لایحه درآمدهای پایدار شهرها مسکوت مانده است

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: لایحه درآمدهای پایدار به عنوان یک راهکار اساسی برای تامین منابع مالی شهرداری‌ها سال های سال مسکوت مانده است.

رضا نصر اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از سال ۱۲۸۶ که قانون بلدیه به تصویب رسید، تاکنون هیچ قانونی به روشنی منابع درآمدی شهرداری‌ها را مشخص نکرده و ناظر بر عملکرد آنها نیست، بنابراین دولت و مجلس باید فکری برای این مهم بکنند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته لایحه درآمدهای پایدار به عنوان یک راهکار اساسی برای تامین درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از سوی دولت مطرح شد، اما همچنان مسکوت مانده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: طی سالهای مختلف، قوانینی به صورت پراکنده به منظور کسب درآمدهای شهری تدوین شده تا تعیین کننده منابع خاصی برای تأمین منابع مالی شهرداری‌ها باشد در حالی که شهرداری ها برای تامین منابع مالی خود به درآمدهای پایدار نیاز دارند.

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته با توجه به اینکه دولت و زیرمجموعه های آن، صندوق‌های بیمه و نهادهای محلی، ساختار بخش عمومی جامعه را تشکیل می‌دهند، یک منبع درآمدی برای این بخش تحت عنوان مالیات در نظرگرفته می‌شود این درحالی است که هر قسمت از بخش‌های عمومی ایران، هزینه‌های خاصی را در مقابل ارائه خدمات دریافت می‌کند.

وی اظهارکرد: شهرداری‌ها برای رونق شهر باید در راستای تقویت اقتصاد شهری گام بردارند که در این راه لازم است از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی هم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید شهروندان را به پرداخت عوارض شهری از جمله عوارض نوسازی و خودرو تشویق کند، افزود: شوراهای شهر باید بر مبنای اصول علم اقتصاد درآمدهای مشخصی را به صورت سالیانه با توجه به قوانین مالیاتی کشور به تصویب برسانند.

کد خبر 336599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.