از گرانی موز تا حکمی که به شریعتمداری نرسید

گرانی موز، حکم دیوان عدالت اداری که هنوز به دست وزیر صنعت نرسیده و گرانی آب، مهمترین گزیده اخبار اقتصادی کشور و اصفهان در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سومین هفته بهمن ماه که سپری شد، مهمترین اخبار حوزه اقتصادی اصفهان و کشور را مرور می کنیم.

حکمی که هنوز به دست شریعتمداری نرسیده!

موضوع افزایش تعرفه خودروهای وارداتی یکی از بزرگترین نقدهای وارده به دولت و وزارت صنعت طی چند ماه گذشته بود. حال دامنه اعتراضات به جایی رسید که در نهایت هفته گذشته با تصمیم و رای دیوان عدالت اداری، دولت و گمرک موظف شدند عوارض واردات خودرو به کشور را به تعرفه های مصوبه قبلی (دی ماه سال ۹۵) بازگردانند. بر این اساس با این رای نرخ خودروهای وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. پیش از این و بنابر آخرین تصمیم هیئت وزیران تعرفه واردات خودروهای بنزینی ۳۰ تا ۴۰ درصد و خودروهای هیبریدی ۵۰ درصد و نرخ برخی محصولات تا ۶۰ درصد افزایش یافته بود. اما نکته جالب اینکه شریعتمداری، وزیر صنعت در خصوص رای اخیر دیوان عدالت اداری برای توقف افزایش تعرفه خودروهای وارداتی گفت که هنوز رای دیوان را ندیده ام و تا زمانی که رای به دست من نرسد و آن را مشاهده نکنم نمی‌توانم نظری در این رابطه ارائه دهم!

نقدینگی آذر چقدر است؟

بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی، نقدینگی آذر ماه نسبت به آذرماه سال گذشته با ۱۵.۳ درصد افزایش به هزار و ۴۴۵ هزار میلیارد تومان رسید. از این میزان نقدینگی، سهم پول ۱۶۳ هزار میلیارد تومان و سهم شبه پول هزار و ۹۰ هزار میلیارد تومان است. مطابق این آمار نقدینگی در آذر ماه ۹۶ نسبت به آذر ماه ۹۵، ۲۲ درصد و در آذر ماه ۹۶ نسبت به اسفند ۹۵، ۱۵.۳ درصد افزایش داشته است.

مصوبه‌ای در راه توسعه فرودگاه اصفهان

طرح توسعه فرودگاه اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت‌های گردشگری استان مطرح است. با وجودی که نیمه نخست امسال در تفاهم‌های اولیه با نیروهای مسلح قرار بر واگذاری زمین به این فرودگاه شد، در گام بعدی و در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷، مجلس برای تامین مالی این اراضی، چراغ نخست توسعه فرودگاه شهید بهشتی را روشن کرد. بر این اساس نمایندگان مجلس هفته گذشته در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۷ مقرر کردند وجوهی که برای تملک عرصه بخش نظامی فرودگاه های کشور از جمله مهرآباد و شهید بهشتی هزینه می شود به عنوان مالیات تلقی شود و این بخش را از پرداخت مالیات معاف کردند.

کارت کشیدن در پمپ بنزین‌ها، ممنوع!

واریز با تاخیر پول از طریق کارت های اعتباری و دستگاه های پوز به حساب جایگاه داران سوخت موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم و جایگاه داران شد، به نحوی که هفته گذشته رییس جایگاه داران سوخت کشور اعلام کرد که به دلیل مشکلاتی که با بانک ها دارند از این پس جایگاه ها فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین تحویل می دهند. اما معاون فناوری های نوین بانک مرکزی می گوید در حال حاضر هر تراکنشی که انجام می شود، پنج صبح روز بعد به حساب اصناف و اشخاص واریز می شود بنابراین، ادعای انتقال پول، ۱۰ تا ۱۲ روز بعد صحت ندارد. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه اصفهان می گوید: بانک مرکزی یک سری تغییرات در شبکه شاپرک ایجاد کرده که این تغییرات منجر به تاخیر در پرداخت وجوه حاصل از فروش فراورده ها به جایگاه ها شده به گونه ای که دسترسی جایگاه داران به پول حاصل از فروش را سخت کرده است. متاسفانه جایگاه داران اکنون با تاخیری ۲۴ ساعته وجوه خود را نقد می کنند این درحالیست که آنها خرید فراورده ها را بر اساس پول نقد انجام می دهند. با این وجود، حسین صادقیان تاکید کرد که شرکت پخش فراورده های نفتی با فروش صرفاً نقدی سوخت به مردم مخالف است و هیچ یک از جایگاه ها مجاز به این کار نیست و در صورت بروز چنین موضوعی با جایگاه داران برخورد خواهد شد.

عیدی سال ۹۶ کارمندان مشخص شد

در هفته ای که گذشت در جلسه هیئت وزیران که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، میزان پاداش پایان سال ۹۶ یا همان عیدی مشخص شد. بر این اساس، میزان عیدی امسال کارمندان دولت مبلغ  ۸ میلیون و ۴۷۵ هزار ریال تعیین شده است.

آب گران شد

با تصویب مجلس علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب ۱۵ تومان از مشترکان دریافت می‌کند. در بند (ج) تبصره ۶ تأکید شده است که وزارت نیرو از طریق شرکت های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ یکصد و پنجاه (۱۵۰) ‌ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند، وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.

موز بر مدار گرانی

طی دو هفته گذشته نرخ موز در اصفهان بر مدار گرانی قرار گرفت. به گفته فعالان بازار میوه، واردات موز به کشور تنها در انحصار چند نفر است و از سوی دیگر با افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت جهانی موز، بهای این محصول وارداتی در اصفهان نسبت به شب یلدا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران تر شده است و اکنون در سطح مغازه ها بین ۶۰۰۰ تا ۶۷۰۰ تومان فروخته می شود.

کد خبر 337057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.