خوانش نمایشنامۀ بهرام بیضایی در اصفهان

اجراخوانی نمایشنامۀ "مرگ یزدگرد" اثر بهرام بیضایی به کارگردانی رادنوش مقدم از ۱۴ بهمن ماه در هنرستان هنرهای زیبا در حال برپایی است.

به گزارش ایمنا، در تفاوت داستان و نمایشنامه می‌گویند که داستان به محض نوشته شدن کامل می‌شود، اما نمایشنامه و فیلمنامه تا زمانی که روی صحنه نرفته و به تصویر کشیده نشوند کامل نیستند. نوشته‌های "بهرام بیضایی" اما استثناست و می‌توان آن ها را به محض کتابت، کامل شده دانست. آشنا بودن دیالوگ های نمایشنامه ای مثل "مرگ یزدگرد" برای عامۀ مردم، گواهی بر این مدعاست.

رادنوش مقدم، اجرای نمایشنامه خوانی "مرگ یزدگرد" را از ۱۴ بهمن ماه در هنرستان هنرهای زیبا آغاز می‌کند. این کارگردان در توضیح داستان نمایشنامۀ "مرگ یزدگرد" می گوید: به دنبال این که یزدگرد پادشاه توسط آسیابانی کشته می شود، عوامل حکومتی برای پیدا کردن قاتل دست به کار میشوند. مؤبد، سرکرده و سردار سپاه یزدگرد سوم، با زیردستان خود در آسیابی نزدیک مرو گرد می آیند تا آسیابان، همسر و دختر او را به اتهام قتل پادشاه محاکمه کنند. روایت های آسیابان و همسر و دخترش با هم تعارض دارد، یکی می گوید پادشاه را به جرم تجاوز به همسرش کشته، دیگری می گوید جسدی که با جامۀ پادشاه در میانۀ آسیاب افتاده آسیابان است که به دست پادشاه کشته شده تا همه تصور کنند که پادشاه مرده است. بیرون از آسیاب سپاه شاه مقتول با اعراب مسلمان در جنگ و گریزند. لحظه ای که داوری به پایان می رسد و صاحب منصبان سپاه حکم بر برائت آسیابان و خانواده اش می دهند، سربازی خبر از پیشروی اعراب می آورد. همسر آسیابان می گوید که داوری به پایان نرسیده است و اینک داوران اصلی با پرچمهای سیاه از راه می رسند.

وحید محزونی، محسن سجادی، داوود موسوی، آرزو حق شناس، پریچهر صدیقیان و جوادمحمد کریمی نقش خوانان این اجرا هستند و اویس ملکانی نژاد دستیار کارگردانی، افسانه صادقی سرپرستی نمایشنامه خوانان و صادق مرادپور انتخاب موسیقی آن را بر عهده داشته اند.

علاقمندان برای دیدن و شنیدن این نمایشنامه خوانی می توانند با تهیۀ بلیت از سایت گیشه هشت، از ۱۴ تا ۲۰ بهمن ماه هر شب رأس ساعت ۱۸ به سالن غدیر هنرستان هنرهای زیبا واقع در خیابان مطهری مراجعه کنند.

کد خبر 336376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.