۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
روز ماشین حساب به دستان مبارک

ماشین حساب و مهندسی دست در گردن هم دارد. بسیاری نماد مهندسی را ماشین حساب می‌دانند؛ وسیله‌ای برای انجام محاسبات عددی که کاربردهای مختلفی دارد. این ابزراهای کاربردی تکاملی جالب در طول تاریخ داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز مهندس در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال پنجم اکتبر با نام روز مهندس از سوی کشورهای اروپایی انتخاب شده است. روز مهندس در هلند سومین چهارشنبه ماه مارچ برگزار می‌شود. برخی از کشورها مانند ایرلند، بلغارستان و مالزی یک هفته در سال را با این عنوان جشن می‌گیرند. کانادا ماه مارس را به عنوان ماه مهندس برگزیده و در دنیا ۲۳ ژوئن روز جهانی "زنان در مهندسی" نامگذاری شده است.  در ایران پنجمین روز از آخرین ماه سال شمسی روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی "خواجه نصرالدین طوسی" و روز مهندس انتخاب شده است. خواجه نصرالدین طوسی از بزرگترین فلاسفه و ریاضی‌دانان و دانشمندان ایرانی است.

ماشین حساب و مهندسی دست در گردن هم دارند. بسیاری نماد مهندسی را ماشین حساب می‌دانند؛ وسیله‌ای برای انجام محاسبات عددی که کاربردهای مختلفی دارد. ساده‌ترین ماشین حساب‌ها تنها محاسبات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام می‌دهد. ماشین حساب‌های پیشرفته‌تر می‌تواند انواع توابع مهم ریاضی را پیاده‌سازی کند. ماشین حساب‌های نوین در واقع تلفیقی از ماشین حساب و رایانه است و امکانات گسترده‌تر و سریع تری همچون رسم نمودار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

زمانی دایره اعدادی که بشر می‌شناخت، اندک بود؛ انسان بود و انگشتانش که از آن به عنوان ابزار شمارش استفاده می‌کرد. امروزه، برای بسیاری از مردم، ماشین حساب یک برنامه کاربردی است که بر روی گوشی‌های هوشمند خود دارند، اما تا قبل از اینکه این ابزارهای لوکس وارد زندگی بشر شود، ماشین حساب‌ها به تدریج تکامل پیدا کرد. احتمالا چوب خط‌هایی که در قدیم انسان‌ها برای حساب و کتاب از آن استفاده می‌کردند، قدیمی‌ترین نوع ماشین حساب است. ۲۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در امپراتوری بابل از چرتکه استفاده می‌شد.

اروپاییان در قرن هفدهم ابزارهایی مکانیکی را به عنوان ابزار حساب اختراع کردند. اسلایدی مورب که از چوب کشویی تشکیل شده بود و با استفاده از مقیاس‌های لگاریتمی می‌توانست ضرب‌های سریع انجام دهد. نخستین ماشین‌های آنالوگ در دوران باستان برای محاسبات نجومی استفاده می‌شد که از آن جمله می‌توان اسطرلاب (۱۵۰-۱۰۰ سال قبل از میلاد) را نام برد .اسطرلاب در بین ستاره شناسان مسلمان استفاده زیادی داشت.

در سال ۱۶۱۷، "جان نپیر"، ریاضی‌دان اسکاتلندی، وسیله‌ای ساده به‌نام استخوان‌های نپیر ساخت که از آن برای ضرب و تقسیم اعداد استفاده می‌شد؛ این نام به این دلیل به دستگاه او داده شد که برای ساخت مهره‌ها از استخوان یا عاج استفاده کرده بود.

نخستین ماشین حساب مکانیکی 

در سال ۱۶۲۲ شخصی به‌نام "ویلیام اوترد" اولین خط‌کش محاسبه  را اختراع کرد . "ویلهلم شیکارد" در سال ۱۶۲۳ دستگاهی به‌نام ساعت محاسباتی ساخت که می‌توان آن را نخستین ماشین‌حساب مکانیکی نامید.

۲۰ سال بعد نیز "پاسکال" وسیله ای به‌نام « پاسکالین» برای محاسبه مالیات در فرانسه و همچنین "لایبنیتز" که فیلسوفی آلمانی بود یک ماشین محاسبه ساخت. سپس "گاتفرد ویلیام لیبنیز"(۱۶۴۶-۱۷۱۶)، ریاضی­دان و فیلسوف آلمانی ساخت ماشین حساب چهار کاره (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) را مدیریت کرد که محاسبه گر پله‌ای نامیده شد. بعدها "جرج شوتز" ماشینی به اندازه یک پیانو برای ایجاد جدول‌های لگاریتم ساخت.

