تجربه تبریزی ها؛ الگوی اصفهانی ها

معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و ولگردهای خیابانی که در مجموع به همه آنها آسیب‌های "کف خیابانی" می‌گویند، از آن دسته آسیب‌های اجتماعی است که به اعتقاد بسیاری از آسیب‌شناسان و کارشناسان اجتماعی هنوز کسی نتوانسته راه حلی اساسی برای آن بیابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آسیب‌های اجتماعی معضلی است که روز به روز با قدرت و وسعت بیشتری در شهرها و روستاهای کشور ریشه می‌دواند و حرکت کج‌دار و مریز دستگاه‌های مختلف هنور نتوانسته مرهمی بر این درد اجتماعی باشد. هر اقدامی نیز که در این راستا صورت گرفته مسکّنی مقطعی بوده که در برخی موارد حتی کمتر از یک ساعت اثر دارد.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از وجود معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها روز به روز چهره کلانشهرهای کشور را مخدوش می‌کند و این در حالی است که مسئولان اصفهان با تخصیص اعتبار برای راه اندازی مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی" سعی در پاک کردن چهره شهر از این دست آسیب‌ها دارند.

این در حالی است که چندی پیش مسئولان شهر تبریز مدعی شدند که با راه‌اندازی مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی"، شهرشان امروز عاری از هرگونه ولگرد و معتاد بی‌خانمان است که این ادعا منجر شد تا مسئولان شهری در اصفهان نیز اقدامات صورت گرفته در تبریز را رصد کرده و در نهایت راه‌اندازی مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی" را در دستور کار خود قرار دهند.

کارتن‌خوابی در تبریز مدیریت شد

سردار محمد علی نصرت، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا از تجربیات مسئولان تبریز در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه کارتن‌خوابی و معتادان ولگرد گفت: تا قبل از راه‌اندازی مرکز کاهش آسیب در تبریز، اقدامات مختلف و موازی از سوی دستگاه‌ها و همچنین سازمان‌های مردم نهاد صورت می‌گرفت که نتیجه قابل توجهی را به دنبال نداشت.

وی با تاکید بر اینکه اعتیاد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، افزود: موادمخدر جزو پنج آسیب جدی کشور است که رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص این آسیب ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که این آسیب زمینه‌ساز بسیاری از گرفتاری‌ها برای افراد شده و فرصت‌های زیادی را از آنان می‌گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در کشور در ارتباط با درمان و کاهش آسیب، ورود جدی و شایسته‌ای نداشته‌ایم، اظهار کرد: استفاده نکردن از ظرفیت‌های جامعه  در این زمینه، به ویژه در حوزه اولیه پیشگیری و کار فرهنگی از ضعف‌های اصلی در حوزه مبارزه با مواد مخدر است که نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی صحیح در این بخش هستیم.

سردار نصرت با بیان اینکه به دنبال تشدید آسیب‌های موجود در بخش کارتن‌خوابی در شهر تبریز راه‌اندازی مرکزی که بتوان در کنار درمان، اشتغال معتادان برای عدم بازگشت دوباره آنها به مصرف مواد را نیز مدیریت کرد، در دستور کار قرار گرفت، افزود: در دولت یازدهم با پیگیری‌هایی که به عمل آمد برای انجام این کار موافقت شد، البته در ابتدای امر با مشکلات تامین اعتبار و محل مورد نظر روبه‌رو بودیم.

