حضور، او را مورد سوال و جواب قرار دهیم چرا که در دنیای علم این حرفها وجود ندارد و در رشتههای تخصصی باید بتوانیم با دنیا تعامل کنیم؛ این بسیار نادرست است که به اساتید و پژوهشگران مشکوک باشیم.
وی تاکیدکرد: اساتید، دانشجویان و پژوهشگران ما به دین، فرهنگ، کشور و آینده ملت خود علاقه مند هستند و سخت گیریهای بیجا باید از مسیر فعالیت آنها کنار برود. اگر با دنیا و مراکز تحقیقاتی جهان تعامل خوبی داشته باشیم و پروژههای مشترک را تعریف و به نتیجه برسانیم سریعتر به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد. باید از آنچه دنیا به آن رسیده استفاده کرد و آن مسیر را ادامه دهیم.
روحانی با یادآوری این که باید در تحقیقها و پژوهشها مشکلات روز کشور و تحقیقات کاربردی که این مشکلات را به نتیجه برساند مد نظر قرار دهیم، افزود: ما امروز در کشور مشکلات فراوانی نظیر آلودگی هوا داریم که مردم با آنها مواجهاند و ناچار میشویم روزهایی مدارس را بخاطر آلودگی هوا تعطیل کنیم و این در حالی است که این مشکل قابل حل است و باید پژوهشگران، دانشگاهها و اندیشمندان دست به دست هم داده و راهحل و منشأ آلودگی را پیدا کرده و با آن مقابله کند.
صنعت ناقص باعث کاهش هوای تنفسی مردم شده است
وی با بیان این که صنعت ناقص باعث کاهش هوای تنفسی مردم شده است، گفت: مطمئناً همه منابع آلودگی مانند خودروها، کارخانهها و موتورها، قابل حل و یا برطرف شدن هستند که باید با پژوهش به راهحل این مشکلات دست پیدا کنیم.
رییس جمهوری با بیان این که مشکل ترافیک و آلودگی هوا در همه شهرهای بزرگ جهان وجود دارد، تصریح کرد: کاهش آلودگیها یکی از موضوعات اولویتدار در دولت دوازدهم است که در بودجه سال آینده نیز منابع خوبی برای آن در نظر گرفته شده است و هر طرح و پژوهشی که بتواند موجب کاهش آلودگی هوا شده و هوای سالم را به ریههای مردم برساند و بتواند با گرد و خاک و ریزگرد مقابله کرده و در زمینه بهرهوری آب و رفع مشکل کمآبی و بیآبی کمک کند، برای ما اولویت دارد.
روحانی با بیان این که در تحقیق و پژوهش باید مرز علم و دانش افراد مشخص و برای پژوهش در موارد خاص زمینه فراهم شود تا به اکتشافات و اختراعات مهم دست پیدا کنیم، گفت: ما در کشور مشکل زلزله داریم و شاید بشود بشر در مسیر پیشرفت علم و دانش به جایی برسد که زلزله را پیشبینی کند، اما امروز پژوهشگران ما میتوانند در ساختن سازه مقاوم در برابر زلزله طراحیهای خود را انجام داده و حرکت جدیدی را در این راستا سامان دهند.
وی یادآور شد: تاکنون تأکید بر این بود که دانشگاه باید پژوهش محور باشد و بتواند علم جدیدی را در اختیار بگذارد، دانشگاه ها نقال نیستند که علمی که ۱۰ سال قبل بوده و پنج سال پیش ترجمه شده و امسال استاد دانشگاه آن را برای دانشجو توضیح دهد ، با این اقدام دانشجوی ما به ۳۰ سال قبل به دانشی که در غرب بوده برمی گردد. ما برای نقالی نیامده ایم ما برای علوم پایه و برای ایجاد خلاقیت و ابداع آمده ایم.
وی با بیان این که معیار دانشگاه ها باید کارآفرینی باشد، تصریح کرد: برنامه و بودجه در سال های آینده باید بر مبنای کارآفرینی به دانشگاه ها اختصاص یابد. امروز دانشگاه ما باید علاوه بر پژوهشمحوری در راستای حل مشکلات جامعه از جمله معضل اشتغال، کارآفرین هم باشد و آن دانشگاهی امتیاز دارد که همه فارغالتحصیلان آن پس از ۲ سال بیکار نباشند.
روحانی با یادآوری این که جذب دانشجو و دروس دانشگاهی، هنگامی که منجر به تولید کار و اشتغال در جامعه نشود، ایراد دارد، افزود: سازمان برنامه و بودجه در سالهای آینده باید بودجه دانشگاهها را بر مبنای کارآفرینی آنها اختصاص دهد. امروز باید در کشور بازار کار بزرگی را ایجاد کنیم، چرا که استخدام دولتی بسیار محدود است و خود دولت هنوز به چابکی مورد نظر دست نیافته است؛ معیار پژوهش باید صنعتی شدن محصول و به دست آوردن بازار بوده و معیار دانشگاه خوب باید کارآفرینی آنها باشد.
رییس جمهوری ادامه داد: پژوهشها باید منتهی به تصرف بازار و صنعتی شدن و تجربی شدن بشود، دستیابی به این هدف نیاز به تجدید نظر در برنامهها، کنکور دانشگاهها، جذب دانشجو و چگونگی آمایش واحدهای دانشگاهی دارد. ما باید بر مبنای زمینههایی که در کشور وجود دارد از علم و دانش و استعداد جوانان برای آینده کشور، استفاده کنیم. مطمئناً آینده بهتری در انتظار دانشگاهها، پژوهش، فناوری و علم برای جوانان است و همه باید در این راستا تلاش و کوشش کنیم.
برای علم و دانش نمیتوان مرز و محدودیت قائل شد
روحانی با بیان این که امروز جوانان این کشور، اراده و انگیزه لازم برای رسیدن به پیشرفت دارند با بیان این که ایران بزرگ، در طول تاریخ منشاء تمدن، علم و دانشوری بوده است، گفت: دانشگاه همواره در تحولات سیاسی و اجتماعی نقش اساسی داشته و دارد.
وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع اصحاب علم و برگزیدگان این رویداد علمی، افزود: ایران کشوری است که در دو مقطع پیش از اسلام و پس از اسلام نقشی ارزنده در تولید و رشد علم و ایجاد و پرورش تمدن بشری داشته است. پیش از اسلام در ایران باستان صاحبنظران، اندیشمندان، هنرمندان، معماران و عالمانی در این کشور داشتیم که با خلق تمدنی در خور رقابت با تمدنهای بزرگ و باستانی آن زمان مثل تمدن مصر، چین و یونان خلق ، ایران را به کشوری بزرگ که اندیشه، حرف، برنامه و مراکز علمی و دانشوری برجسته داشت، تبدیل کرده بودند.
روحانی با تشریح مقطع دوم و پس از اسلام، اظهار کرد: اساساً اسلام نه تنها پیروان خود را به علم و دانش دعوت میکرد، بلکه این مکتب با امر به خواندن آغاز شد. اسلام آیینی است که به علم و دانش مزیت بخشیده و برای آن برتری قائل است. اسلام در دورهای که باسواد بودن در شبه جزیره عربستان مزیت به حساب نمیآمد و اشراف و بزرگان در آن دوره سواد نداشتن را برای خود مزیت میدانستند و حتی باسوادی را برای خود عار میدانستند، برای علم و دانش مزیت و برتری قایل شد و به پیروان خود آموخت که باید علم را از هر کجا که مقدور است، آموخت.
علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمیشود
نظر شما