خانه ای که یادآور خاطرات انقلابیون است

شامگاه شنبه یکی دیگر از سلسله برنامه های «در منزلگاه ستارگان»، با حضور معاون فرهنگی شهردار، نایب رییس شورا و رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان، در منزل فضل الله صلواتی، مبارز انقلابی و یکی از نیروهای مهم و تاثیر گذار در پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محمد عیدی» معاون فرهنگی شهردار اصفهان در میزبانی فضل الله صلواتی با اشاره به اینکه دکتر صلواتی یار صدیق انقلاب بوده و هستند، اظهار کرد: ایشان بدون هیچ چشم داشتی به دنبال آزادی خواهی و ظلم ستیزی بوده‌اند. ایشان معلمی بزرگ و مورخی والا مقام هستند وآثار قلمی ایشان همواره روشن کننده راه بوده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به لزوم پاسداشت زحمات این استاد در عرصه علم و سیاست افزود: به حکم حق شناسی و وظیفه شناسی بر خود لازم دانستیم که امشب همزمان با ایام الله دهه فجر از زحمات این استاد عزیز قدردانی کنیم.

عیدی با اشاره به خاطرات این استاد با انقلابیون گفت: خانه این استاد یادآور خاطرات انقلابیونی است که در این خانه آمد و شد داشتند و باید حریم آنها و این استاد پاسداری شود.

صلواتی در مقابل تاریکی برخواست و شمعی روشن کرد

همچنین علیرضا نصر اصفهانی پس از عرض تبریک ایام الله دهه فجر و تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: باید قدردان کسانی باشیم که برای آسایش ما کوشیدند، زندان تحمل کردند و خم به ابرو نیاوردند.

نایب رییس شورای شهر اصفهان افزود: من استاد صلواتی را به عنوان شخصیتی موثر در پیروزی انقلاب اسلامی و استاد مرتضی نیلی را نیز از پیشکسوتان عرصه انقلاب می دانم.

نصر با استناد به صحبتی از کنفوسیوس، فیلسوف چینی، اضافه کرد: به جای نشستن در تاریکی و نفرین فرستادن بر آن باید شمعی روشن کرده و به راه افتاد، حال همین یک جمله حکایت زندگانی این استاد است که در مقابل تاریکی برخواستند و شمعی روشن کردند.

وی با بیان خاطره ای از دوران دبیرستان خود افزود: زمانی که من ۱۶ ساله بودم، در مدرسه نصر آباد مردم منتظر حضور آقای صلواتی بودند و این شعار را می دادند: «دکتر صلواتی، تبعیدی یزدی مقدمت مبارک» که پس از آن ایشان در مدرسه آمدند و سخنرانی دلنشینی کردند، ما نیز باید به تاسی از این عزیزان راه را ادامه دهیم تا شرمنده آیندگان نشویم.

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه عنوان کرد: آقای صلواتی از بزرگانی هستند که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و کاری کردند که افراد با واقعیات جامعه آشنا شوند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: نمی دانیم چند درصد از اهداف عالیه انقلاب اسلامی تا به امروز محقق شده است، اما با توجه به شکنجه ها و تحمل سختی هایی که ایشان کشیده اند امیدواریم تمامی این اهداف محقق شود، ایشان فردی صاحب قلم و کتاب هستند و  همسرشان خانم جعفری، فردی روشنگر به حساب می آیند.

مردم برای حضور در کتابخانه ها صف می بستند

فضل الله صلواتی نیز با بیان اینکه نزدیک به ۱۶ سال در شهرداری مشغول به کار بوده است، اظهار کرد: در این سالها در بخش فرهنگی شهرداری مشغول به کار بودم و نظر شهردار وقت آقای «ملک مدنی» هم این بود که نباید شهرداری یک دستگاه خدمات رسان صرف باشد، من در شهرداری کارم را از یک کتابخانه کوچک شروع کردم و افرادی مانند آقای عظیمیان و جوادی، شهرداران اسبق هزینه های رشد کتابخانه ها را تامین می کردند.

وی افزود: با توجه به این بلندنظری ملک مدنی، مکانهای فرهنگی نظیر کتابخانه ها ساخته شد، البته در این دوران مکانهایی مانند ترمینالها، باغ رضوان و ... نیز احداث شد که اینها از جمله اقدامات بعد از انقلاب بود که هنوز هم ادامه دارد.

