دفع نخاله‌های ساختمانی باید اصولی شود

صدای کمپرسور و کامیون‌ها و فریاد کارگران، داربست فلزی که با روپوش پلاستیکی آبی رنگ پوشانده شده و گرد و خاکی که گاه به هوا بلند می‌شود را شاید بارها شنیده یا دیده باشید؛ این منظره‌ یک ساختمان تخریب شده یا در حال تخریب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از  شهرضا، ماشین را به گوشه‌ای رانده و مشغول خالی کردن بار است، گرد و خاکش همه‌جا را گرفته، بعد از مدتی، انبوهی از خاک و پاره‌های آجر و خرده‌های گچ و سیمان، روی هم انباشته می‌شود. او فقط به این فکر می‌کند که هر چه سریع‌تر بار را خالی کند و به سرویس بعدی برسد، اما غافل از اینکه، آنچه در پشت سر نهاده، یک بمب ساعتی کوچک است که فاجعه می‌آفریند.

شب‌ها و روزها می‌گذرد و نخاله‌ها روی هم انباشته، می شود، رهگذران و رانندگان نیز به سادگی از کنار آن می‌گذرند، اما ناگهان سر و کله میهمان جدیدی پیدا می‌شود...

موش‌ها، میهمانان ناخوانده ای هستند که خیال بازگشت ندارند، مشغول خانه‌سازی می‌شوند، اما نه با مصالحی که در اطرافشان است، آنان خانه‌ خود را در دل زمین حفر می‌کنند و به این ترتیب، گورستان نخاله‌های ساختمانی به شهر موش‌ها تبدیل می‌شود.

موش‌ها به ظاهر زندگی مسالمت‌آمیزی دارند، اما اندکی که هوا گرم‌تر شد، گروه دیگری از راه می‌رسند که اوضاع را اندک اندک تغییر می‌دهند.

صدای وز وزشان نشان می‌دهد که زیاد قوی نیستند، پشه‌ها نیز به جمع موش‌ها می‌پیوندند، اما این‌ها پشه‌های عادی نیستند و برخلاف ظاهر ضعیف‌، سلاحی مخرب و گاه کشنده در دست دارند. این‌ پشه‌ها که اکنون تهدیدی برای همه محسوب می‌شوند را به نام «سالَک» می‌شناسند.

محمدحسین داراب، سرپرست فرمانداری شهرضا از تهدیدی که تخلیه غیراصولی نخاله‌های ساختمانی برای سلامت شهروندان دارد، این چنین می‌گوید: این اقدام باعث افزایش شمار پشه‌های ناقل این بیماری شده است.

وی معتقد است همه رانندگانی که نخاله ساختمانی حمل می‌کنند، باید این مواد را در سایت مخصوص واقع در «گردنه پوده» شهرضا تخلیه کنند، زیرا درصورت مشاهده تخلیه این مواد در هر مکان دیگری، با عاملان، برخورد قضایی می‌شود.

سرپرست فرمانداری شهرضا می افزاید: تاکنون موردی از بیماری سالک مشاهده نشده، اما تهدید آن بر سلامتی احساس می‌شود.

اما حجت الله موسوی، رییس مرکز بهداشت شهرضا، پرده از ابعاد تازه‌تری از این بیماری در شهرضا برداشته و می‌گوید: این بیماری در شهرضا شایع نشده، اما تاکنون دو مورد مشاهده شده که سوابق بیماری آنان در حال بررسی است.

وی از انجام اقداماتی پیشگیرانه شیوع این بیماری خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: اگر زمینه حضور و تکثیر پشه ADES را از بین ببریم، دیگر نگرانی زیادی وجود ندارد.

رییس مرکز بهداشت شهرضا تصریح می‌کند: دفع نخاله‌های ساختمانی باید به روش اصولی انجام شود، به همین منظور مدیریت شهرستان، تدابیر جدی برای مقابله با متخلفان این حوزه پیش بینی کرده است.

محراب یزدانی، متخصص پوست و زیبایی، بیماری سالک را از نوع بیماری‌های زیرپوستی و عفونی می‌داند و می‌گوید: برآمدگی، سفت و دانه دانه شدن پوست، که بعدها به شکل زایده‌های نوک تیز روی پوست بروز پیدا می‌کند، از علائم این بیماری است.

وی عوامل ایجاد کننده‌ بیماری سالک را، انگل‌های لیشمانیا ماژور و لیشمانیا تروپیکا معرفی می‌کند و می‌گوید: این نوع پشه بیشتر در مناطق هند، اطراف پاکستان، نواحی مدیترانه‌ای، کشورهای شوروی سابق، افغانستان، آفریقا و سودان یافت می‌شوند.

این متخصص پوست و زیبای، کودکان و جوانان را مهمترین قربانیان این بیماری می‌داند و اصلی‌ترین میزبان این انگل‌ها را انسان و عامل ناقل آن‌ها را نوعی پشه‌ خاکی معرفی می‌کند و می گوید: همه افراد، به ویژه والدین، در صورت مواجهه فرزندان کودک یا نوجوان شان با علائم مشکوک مانند زخم‌های غیرعادی، گرفتگی بینی و خن‌ریزی بینی و تنگی نفس، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند، زیرا این بیماری قابل درمان است و هرچه زودتر به پزشک مراجعه شود، عوارض آن کمتر است.

کد خبر 337245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.