در سال ۱۸۸۴  "ای.فلت" آمریکایی دستگاه «کامپتومتر» را اختراع کرد که اولین نمونه موفق ماشین‌حساب کلیددار محسوب می‌شود. ماشین‌حسابی به‌نام «میلیونر» نیز که اجازه عمل ضرب مستقیم در هر عددی را می‌داد.

نیمه اول قرن بیستم شاهد توسعه تدریجی ماشین‌حساب‌های مکانیکی بود. ماشین ۱۰ کلیده "دالتون" که در ۱۹۰۲ ارایه شد و بعدها توسط شرکت‌های بسیار زیادی تولید شد یکی از اولین نمونه‌های این قرن است. شرکت "آی .بی . ام"  نخستین ماشین‌حساب تمام- ترانزیستوری را در سال ۱۹۵۴ و سه سال بعد اولین نمونه تجاری آن را به نام آی . بی . ام  ۶۰۸ معرفی کرد که بسیار بزرگ بود و در حدود ۸۰ هزار دلار قیمت داشت.

اما شرکت ژاپنی "کاسیو" در همان سال اولین نمونه جمع‌وجور الکترونیکی جهان را ساخت. در دهه ۱۹۶۰ مدل‌های بسیار زیادی توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کامپتومتر شرکت "بل" و ماشین‌حساب شرکت "شارپ" با ۲۵ کیلوگرم وزن و ۲۵۰۰ دلار قیمت اشاره کرد .

سال ۱۹۶۷ نخستین ماشین حساب‌های جیبی اختراع شد. "Texas Instruments" دستگاهی به نام "Cal Tech" اختراع کرد. ماشین حسابی ۴۵ اونسی دارای یک صفحه کلید کوچک با ۱۸ کلید و خروجی بصری که تا ۱۲ رقم داشت و نمونه اولیه از دستگاه متعلق به سال ۱۹۶۷ در موزه ملی تاریخ آمریکا موسسه اسمیتسونیان یافت می شود.

سال ۱۹۷۱ نخستین ماشین حساب‌های جیبی کوچک ظهور کرد. "Busicom" سازنده این دستگاه آن را "Busicom LE-۱۲۰A “HANDY" نامید.

درسال ۱۹۷۲ نخستین دستگاه‌های ارزان‌قیمت به‌نام «سینکلر کمبریج» با ۳۰ دلار قیمت معرفی شد. 

پس از آن در سال ۱۹۷۴ نخستین ماشین حساب های قابل برنامه ریزی به بازار امد. HP-۶۵ دستگاهی بود که "Hewlett-Packard" روانه بازار کرد و نخستین ماشین‌حساب جیبی قابل برنامه‌ریزی با قابلیت بیش از ۱۰۰ دستورالعمل بود.


 

ماشین‌حساب اف ایکس ۷۰۰ شرکت کاسیو به‌عنوان نخستین نمونه گرافیکی در سال ۱۹۸۵ باعث شد در دهه ۱۹۹۰ و اواخر قرن بیستم دیگر مرز میان کامپیوترهای جیبی و ماشین‌حساب‌های گرافیکی چندان مشخص نباشد. در سال ۲۰۰۳ نخستین ماشین حساب گرافینگ لمسی به بازر امد. "Sharp" دستگاهی با نام "Sharp EL-۹۶۵۰" به بازار فرستاد. 

سال ۲۰۱۰ نخستین ماشین حساب های گرافیکی رنگی را شرکت کاسیو با نام " Casio PRIZM" روانه بازار کرد.

رفته رفته کامپیوترها، پیشرفته‌تر شد و امروزه محاسبات بسیار پیچیده به کمک ابزارهای تکنولوژیک با سرعت و دقت بالا انجام می‌گیرد. این روزها تنها مهندسان از ماشین حساب استفاده نمی کنند، بلکه پیر و جوان با کمک گوشی های همراه خود که مجهز به ماشین حساب است به راحتی و در کسری از ثانیه محاسبات عددی خود را انجام می دهند.

کد خبر 337536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.