این سیاستمدار اصلاح طلب اضافه کرد: یادم است که در آن زمان هزینه تراکم یکی از منازل ۳۲ میلیون تومان بود که پول زیادی به حساب می آمد و تمامی این پول را صرف تامین کتاب های کتابخانه ها کردیم، در آن زمان من مشاور شهردار بودم و هر کاری که می خواستیم انجام دهیم با یک امضای شهردار اجرایی می شد و این حسن خوبی بود.

صلواتی با اشاره به اینکه تلاش زیادی برای توسعه کتابخانه ها صورت گرفت، افزود: کتابخانه ها به قدری خوب کار می کردند که مردم از ساعت ۷ صبح برای حضور در کتابخانه ها صف می بستند و مرحوم آیت الله طاهری امام جمعه وقت نیز در یکی از خطبه های نماز جمعه از شهردار تشکر کردند.

نگرش های متفاوت بازار کتابخانه ها را کساد کرد

وی اضافه کرد: پس از این دوران هم سقاییان نژاد، شهردار سابق معتقد بود باید شهرداری را با مدل دانشگاهی اداره کنیم، اما این کار اجرایی نشد و پس از این بود که کتابخانه ها از رونق افتاد.

این سیاستمدار اضافه کرد: متاسفانه به بهانه خلاقیت، کتابخانه هایی مانند شهید منتظری و باغ غدیر را منحل کردند و کتاب هایش در انبار خاک می خورد، این درحالی بود که بانوان زیادی در این کتابخانه ها مطالعه می کردند و فرصت خوبی برایشان محسوب می شد.

صلواتی تصریح کرد: من در یک دهه اخیر دستی در فعالیت های شهرداری نداشتم، اما در سخنرانی هایم مدام تاکید می کردم که باید این رویه اصلاح شود تا به گوش شهرداران وقت برسد.

وی تصریح کرد: مغازه های زیادی در چهارباغ موقوفه هستند و هزینه هایشان باید صرف کتابخانه شود، اما در یک دهه اخیر شهرداران سابق معتقد بودند که شهرداری نباید چیزی وقف کند.

این پیشکسوت عرصه انقلاب اضافه کرد: حتی این افراد نام کتابخانه شهید منتظری را نیز به نوجوان تغییر دادند، با این حال امروزه خیلی از افراد در این کتابخانه ها مطالعه ای ندارند و با تبلت های خود مشغول هستند، اما در گذشته اینطور نبود.

صلواتی: آیت الله هاشمی گفت کار تو ماندگار است

صلواتی در ادامه صحبت هایش با اشاره به آخرین کتابش که از سوی نشر اطلاعات منتشر شده است، گفت: چندین سال روی این کتاب کار شده و در این کتاب دلایل سقوط شاه از نظر نزدیکان وی مانند همسر، برادر، یاران، زاهدی، فریدون و ... بررسی شده است.

وی ادامه داد: البته ۱۲۰ صفحه از این کتاب بنا به اشکالات ارشاد حذف شد و پس از آن از سوی نشر اطلاعات به چاپ رسید، اما هیچ حقی به مولف تعلق نگرفت و به جای آن فقط چند کتاب داده شد.

این سیاستمدار با اشاره به تالیف کتب دینی اش گفت: البته این کتابها نیز به نوعی تحلیل سیاسی زندگی ائمه بوده است که کتاب زندگی نامه امام محمد تقی (ع) (تحلیلی) از پرفروش ترین کتابهای امروز من است، چند ساعت پیش هم برای تجدید چاپ این کتاب تماس گرفته بودند.

صلواتی با اشاره به مطالعه کتاب امام محمد تقی(ع) از سوی آیت الله هاشمی افزود: ایشان پس از مطالعه این کتاب بنده را به تهران فراخواندند و گفتند این کتاب را در مورد سایر ائمه نیز چاپ کن، من هزینه اش را می پردازم. من هم گفتم فکر می کردم بنده را برای دریافت پست به تهران فراخوانده اید که ایشان گفتند کار تو ماندگار است و دوست دارم تا زنده ام این کار به سرانجام برسد.

به گزارش ایمنا، این برنامه با رونمایی از آخرین کتاب فضل الله صلواتی با عنوان «سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» به پایان رسید.

کد خبر 336413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی عسگری صادق ابادی IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    0 0
    درود بر جناب آقای دکتر فضل الله صلواتی راد مرد اندیشه و فرهنگ نام چنین افرادی تا ابد جاویدانه خواهد ماند بعنوان یک همشهری تشکر میکنم از این همه زحمتیکه برای مردم کشیدن و میکشند