دردی که از سرطان سینه خبر می دهد

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: تشخیص خوب و به موقع پزشکان در درمان بیش از ۷۰ درصد از سرطان‌های بدخیم تاثیرگذار است.

فریبرز مکاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زمینه ستون‌های اصلی درمان سرطان‌ اظهار کرد: تشخیص سرطان با نمونه‌برداری امکان‌پذیر است و طی کردن این مسیر برای تشخیص سرطان ضروری است.

 وی با بیان اینکه جراحی، شیمی درمانی، ایمنی درمانی و پرتو درمانی ستون‌های اصلی درمان سرطان است، افزود: شیمی درمانی به روش‌های سبک و سنگین انجام شده و باید بدانیم در طول درمان نباید آن را رها کرد و باید همواره تا درمان کامل، بیمار تحت نظر پزشک باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره جراحی انواع سرطان‌ گفت: آن دسته از سرطان‌ها که در موضع خود رشد کرده و به موضع اطراف شیوع نیافته در مراحل ابتدایی قابل درمان است.

وی با بیان اینکه در دسته‌ای از سرطان‌ها تومورها بزرگ بوده و درجه تمایز پایین و مهاجم دارند، افزود: برای درمان این نوع سرطان باید تومور را از بدن استخراج کرده و با جراحی و انجام آزمایش نسبت به درمان بیماران اقدام کرد.

مکاریان با بیان اینکه تشخیص خوب و مناسب پزشکان  در درمان بیش از ۷۰ درصد از سرطان‌های بدخیم تاثیرگذار است، گفت: چنانچه بیمار به حال خود رها شده و بیماری‌اش پیشرفت کند، درمان با شیمی درمانی و اشعه درمانی ادامه می‌یابد و این در حالی است که این روش‌های درمانی جزو مراحل آخر درمان است.

 وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد بیماران مبتلا به سرطان دردی را احساس نمی‌کنند، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد تومورهای پستان بدون درد  بوده و بیمار نسبت به معاینه خود اقدام نمی‌کند و اکثر  افرادی که دارای درد در ناحیه سینه در زمان قاعدگی‌ هستند، به سرطان خوش خیم سینه مبتلا شده‌اند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه در بیماری سرطان، سلول مبتلا از رشد طبیعی خارج شده و به صورت خودکار و بیش از نیاز بدن تولید مثل می‌کند، گفت: داروهای شیمی درمانی سرعت تولید مثل سلول را کاهش می‌دهد و در بازه زمانی منجر به از بین بردن قدرت ترمیم سلول نیز می‌شود.

مکاریان با تاکید بر اینکه سلول‌های سالم  بدن قدرت ترمیم بسیار شگفت‌انگیزی دارد، افزود: به همین دلیل است که داروهای شیمی درمانی در مراحل درمان چندین بار برای بیمار تجویز می‌شود و این در حالی است که در این شرایط سلول‌های سرطانی نابود و سلول‌های سالم بدن دوباره ترمیم می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شیمی درمانی دارای عوارض گذرایی بوده و همانند یک جراحی به آن نگاه می‌شود، گفت: باید بیماران با صبر و تحمل این عوارض گذرا را  کاهش دهند تا درمان خوبی را داشته باشند.

کد خبر 337582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.