وی اضافه کرد: در نهایت با مطالعات صورت گرفته زمینی به مساحت چهار هکتار با ظرفیت ۲۰ سوله بزرگ و بیش از شش هزار متر مربع برای راه‌اندازی مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی" توسط شهرداری و با موافقت شورای اسلامی تبریز اختصاص یافت و در نهایت مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی تبریز با اعتبار چهار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال حاضر  در استان آذربایجان شرقی حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز اقامتی میان مدت (کمپ‌ها) و مرکز ۱۶ نگهداری  و درمان می‌شوند که از این تعداد اکنون ۶۰۰ نفر در مرکز ماده ۱۶ هستند، افزود: در ابتدای امر با تحویل این اشخاص به وسیله پلیس و نگهداری یک شب آنها در قرنطینه، غربالگری توسط دانشگاه علوم پزشکی با استقرار کلینیک و آمبولانس انجام شده و در ارتباط با نوع درمان تصمیم نهای گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: بعد از سم‌زدایی انتقال به سالن‌های بهبود بر اساس مقاومت بدنی فرد صورت می‌گیرد و سپس نسبت به اشتغال این افراد با مشارکت سازمان فنی‌و حرفه‌ای اقدام می‌شود.

مبارزه با اعتیاد اولویت ۱۰ سال اخیر مسئولان تبریز بود

سردار نصرت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو هزار نفر در شهر تبریز تحت پوشش خدمات مرکز کاهش آسیب قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: این افراد در ۱۰ کارگاه ویژه مشغول  به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه در جبهه مبارزه با مواد مخدر مهم‌ترین قطعه تعیین کننده اشتغال افراد است، یادآور شد: تا اشتغال صورت نگیرد هویت به افراد باز نگشته و اعتماد به نفس آنان بالا نمی‌رود خانواده پذیری و جامعه پذیری هم نخواهند داشت.

سردار نصرت با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر اولین اولویت مسئولان استان آذربایجان شرقی مسایل اجتماعی در حوزه مواد مخدر بوده است، اضافه کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته خوشبختانه مواد مخدر به اولویت چهارم معضلات اجتماعی تبدیل و نه تنها نرخ شیوع اعتیاد را کنترل کردیم بلکه آمار شیوع ۲.۱ درصد نیز کاهش یافته است.

مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی"، فعالیت‌ مسئولان را هدفمند می‌کند

 کوروش محمدی، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهرداری اصفهان سال‌هاست که به حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود کرده و تاکنون اعتبارات زیادی را نیز در این بخش هزینه کرده است، اظهار کرد: این در حالی است که فعالیت‌های صورت گرفته طی دوره‌های گذشته به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب خروجی خوبی را نداشته است.

وی با اشاره به تجربه موفق مسئولان مدیریت شهری تبریز در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: مدیریت‌ شهری اصفهان در کنار شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر بازدیدی را از فعالیت‌های صورت گرفته در تبریز انجام دادیم که با توجه به نتایج مطلوب این طرح را الگوبرداری کرده و برای اجرا در اصفهان بومی‌سازی کردیم.

مشاور رییس سازمان بهزیستی در امور آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر طرح احداث و راه‌اندازی مرکز آموزش و توانمندسازی شهروندان آسیب دیده اجتماعی و معتادان متجاهر با حمایت استانداری اصفهان و اهتمام شهردار و شورای شهر و دستگاه‌های مرتبط به تصویب رسید، گفت: این مرکز قرار است در بازه زمانی چهار ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید.

تخصیص اعتبار پنج میلیارد تومانی شهرداری برای راه‌اندازی مرکز"کاهش آسیب‌های اجتماعی"

وی با بیان اینکه اعتبار پنج میلیارد تومانی برای راه‌اندازی مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی" در بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان اختصاص یافته است، افزود: تامین زمین و ساخت مرکز بر عهده شهرداری اصفهان است و پس از بهره‌برداری در اختیار دیگر دستگاه‌های مسئول به تناسب مسئولیتی که دارند، قرار می‌گیرد.

