۶ دهم درصد از جامعه زنان کشور معتاد هستند

شهرضا - مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: شش دهم درصد از جامعه ۲۶ میلیونی جامعه زنان ۱۵ تا ۶۴ سال کشور معتاد هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حمیدرضا صرامی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سیاست‌گذاری انجام شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد به عنوان اولویت نخست دستگاه‌های اجرایی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات دولتی برای پیشگیری اولیه در حوزه اعتیاد ۲۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: در کنار این مبلغ، هریک از دستگاه‌های اجرایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز، اعتباراتی در اختیار دارند که این ستاد نظارتی بر آن‌ها ندارد.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: میانگین سنی اعتیاد در کشور ۲۴ سال است، اما این رقم در بعضی استان‌ها همانند سیستان و بلوچستان ۱۹ سال است، در حالی که سن آغاز مصرف مواد مخدر در کشور ۱۵ سال است.

وی ادامه داد: شش دهم درصد از جمعیت ۲۶ میلیونی زنان ۱۵ تا ۶۴ سال کشور که تعداد آن‌ها ۱۵۶ هزار نفر است، مصرف کننده مواد مخدر هستند.

صرامی با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد در نوجوانان ۲.۱ درصد است، گفت: این نرخ در محیط‌های صنعتی ۲۲.۳ درصد و در میان دانشجویان پنج درصد است.

وی اظهار کرد: نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال استان اصفهان، ۲.۴۲ درصد است، که کمتر از میانگین کشوری است.

صرامی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی جامعی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان انجام شود، گفت: هراندازه به ورزش و هنر بیشتر بها دهیم، زمینه نشاط کاذب در جامعه کاهش پیدا می‌کند.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: در جهان سالانه ۲۰ دلار برای پیشگیری یک نفر از اعتیاد هزینه می‌شود، در حالی که این میزان در کشور ما کمتر از یک دلار است، بنابراین باید اعتبارات ریالی در این بخش افزایش یابد.

وی با تأکید بر ضرورت توانمندسازی دانشجویان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کارکنان دولت برای مقابله با اعتیاد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون دو هزار و ۳۸۰ نفر از مریبان آموزش و پرورش در ۳۱ استان کشور، آموزش دیده‌اند.

صرامی گفت: افرادی که درآمد و شغل مناسب نداشته باشند، ممکن است در فرآیندی که ناشی از ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه باشد، گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر داشته باشند، بنابراین ضرورت دارد که خرده نظام‌های اقتصادی در این زمینه بیشتر فعال شوند.

وی با بیان اینکه سینمای اعتیاد باید در کشور فعال شود، تصریح کرد: نمایش فیلم‌ها، تصاویر و پخش اخبار مربوط به مواد مخدر و اعتیاد، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از گرایش به این مواد دارد.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: در کشور ۵۱ دستگاه فرهنگی وجود دارد که بعضی از آن‌ها در چشم‌انداز خود در مبارزه با اعتیاد، ضعیف عمل می‌کنند.

صرامی با اشاره به سند پیشگیری از اعتیاد، گفت: اقدامات رسانه‌ ملی در حوزه پیشگیری از اعتیاد، با حجم تهدیدات دشمن متناسب نیست، باید برنامه‌های مربوط به این حوزه در ساعاتی که بیشترین بیننده، مخاطب برنامه‌ها هستند، پخش شود.

وی اضافه کرد: اقدامات انجام شده در فضای مجازی هم مناسب نبوده است، باید سایر رسانه‌ها هم در یک حرکت هماهنگ و منسجم در این زمینه وارد عمل شوند.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری با اشاره به وجود بعضی نواقص در قانون مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: این نواقص از طریق اداره حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر احصاء و برای رفع آن‌ها، پیشنهادات لازم داده شده است.

کد خبر 337400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.