محمدی با بیان اینکه در چارچوب این طرح می‌توان ادعا کرد که از نیمه دوم سال آینده همه معتادان متجاهر در این مرکز تحت آموزش و توانمندسازی قرار می‌گیرند، افزود: علاوه بر درمان و توانمندسازی زمینه کارآفرینی معتادان نیز در در این مرکز فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی" اصفهان فعالیت‌های صورت گرفته توسط خیرین و سازمان‌های مردم نهاد منسجم شده و با برنامه‌ریزی بهتری می‌توان نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه افراد آسیب دیده در مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی"  به صورت گذرا و موقت نگهداری نمی‌شوند، گفت:  هدف این طرح جمع‌آوری و رها کردن افراد معتاد نیست. در واقع هدایت افراد، آموزش، درمان، توانمند سازی وایجاد اشتغال از اهداف نهایی این طرح است.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح اقدامات مهمی در رابطه با توانمدسازی زنان، پاک‌سازی چهره شهر از وجود متکدیان و معتادان متجاهر انجام شود تا این گروه از شهروندان که دچار آسیب شدند با فراهم شدن این فرصت بتوانند به زندگی عادی خود باز گردند.

محمدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در گام نخست ۶۰۰ نفر در مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی" اصفهان ساماندهی شوند، گفت: سعی بر آن داریم نسبت به توانمندسازی همه معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و زنان نیازمند برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم.

مراکز درمانی اعتیاد در اصفهان تنها به درمان سرپایی بسنده می‌کنند

مصطفی هادی زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز با اشاره به وجود بیش از ۱۰ درصد مراکز درمان اعتیاد کشور در استان اصفهان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:این در حالی است که دراین مراکز تنها به ارایه خدمات درمان سرپایی بسنده می‌شود و مراکز اقامتی اصفهان نیز ظرفیت قابل توجهی برای نگهداری و توانمندسازی معتادان ندارند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده معتادان نسبت به عدم وجود فضای مناسب برای درمان فرد معتاد در اصفهان همواره گلایه داشته و درخواست راه ‌اندازی مرکز بزرگتری را داشتند، ‌افزود: از این رو ما در استان اصفهان به این نتیجه رسیدیم که با راه‌اندازی مرکزی بزرگ‌تر زمینه اشتغال معتادان را نیز فراهم کنیم.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه برای این امر الگوگیری از راه‌اندازی مرکز "کاهش آسیب‌های اجتماعی" در تبریز در دستور کار مسئولان شهری اصفهان قرار گرفت، افزود: بر این باوریم که اجرای این طرح در اصفهان موفقیت آمیز خواهد بود چرا که تبریز از نظر آسیب در رتبه ۲۸ کشور و اصفهان در رتبه ۲۳ کشور  قرار دارد همچنین در حال حاضر در اصفهان ظرفیت ۱۲۰ نفره را برای درمان داریم و سایر مراکز به صورت داوطلبانه با تامین هزینه درمانی به وسیله خود اشخاص فعال هستند.

به گزارش ایمنا؛ فعالیت مراکز اقامتی میان مدت در چارچوب دستورالعمل و پایبندی بر اصول اخلاقی سبب ارتقاء کیفیت خدمات پیشگیری از اعتیاد می‌شود و علاوه براین جمع آوری معتادان کارتن خواب‌ها روزانه از سطح شهر انجام می شود و سازمان بهزیستی و شهرداری و دستگاه های متولی تلاش می کنند تا معتادان کارتن خواب را سر و سامان دهند.

کد خبر 337546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیرا IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    1 0
    درود بر شما، در کنار تجربۀ تبریزی ها بد نیست به تجربۀ امام موسی صدر در جنوب لبنان نیز نظری داشته باشیم. او در کتاب «ادیان در خدمت انسان» طی مصاحبه ای می گوید نخستین کاری که برای بهبود اوضاع شهر صور انجام داده این بوده که تکدی گری را ممنوع کرده اما پیش از آن به نمایندگی از افراد متمکن مسئولیت تامین خوراک و پوشاک و نیازهای اساسی آنان را بر عهده گرفته به گونه ای که آنها پس از ممنوعیت تکدی گری یک مستمری ثابت در منزلشان دریافت کنند.ادیان در خدمت انسان، ص 65